Pořídit si v časech krize italský supersport a provozovat jej za peníze těch, kteří mnohdy nemají na nájem nebo na plnou nádrž nafty zavání arogancí. Poměrně hodně.
Když jsme v redakci zaregistrovali tiskovou zprávu naší policie o tom, že její vozový park se bude rozšiřovat o Ferrari 458, byli jsme skálopevně přesvědčeni, že celé sdělení je jedna velká blamáž. Že něco tak absurdního zkrátka není v Čechách v roce 2022 možné. Nicméně, tiskové zprávy policie mívají většinou reálný základ, a jak se záhy ukázalo, měla jej i tato. Ano, v zemi zmítané inflací, ovlivněné covidovými a válečnými krizemi si policie pořídí italskou supersportovní hračku. Tak se na to pojďme podívat.
5 důvodů, proč je pořízení Ferrari pro českou policii nesmyslem:
A rovnou dodáváme, že zcela rozumíme způsobu pořízení celého vozu, který byl zabaven jako předmět z trestné činnosti a propadl do majetku státu za přesně nula korun. Ano, s tím nemáme problém, jedním dechem ale dodáme, že cokoli jiného by bylo zcela nereálné. Nebo si snad dovedete představit, že by v polovině roku 2022, kdy inflace začíná dopadat i na do té doby relativně prosperující střední třídu, si policie pořídila hračku za nějakých 6 milionů a prošlo jí to? My tedy opravdu ne.
Bylo by to proti veškerým proklamovaným úsporným opatřením, byl by to políček na tvář všem těm, komu se ne vlastní vinou zvedly několikanásobně účty za energie a kdo zjišťuje, že také možná nebude na nájem nebo na splátku hypotéky. A policie si koupí Ferrari? Absurdní. Jenže, ani tento jistě bohulibý způsob pořízení italského supersportu nijak nedokáže změnit náš názor, že jde o nesmysl. Který zaplatí (a budou platit) daňoví poplatníci. Naprosto zbytečně. Tady je pět důvodů, proč tomu tak je:
Důvod č.1: Uvedená výše ceny za servis je zcela nesmyslná
Policie udává v tiskové zprávě, uvedené ve zdrojích níže částku za servis na rok 2022 „25 000 Kč s DPH“. Opravdu bychom chtěli znát kalkulaci, na základě které byla tato částka stanovena. Reálnou kalkulaci. Když už tedy přehlédneme ten fakt, že v červenci 2022 jaksi nemůže být zřejmé, jaké budou náklady za celý rok. Ale budiž, dokážeme pochopit, že v tiskové zprávě se takováto částka vyjímá poměrně dobře. Je docela podobná nákladům za Octavii TDI, lid se s ní ztotožní.
Nicméně jenom sada zimních pneumatik vyjde podle nabídek prodejců zhruba od 32 do 40 tisíc korun, bavíme se přitom o značkových pneumatikách, doporučených výrobcem. Policejní auto předpokládáme nebude jezdit na levných noname pneu z Číny. A zimní pneu budou nutností, Ferrari má mít celorepublikovou působnost. Nezanedbatelným nákladem (byť provozním, nikoli servisním) bude i spotřeba, podobné auto v plném nasazení se dostane málokdy pod 20 l/100 km. Naturalu 98. A ne, opravdu „to“ nejezdí na LPG.
A to jsou jen pneumatiky a benzín. Ferrari u typu 458 nabízelo tzv. servisní balíček, zajišťující 7 let servisních prací zdarma, ten však platil pouze po dobu sedmi let od prvního přihlášení, které tady proběhlo v roce 2011. Navíc balíček nezahrnoval například brzdy. Které, pokud jsou na daném voze v karbon-keramickém provedení, vystřelí náklady na výměnu do astronomických výšin. Nebo je snad policejní provoz k brzdám výjimečně shovívavý? Opravdu si to nemyslíme. Speciálně u „stíhacího vozidla“, jak jeho provoz sama deklaruje naše policie.
Důvod č.2: Zimní provoz bude velmi problematický
Jeden z nejsilnějších argumentů. A důvod, proč podobná vozidla v jiných zemích užívaná v opravdovém policejním provozu mají často pohon čtyř kol. Stačí se podívat jen do Itálie, země původu Ferrari. Tamní Polizia di Stato si za podobné „stíhače“ vybírá v drtivé většině z nabídky konkurenčního Lamborghini, a nemyslíme si, že by zrovna Italové nemohli mít Ferrari. Jenže i „základní“ Huracán má permanentní „čtyřkolku“. A bude tedy násobně jistější nejen na sněhu, ale i na obyčejné vodě. Stejné je to v Německu – 911 Turbo má také pohon všech kol, pochopitelně.
Nebo si snad dovedete představit Ferrari 458 na širokých zimních gumách, jak se někde ve sněhových kolejích honí s Audi RS6? AMG s pohonem 4matic+ od Mercedesu? Sázíme už teď na vítěze. Podobná honička by ale byla především extrémně nezodpovědná a ohrožující posádku supersportu. 458 opravdu není „all-roader“. Pak se ale nabízí otázka, k čemu tedy vlastně policii bude, když jej zastaví první náledí? Jsme v Čechách, nikoli v Kalifornii nebo v Dubaji. Pořídili jsme si tedy „auto na léto“?
Důvod č.3: Nové BMW 540i pro Policii ČR
Další ze silných argumentů. Policie v těchto dnech přebrala první z celkem 70 kusů BMW 540i, osazených silným šestiválcem o výkonu 333 koní, pohonem všech kol a osmistupňovým automatem. V karoserii kombi. Pokud byste se mě zeptali, jak si představuji ideální policejní vůz, BMW v této specifikaci by se mu velmi blížilo. Sebejisté, prostorné, silné auto, budící respekt na silnici a schopné plného nasazení v jakémkoli počasí. Co víc potřebuje policie jakéhokoli státu?
A pokud tedy vozový park rozšíří 70 těchto opravdu dobře nakonfigurovaných kombíku a „all-rouderů“ v pravém slova smyslu, pak je otázka nasnadě. K čemu proboha potřebujeme Ferrari? V zimní plískanici bude 540i násobně bezpečnějším (a rychlejším) dopravním prostředkem, pro jeho posádku i všechny kolem. A řeči o respektu a nelegálních závodech? Bez omezovače jedou tato BMW bez problémů 270 km/h, a respekt si opravdu zjednají. Je to málo? Opravdu si někdo myslí, že se po D1 budou všichni co týden honit v 330 km/h? Absurdní.
Důvod č.4: Nulová empatie a nulové „POMÁHAT A CHRÁNIT“
Možná než nulová empatie by bylo přesnější „poměrně velká arogance“. Žijeme nelehký rok, kousek od našich hranic je regulérní válka a s ní úzce související ceny energií, potravin a vůbec náklady na život vystřelily do dříve netušených výšek. Mnozí u svých účtů za energie nevěřícně kroutí hlavou a bojí se toho, co bude dál. Na podzim tohoto roku má přijít další vlna zvedání cen, pro mnohé bude tou poslední vlnou, po které začnou měnit bydlení, rušit hypotéky, zavírat firmy.
A do takové situace přijde česká policie s italským supersportem s hřebcem ve znaku, zabaveným sice z trestné činnosti, ale s provozními náklady stále na úrovni supersportu. A snaží se to celé obhájit tezemi o silničních pirátech a nelegálních závodech. Průměrný občan, zasažený krizí nemá nejmenší šanci pochopit, proč právě na tohle musí mít někdo Ferrari. Jen mu to celé přijde jako výsměch lidí, kteří si z jeho daní zaplatí provoz hračky. A bude mít v zásadě pravdu.
Důvod č.5: Nešlo to celé udělat úplně jinak?
Navážeme na předchozí odstavec. Konkrétní policejní Ferrari má extra nízký nájezd, v podstatě není ani zajeté. Co kdyby se uspořádala charitativní aukce, ve které jej Policie ČR nabídne k prodeji s tím, že část výtěžku (nebo výtěžek celý) poputuje např. dětským domovům, zasaženým energetickou krizí, hospicům a dalším potřebným? Výherce krom vozu dostane podpis policejního prezidenta na kapotu. Znáte lepší argument při jednání s hlídkou o případném dopravním přestupku?
A všichni by zatleskali a drtivá většina by si řekla něco ve smyslu „OK, nemáme to momentálně nikdo jednoduché, ale tohle je od těch „policajtů“ opravdu velké gesto a jsem hrdý na to, že je to zrovna moje policie. A jejich „Pomáhat a chránit“ má něco do sebe. Tady konkrétně to „pomáhat“.
Zatímco nyní? Máloco postaví větší zeď mezi „vrchnost“ a obyčejné lidi, jako provozování zbytečné hračky za peníze daňových poplatníků.
Možná však nedávno proběhl mezi některým z kapitánů a plukovníků podobný telefonát: „Vašku, poslyš, máme tady pořád to Ferrari, nikdo ho nechce, stojí pořád v hale. Co kdybychom ho polepili a udělali si z toho stíhačku? Kluky by to bavilo. Italové mají Lamborghini, tak my budeme mít Ferrari. Budeme ještě lepší a „makarónům“ vytřeme zrak“.
A jak řekli, tak udělali. Jenže Italové ví přesně, proč mají „Lambo“. Češi naopak vůbec netuší, proč musí mít Ferrari. A to je na tom celém nejsmutnější.