Existuje několik ikon opravdových terénních automobilů. Land Rover, Land Cruiser a Mercedes Třídy G. Tento přináší původní myšlenku za zajímavou cenu.
Musím se vám k něčemu přiznat. Nepovažuji se za staromilce nebo „konzervu“, nicméně myšlenka původního „Geländewagenu“, neboli Třídy G od Mercedesu mi vždy přišla natolik skvělá, nakolik už jsem poté přestával rozumět všem těm moderním a luxusním reinkarnacím „Géčka“, postaveným především na odiv a nikoli do terénu. V tom původním, všech zbytečností zcela prostém modelu řady W461 je totiž něco zvláštně konějšivého. Jednoduché auto, dokonalá služba. Osvěžující. Pojďme se na jeden excelentní kousek za neméně excelentní cenu podívat. V přepočtu z polských zlotých stojí 495 000 Kč, což je dokonce méně než Dacia Duster.
Tak trochu netradiční „Géčko“, co není pro rapery
Když jsem procházel nové inzeráty na našem partnerském webu Gielda Klasykow a tohle „Géčko“ na mě vyskočilo, bylo okamžitě jasno. V záplavě všech těch „dlouhých“ G63 AMG na 21“ kolech, v červené kůži a pozlacenými kličkami dveří jsem najednou před sebou měl G-Klasse tak, jak jí kdysi pán Bůh terénních aut stvořil. S krátkým rozvorem, na relativně malých, původních Mercedes alu kolech a se spartánským interiérem, kde opravdu nic navíc kromě nezbytných věcí není. Respektive tam toho rozhodně víc není, nežli je.
Tohle totiž je ta původní myšlenka, kvůli které celá G-Klasse vznikla. V roce 1979 coby W460, auto pro myslivce, geodety, techniky rozvodných společností nebo zkrátka někoho, kdo potřebuje opravdu schopný off road. A samozřejmě, pro vojáky. Bundeswehr (a zdaleka nejen on) byl zásadním odběratelem původní verze, ostatně i zcela první zadání (podle návrhu iránského šácha, v té době velkého akcionáře Mercedesu, což dnes vypadá opravdu pikantně) bylo ryze vojenské.
Z verze W460 se v roce 1992 stala verze W461, postavená na stejném podvozku jako W460, ale přebírající modernější (a silnější) motory od W463. Byla, podobně jako W460 určena jako vyloženě pracovní nástroj, na rozdíl od přeci jen na komfort víc zaměřené W463. Nabízena byla buďto s klasickým 2,3litrovým zážehovým čtyřválcem motorem, nebo s 2,9litrovým dieselovým pětiválcem. Později pak i s pětiválcovým turbodieselem 2,7 CDI, případně dokonce se šestiválcovým vznětovým třílitrem.
Motor silou nepřekypuje, zato přežije konec světa
A právě pětiválcový diesel 2,9 litru je i pod kapotou „Géčka“ z našeho inzerátu. Pravda, 95 koní nezní nijak světaborně, stejně jako 192 Nm. Absence turbodmychadla je zkrátka znát. Na druhou stranu, tento motor pojede vždy. Zdolá i Sněžku v nejtěžším terénu. Na jakoukoli naftu včetně té z fritézy, v jakémkoli počasí a s opravdu základním servisem. Jeho dynamiku bych si jen opatrně dovolil označit za „rozvážnou“, ale v lese vám to nakonec může být jedno. Berte tohle auto jako alternativu ruské Nivy, případně Jimnyho od Suzuki – a rázem budou všechna negativa zapomenuta.
Protože tohle je opravdu víc pracovní záležitost, než cokoli jiného. Ovšem, pro někoho s aktivním životním stylem to nakonec nemusí být až tak „práce“. Horské kolo na střechu a dostat se někam opravdu vysoko? S tímhle autem žádný problém. Snowboard v zimě? To stejné. Navíc vám bude zcela jedno, jestli budou ráno v prosinci silničáři opět překvapeni, že napadnul sníh. Pokud ho nebude vyloženě metr (a to v Čechách nebude), neřešíte nic, zkrátka jedete. Cestou možná vytáhnete pár nešťastníků v SUV ze škarpy.
Interiér pro puristy a vyznavače minimalismu
V interiéru je pak znát, že „strohost“ bylo to hlavní slovo, které měli jeho designéři přišpendlené na svých nástěnkách. Už zmíněná paralela s Ladou Niva se v interiéru ukazuje jako možná vcelku trefná. Ani v Nivě nebylo nikdy nic navíc, i v Nivě na vás čekaly páky redukce na středovém tunelu a i v Nivě se nikdo nenamáhal zakrytovat některé věci, které v běžném autě nemáte šanci spatřit. Jeden rozdíl tady ale pochopitelně je – „Géčko“ je postavené násobně robustněji a pevněji, je o kus větší a koroze pro něj není takovým strašákem, jakým uměla být pro Nivu.
Je k mání v přepočtu za 495 000 Kč. S necelými 62 000 kilometry na tachometru se tak jedná o zajímavou nabídku pro někoho, kdo nepotřebuje velký kufr, jezdí spíše sám nebo ve dvou a ocení opravdové terénní schopnosti. A třícípou hvězdu na kapotě, a obdivné pohledy na parkovišti. A novější verze G-Klasse jsou pro něj zbytečně „civilní“, Land Rover nezajímavý a Niva nebo Jimny zase příliš malé.
Pro někoho takového by mohla tato „časová kapsle“ představovat zajímavou nabídku. Evidentně neopotřebený, s láskou a péčí udržovaný, za férovou cenu. Levnější než Duster v nejvyšší výbavě, mimochodem. A že v podstatě nikoho nepředjedete? No a? V lese vám to přece může být jedno.