Auta nově sama „nabonzují“ řidiče policii za spáchání přestupku. Patent už je, pohlídá nejen rychlost

Se zlepšujícími se digitálními technologiemi se výrobcům nabízí možnosti, jaké nás dřív ani nenapadly. Otázkou je, jestli právě tohle chceme vozit ve svých autech. Máte rádi policii?

i Zdroj fotografie: Ford
                   

Nikomu z nás není příjemné, když v dálce zahlédneme typickou siluetu (či většinou siluety) policistů v reflexním oblečení a můžeme jen doufat, že nezastaví právě nás. A už vůbec nám není příjemné, když nás skutečně zastaví, a i když si nemyslíme, že bychom cokoli nekalého spáchali, „šibalský“ úsměv a obligátní otázka „víte, proč jsme vás zastavili, pane řidiči“ vyvede z míry leckoho. S tím může být do budoucna konec. Těšíte se na to? Popravdě, byl bych s tím opatrný. Pojďme se na to každopádně podívat společně.

„Pomůžeme policii s problémy při vymáhání pokut“

Jak totiž uvádí patentový úřad, Ford pracuje na způsobu, jak umožnit vašemu autu, aby vás samo chytlo za překročení rychlosti. Resp. aby nahlásilo váš přestupek. Zní to šíleně? To bude možná tím, že to tak trochu šílené také je. Jenže tím to ještě nekončí. Ford jde totiž ještě o „level výše“. Nejen, že vaše auto nahlásí vás samotné. Ono dokonce monitoruje provoz okolo a nahlásí i další auta. Jinými slovy, v tomto „ideálním světě dle Forda“ všichni „bonzují“ na všechny.

Měření rychlosti na každé silnici v Česku? Kamery máme, není problém. Změří vás všude, jak to bude fungovat?

iZdroj fotografie: Policie ČR

Velký bratr je proti tomuto opravdu slabý čajíček. Ještě lepší je způsob, jak to Ford zdůvodňuje. „Dopravní policie obvykle čelí různým typům problémů, když řeší překročení povolené rychlosti. Mezi tyto výzvy patří potřeba rychle a přesně identifikovat ujíždějící vozidlo a podniknout citlivou akci,“ píše se v popisu patentu. „Je žádoucí poskytnout systémy a metody, které napomáhají dopravní policii a/nebo dalším policistům vykonávat takové úkoly.“ Aha. Tak to bychom měli.

Auto vyfotí jiné auto, to zase jiné auto… A silnice budou jedna velká fotoshow

Popravdě jsem si nikdy nevšimnul, že by policie „čelila různým typům problémů“ při nutnosti změřit a následně „zkasírovat“ ty, již na jakémkoli úseku jeli rychleji, než jet měli. Problémům v drtivé většině čelí řidiči, pokud se tedy něco zásadního nezměnilo. Přesto: Patent byl poprvé zaregistrován 18. července v US Patent and Trademark Office (USPTO). Podrobně se v něm popisuje systém, v němž by auta mohla být vybavena kamerovými systémy, které jim umožňují vzájemně sledovat rychlost na silnici. 

Zpeněžíme každou fotku, musíme být ziskoví

Pokud by tedy vaše auto „zahlédlo“ nějaké jiné, nedaleké auto porušující rychlostní limit, mohlo by toto vozidlo vyfotografovat a poslat snímek přímo policii. „Snímek může být vyhodnocen pro určení alespoň jednoho identifikačního znaku druhého vozidla,“ vysvětluje Ford v patentu. Ano, prosím. Aneb jak to udělat tak, aby se každá fotografie z tohoto systému dala zpeněžit. To by v tom byl čert, abychom to nedokázali. Co fotka, to pokuta. Geniální.

„Pes za volantem“ zachránil řidiče před pokutou. Důkazní fotografie z rychlostního radaru pobavila celé Česko

Jak totiž zdůrazňují zástupci Fordu v patentové přihlášce: „Záznam může obsahovat měření rychlosti, obrázek a první identifikační prvek. V některých případech může být záznam předán jinému policejnímu vozidlu za účelem pronásledování druhého vozidla a/nebo silniční jednotce za účelem sledování druhého vozidla.“ Nicméně Ford po mediální smršti, která se snesla na jeho hlavu po zveřejnění detailu o patentovém řízení, „ubral plyn“ a snažil se celou věc posunout čistě do policejní roviny:

Mluvčí Fordu hasí mediální požár: děláme to jen pro policii

Jak totiž řekl mluvčí Fordu magazínu Motor Authority: „Patent výslovně uvádí, že tato myšlenka je specifická pro použití ve vozidlech pro vymáhání práva, jako je Ford Police Interceptor, a je to systém, který by automatizoval schopnost, kterou při vymáhání práva již dnes používají, kromě tohoto by využíval vestavěný systém a senzory ve vozidle. Tento patent neuvádí, že by údaje o jízdě z vozidel zákazníků byly sdíleny s orgány činnými v trestním řízení, což některá média nesprávně uvedla.

A dodal: „Navíc patentové přihlášky jsou určeny k ochraně nových nápadů, ale nejsou nezbytně známkou nových obchodních nebo produktových plánů.“ No, nevím, jak vy, ale na jeho místě bych „sesumíroval“ zřejmě nějaké podobné souvětí. Co taky jiného má říct. Pravdou zůstává, že technika, jak „oskenovat“ okolí a hned za tepla to poslat nejbližší hlídce policie, existuje. A můžeme jen čekat, kdy to bude jako „povinná bezpečnostní výbava“, třeba ze strany EU. Také už se na to těšíte?

Těšíte se, až něco podobného bude běžně v autech?

Diskuze Vstoupit do diskuze
74 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články