Ford se spojí s VW a už bude jenom na baterky. Devět nových elektromobilů do roku 2024 je jasná změna kursu

Evropský Ford se rozhodl následovat příkladu Volkswagenu a celou svoji budoucnost pojal v ryze bateriovém duchu. Navíc se s VW spojí.

i Zdroj fotografie: Ford
                   

Jedna z nejtradičnějších automobilek celého oboru – Ford – se chystá na „velkou elektrickou revoluci“. Nebudu ale tuším daleko od pravdy, když napíšu, že namísto „Ford“ by bylo možné postupně doplnit v podstatě všechny výrobce, neb ještě před pár dny platil striktní zákaz výroby a prodeje nových spalovacích motorů po roce 2035. Ten má ale již první výjimku, týkající se syntetických, tzv. e-paliv. A je tedy dost dobře, že Ford (a s ním i další) ještě „cestovní produktovou mapu“ přehodnotí. Pojďme se na to společně podívat.

Ford se spojí s VW na společném projektu

Stávající plány Fordu jsou totiž velmi těsně propojeny s dalším evropským gigantem: s Volkswagenem. Ford chce v roce 2024 uvést na trh celkem devět nových elektromobilů, jenž budou pokrývat různé segmenty trhu a budou sloužit jako náhrada klasických modelů, od Fiesty přes Focus a Mondeo až po Galaxy a S-Max. Tyto vozy budou postaveny na platformě MEB, kterou vyvinul koncern Volkswagen pro své elektrické modely, pod logem VW tedy pro celou „ID“ řadu, naši Škodu Enyaq nebo Audi Q4 e-tron.

iZdroj fotografie: Míra Fořt pro AutoŽivě

Jedním z prvních přírůstků do rodiny elektromobilů bude sportovní crossover, který bude umístěn pod model Mustang Mach-E. Tento vůz bude další výsledkem kooperace VW-Ford, kromě „dvojčat Ranger“ / Amarok a Touran / Tourneo. Ford se také snaží snížit cenu svých elektromobilů pomocí nových technologií a materiálů. Společnost se chystá přejít na baterie s lithiovým železem fosfátem (LFP), které jsou levnější než tradiční baterie se sloučeninou lithia. Navíc mají výhodu nižší hmotnosti, delší životnosti a jsou méně náchylné k tepelnému přetížení.

Spolupráce s desítky let dlouhou tradicí

Spolupráce mezi těmito dvěma velikány evropského automobilového průmyslu má navíc dlouholetou tradici. První, dnes již možná můžeme napsat revoluční MPV Volkswagenu Sharan vznikalo v úzké kooperaci právě s Fordem. První generace Fordu Galaxy ve vznětovém provedení pak měla dokonce pod kapotou legendární „jedna-devítku“ TDI od Volkswagenu v jejich prvních dvou verzí 66 a 81 kW (u silnější verze s variabilní geometrií lopatek turbodmychadla). A vyráběla se na stejné lince v Portugalsku.

iZdroj fotografie: Ford

Pokračování této spolupráce v „nové době“ je celkem pochopitelně zaměřeno především na elektromobily. A to i přesto, že německé vládě se v pátek 24.3. povedlo dojednat s Evropskou komisí výjimku z úplného zákazu spalovacích motorů, zahrnující možnost použí tzv. e-paliva i po roce 2035. Určitá schizofrenie mezi některými výrobci je nejvíc patrná právě u VW, kdy celý koncern razí tvrdě a nekompromisně „elektro cestu“, jedna z jeho exkluzivních značek – Porsche – je však aktivní právě v oblasti syntetických paliv.

ČTĚTE TAKÉ: VW tlačí elektromobily jako o život, Porsche přitom jede syntetická paliva. Záhada má jedno řešení: 911

Pro VW je dohoda s Evropskou komisí jen „zdržením“

A jak dokonce poznamenal generální ředitel koncernu VW Thomas Schäfer, „zmatek, ke kterému došlo v Evropské komisi s tím, že Německo řeklo, že by měla být zahrnuta syntetická paliva je jen zdržení. Pro nás se nic nemění. VW se jednoznačně hlásí k elektromobilům. Vývoj a náběh vozidel čistě na baterie je nejvyšší prioritou. Zejména u objemových značek“. Zajímavé. Jeden by řekl, že zrovna německá vláda a největší německá automobilka budou v tomto směru svoje kroky navzájem koordinovat. Zdá se, že nás čeká ještě nejedno překvapení. Jak to do budoucna vidíte vy?

Co říkáte na spojení Ford a VW?

Zdroj: VW, Ford
Diskuze Vstoupit do diskuze
150 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články