Revoluce od Fordu: Unikátní patent otočí automobilový svět vzhůru nohama. Je tu ale jeden háček

Ford jako jedna z nejstarších automobilek světa neponechává nic náhodě ani v aktuálním elektromobilním dění, jeho patentované řešení delšího dojezdu nenechá nikoho chladným.

i Zdroj fotografie: Ford
                   

Omezený dojezd elektromobilů je (spolu s vyšší cenou, diskutabilní ekologií výroby i provozu a délkou nabíjení) jedním z hlavních argumentů odpůrců elektromobility, a vcelku poprávu. S neustále rozšiřovanou sítí čerpacích stanic jsme si de facto odvykli přemýšlet nad něčím, jako je dojezd. Zkrátka až zasvítí „hladové oko“ na palivoměru, zajedu na nejbližší benzinku, za 5 minut mám natankovanou plnou nádrž, dám si kávu a jedu dál. Vrátíme se k tomu ještě někdy? Ford má zajímavý, byť pravda malinko obskurní patent. Pojďme se na něj podívat společně.

Patentové podání někdy zahrnuje zvláštní nápady

Úvodem se musím přiznat k jedné věci. Když jsem viděl patentový náčrtek, který vám přikládáme v úvodní fotce tohoto článku, vyprsknul jsem téměř smíchy. A co ještě? Co ještě budeme dál dělat, abychom prodloužili dojezd? Potáhneme druhou baterii za sebou ve vozíku? V průmyslu nejsou taková řešení zas tak výjimečná, nicméně pravděpodobně to nebude cesta pro masové rozšíření. A ani Ford to zřejmě nemyslí s tímto způsobem dobíjení vážně. Jakkoli si jej nechal patentovat.

Toyota zničí Teslu a změní trh: Vymyslela revoluční baterii. Dojezd 1 200 km, nabito za 10 minut

Základní myšlenka přitom bylo, že pro běžné denní jízdy, které jen zřídka překročí 100 km, je zbytečné mít baterii s kapacitou větší než 50 kWh. Tento nápad sám o sobě nabízí jistou alternativu, ale má několik úskalí. Podle patentových obrázků by byla přídavná baterie uložená na střeše elektromobilu ve formě střešního boxu s cílem napájet kabelově trakční baterii. To však může být problematické, jelikož střešní box způsobuje výrazné zvýšení aerodynamického odporu.

Stovky kilogramů na střeše opravdu nikdo nechce

Dalším problém je, že baterie bývají těžké. Proto přenášet na střeše řekněme 200 kg znamená zvýšení těžiště a s tím související výrazné zhoršení jízdních vlastností. Chování automobilu s takovou nadváhou umístěnou na nevhodném místě by mohlo výrazně komplikovat jízdní vlastnosti elektromobilu. Běžná auta obvykle mají dynamické zatížení střechy mezi 50 a 75 kg, pouze velká SUV, off-roady a dodávky unesou něco přes 100 kg. Ale kolik energie je možné uskladnit v baterii o hmotnosti 100 kg?

iZdroj fotografie: Ford

Možná proto je patent Fordu vykreslen na off-road vozidle namísto klasického hatchbacku nebo SUV. I kdyby však takové auto mělo zvýšenou nosnost střechy na 200 nebo 300 kg, stále by to byl problém, protože off-roadová vozidla jsou navržena pro terénní jízdu. Vyšší těžiště by negativně ovlivnilo schopnost zvládat náklony a průjezdové úhly, což by mělo nepříznivý vliv na brzdění a další aspekty. S takovým off-road vozidlem byste si pravděpodobně neužili mnoho zábavy mimo asfalt.

Jinými slovy, myšlenka možná zajímavá, v praxi ale nepoužitelná. I přes patentovou ochranu. Jak to vidíte vy, „převálcují“ nás elektromobily v brzké době? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Myslíte si, že nás čínské elektromobily v brzké době převálcují?

Diskuze Vstoupit do diskuze
84 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články