Máte tohle auto v garáži? Je dost vysoká šance, že ano. Dřív stálo pár korun, dnes vám může koupit byt

Auto, které bylo ještě nedávno běžné a levné, může dnes změnit váš život. Jestli máte tento polský poklad v garáži, možná právě sedíte na klíči k vlastnímu bytu.

i Zdroju fotografie: Uživatel Pibwl / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Doby, kdy české silnice ve velkém brázdily Felicie, Favority, Škody 120 a další legendy z naší domácí mladoboleslavské automobilky, už dávno odvál čas. Tato dříve tuctová, později polozapomenutá, nyní již vzácná a žádaná auta v současnosti procházejí působivou renesancí, kdy zájemci pohánění nostalgií za zachovalý kousek neváhají vypláznout i vyšší stovky tisíc korun. A to nemluvíme o prémiovkách, jako je už ve své době legendární model 110 R. V Polsku si něčím podobným nyní prochází tamní motoristická legenda, kterou svého času chtěl mít v garáži každý. Pokud pocházíte z pohraničních oblastí, možná ji máte v garáži i vy.

Polská klasika – FSO Polonez

Onou legendou polského automobilového průmyslu není nic jiného než FSO Polonez, slavné vozítko, které se vyrábělo v letech 1978–2002 ve Varšavě. Oficiálně se jednalo o kompaktní hatchback, nicméně se současnou definicí tohoto termínu má vůz společného jen pramálo – dnešní optikou je to spíše liftback. Pořád se kazil, měl slabý motor a klidně si řekl o 10 litrů benzinu na sto. A přece ho chtěl vlastnit každý, byť byl pro spoustu lidí mimo jejich finanční možnosti.

iZdroj fotografie: Uživatel SuperTank17 / Creative Commons / CC BY

Polonez nyní potkalo to, co naše domácí škodovky zmíněné v úvodu. Stává se z něj národní youngtimer, jehož si spousta lidí pořizuje čistě z nostalgických pohnutek, jako vzpomínku na dávné časy. Jinak by tomu ani být nemohlo, neboť z hlediska výkonu i karoserie byl FSO Polonez už ve své době tragicky zastaralý a jednoduše příšerný.

Legendární Polák v kostce

Pod kapotou populárních polských vozů bila výhradně benzinová srdce s objemem v rozmezí 1,3 až 2 litrů. Převodovka byla čtyř- nebo pětistupňová a vždy manuální, zatímco koní jste měli k dispozici obvykle 70 až 80. Nejsilnější verze však mohly mít i 100 koní a více, což už s přihlédnutím ke kondici tamních silnic byla pořádná raketa.

Za vznikem stojí licenční smlouva mezi FSO (Fabryka Samochodów Osobowych) a italským Fiatem, která dala vzniknout mimo jiné vozům Polski Fiat 125p a 126p, což byl samozřejmě legendární Maluch. FSO Polonez se vyráběl ve spoustě verzí, přičemž z výrobních linek v polském hlavním městě nakonec sjel více než 1 milion těchto vozů. Nejvíce kusů bylo vyrobeno v roce 1994, kdy se na polské silnice dostalo celkem 86 870 těchto vozů.

iZdroju fotografie: Uživatel Pibwl / Creative Commons / CC BY-SA

Za zmínku stojí i skutečnost, že existovaly i dvě závodní verze – FSO Polonez 2000 Rally a děsivý počin jménem StratoPolonez, do nějž namontovali agregát z Lancie Stratos. Vůz se měl účastnit soutěží v rámci legendární skupiny B, ale nakonec nezískal homologaci. Údajně měl děsivé jízdní vlastnosti a často se převracel.

Kolik dnes stojí zachovalý Polonez?

Polonez se dnes může opřít o armádu věrných fanoušků, kteří si ho pořizují jako koníček, restaurují si ho doma v garáži a nezřídka se s ním účastní historických rally nebo veteránských srazů. Zkrátka a dobře, děje se kolem něj to, co nyní vidíme u našich starých škodovek. Zájem o něj mají všichni ti, jimž se jednoduše stýská po dávných časech, kdy se svět zdál být jednodušší a auta měla své kouzlo.

A jelikož se spousta těchto vozů dostala i k nám, zejména co se týče Moravskoslezského kraje, možná vás zajímá, na kolik si dnes lidé takového Poloneze cení. Vězte, že za zachovalý kousek jsou zájemci ochotní zaplatit v přepočtu až 180 000 korun. To je poměrně dost, ale stále to není nijak závratná částka. Zlaté roky tak polskou automobilovou legendu dost možná teprve čekají.

Prodej Poloneze vám dnes může zajistit vlastní bydlení

Pro ilustraci: pokud byste použili částku 180 000 Kč jako 10% akontaci k hypotéce, mohli byste si pořídit vlastní byt v hodnotě přibližně 1,8 až 2 miliony Kč, což je realistická cena za menší nemovitosti v některých českých pohraničních regionech, jako je například Bruntálsko, Jesenicko nebo Tachovsko. Dřívější lidový vůz za pár korun se tak dnes může stát základem pro koupi bytu, což ilustruje, jak zajímavou investicí se tyto automobily v průběhu času staly.

Hýčkáte si v garáži nějakého veterána?

Diskuze Vstoupit do diskuze
134 lidí právě čte
Autor článku

Bogdan Heinz

Zobrazit další články