Fatální chyby ve snaze snížit spotřebu paliva. Dělá je spousta řidičů

Provozovat auto s co možná nejmenšími náklady chce snad každý motorista. Jenže někteří až v přehnané honbě za úsporou paliva dělají chyby, které vedou k opaku.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

A není to pouze o tom, že je spotřeba v závěru zcela minimální, nebo dokonce vyšší. Mnoho řidičů si nesprávnými postupy nadměrně opotřebovává auto, takže v závěru musí platit za opravy mnohem více peněz, než kolik ušetří. Nejvíce přitom trpí samotný motor a spojka, a to hned v několika oblastech. Některé zlozvyky možná znáte ze svého okolí.

Vypínání motoru při čekání na zelenou

Dodnes je to vidět u starších i novějších aut, kdy řidič zhasne agregát vždy, kdy se zastaví na semaforu. Jenže při volnoběhu je spotřeba zcela minimální, zanedbatelná, stejně jako opotřebení motoru. To opětovné startování způsobí mnohem větší zátěž pro mechanické komponenty, takže je dost možná „odděláte“ dříve, než by bylo žádoucí.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Někdo by mohl namítat, že je dnes spousta aut vybavena systémem Start-Stop, který vypíná motor právě v takových případech. Stále více výrobců se však v poslední době staví proti němu, neboť dochází k násobně vyššímu opotřebení motoru a dalších komponentů. Jeho přínos tak nemusí být zdaleka takový, jak bylo zamýšleno.

Jízda na neutrál (vyřazení kvaltu)

Zlozvyk, jakého se řada motoristů dopouští při jízdě z kopce. Ano, auto jede „volněji“ a prakticky stále zrychluje, neboť kola s přehledem překonávají vytvářený odpor. Ale má to smysl? Nakonec je stejně nutné zařadit rychlost, což nemusí být vzhledem k vysokým otáčkám snadné, a může dojít k poškození některých komponentů. Brzdit bez motoru navíc znamená násobně vyšší zátěž pro brzdové ústrojí a tedy velké opotřebení destiček.

Tankování (ne)správného paliva

Zatímco někdo se snaží vybírat benzinovou pumpu podle ceny paliva a je ochotný si do auta nalít prakticky cokoliv, jiní naopak vyhledávají prémiové pohonné hmoty s obsahem aditiv. Faktem je, že dojde ke snížení spotřeby až o litr u běžného vozu, ale to závisí zejména na stylu jízdy. V každém případě byste však měli používat palivo s předepsaným oktanovým číslem – to výrobce ví nejlépe, jaký benzín / naftu auto potřebuje.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Fuel pumps on the petrol station industry business

Startování auta spuštěním z kopce

U starších vozů (20+ let) to šlo, i když ne u všech. Stačilo zařadit neutrál, pustit auto z kopce a hodit tam dvojku, takže byl ušetřen startér a zdánlivě i převodovka, protože došlo k přeskočení jednoho stupně. Jenže motor tím zároveň trochu trpěl a u dnešních vozů už to prakticky možné není. Pokud se o to pokusíte, pravděpodobně dojde k poškození převodovky, a možná také motoru.

Přidávání aditiv do benzínu / nafty

Když už tankujete prémiová paliva, jsou v základu obohacená o řadu aditiv, jejichž cílem je čistit motor, výfukové ústrojí, potrubí apod. Přidáním dalších extra příměsí tak účinek nezlepšíte, auto je zkrátka nepotřebuje. Již obohacená paliva navíc zajišťují i dostatečné čištění např. sacího a výfukového ústrojí, takže se neucpávají.

Zdroj: Government Of Canada

Diskuze Vstoupit do diskuze
50 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články