Ferrari s věnováním od ikonického pilota Formule 1? V Čechách a za rozumnou cenu? Nemožné je realitou, a pokud chcete nádhernou Californii, tato je hodně zajímavá.
Legendární výrobce sportovních vozů z Itálie je téměř od samého počátku činný v motoristickém sportu, což se nakonec odráží i v konstrukci běžných vozů, dostupných pro zákazníky. Rudé monoposty z Maranella jsou známé i těm, kdo se jinak o motorsport nezajímají, výčet mistrů světa Formule 1 na vozech Ferrari by pak zabral jednu slušnou knihu. Ten úplně poslední mistr světa Ferrari se pak neuvěřitelnou shodou náhod dostal k vozu, který je aktuálně na prodej v Čechách. A za rozumnou cenu. Pojďme se na něj podívat, protože o něm nikdo zatím neví, objevili jsme ho jako první.
California zpočátku příliš nenadchla
Ferrari California se při svém představení dostalo poněkud rozpačitého přirovnání. Pravověrní „tifosi“ totiž nemohli překousnout osmiválcový motor od Maserati, stejně jako poněkud nevýrazný tvar karoserie, připomínající spíše víkendový roadster pro zamilované, než „ostrý sporťák“. Na které byli příznivci ikonických italských vozů běžně zvyklí. Ostatně již název California naznačuje, jaké je hlavní působiště a cílová skupina tohoto vozu: prosluněné silnice a relaxující řidiči. A řidičky.
„Ferrari pro holky“ se totiž neslo komunitou fanoušků značky se vzpínajícím se hřebcem ve znaku. Pravda, něžná a jemná slečna například v plné práci s volantem v „ostřejší“ verzi 430 Challenge nebo 458 Pista není úplně zcela běžným obrazem, zatímco tatáž slečna bude v Californii zcela přirozeným zjevem. A ještě si může dát ruku z okna. Tohle je zkrátka „relaxační“ Ferrari, posazené a hrající spíše na pohodlnou notu, než pouštící se do tvrdých soubojů s vytočeným motorem a přetížení 2G v ostrých vracenkách.
Parametry více než slušné, na „holčičí“ auto
To však neznamená, že by si nakonec svoji klientelu nenašlo. Stejně jako to neznamená, že by snad California byla jakési „nedochůdče“ od Ferrari. Opravdu nebylo. Ostatně motor se zdvihovým objemem 4 297 kubických centimetrů nabídnul maximální výkon 338 kW / 460 koní při 7 750 ot./min., maximální točivý moment pak byl 485 Nm při 5 000 ot./min. Výsledných 79 kW (106 k) na litr zdvihového objemu motoru je pro atmosféricky plněný motor navýsost slušná hodnota, kdysi uváděná jen u supersportovních vozů pro chlapy s vypracovaným předloktím.
Nikoli u roadsterů „pro holky“. S pevnou skládací střechou (co kdyby pršelo, co můj nový účes) a sedmistupňovou „dvouspojkou“ (lépe se mi jezdí, když nemusím řadit). To všechno znamená, že s Californií mohla jezdit ONA, s automatem a opravdu léžerně, stejně jako si ji mohl pořídit ON (ve verzi s manuálem) a dát onomu povedenému osmiválci trochu více „napít“. Spokojeni byli oba. A spokojeni byli nakonec i v Maranellu, nová verze „T“ s přeplňovaným osmiválcem nabízejícím 560 koní a zrychlení z 0-100 km/h za 3,6 už uměla pocuchat účes opravdu mohutně. „Holčičí auto“? Neřekl bych.
V Čechách je na prodej unikát s věnováním
Nás však bude zajímat California z roku 2011 s původním, atmosferickým motorem, popsaným výše. Shodou náhod se totiž jeho současný prodejce, pan Martin Klein potkal na Hungaroringu s Kimim Räikkönenem, a v podstatě celou ekipou Ferrari. Detaily by vydaly na delší příběh, stejně jako to, proč mistr světa „ef jedniček“ jezdil právě v tomto autě. Zkrátka jezdil. A pak vlastnoručně signoval brožury a materiály, náležící k vozu. Čímž z něj vytvořil poměrně unikátní záležitost, nemající, minimálně v Evropě, obdoby.
California pochází z roku 2011 a má najeto opravdu mrzkých 9800 kilometrů. V šedé metalíze a s hnědým interiérem dokáže dokonale splynout s davem a nekřičí do okolí svůj urozený původ a sportovní potenciál. Ten se pravda ozve s každým podřazením, je to přeci jen Ferrari, není to Hyundai. Po čerstvém Ferrari servisu je k mání za přijatelných 3 625 000 korun. I s podepsanými věcmi přímo od Kimiho. Případný kontakt najdete na stránkách automartin.cz, čímž také velmi děkujeme Martinu Kleinovi za fotografie a souhlas s uveřejněním. A držíme palce případnému novému majiteli!