Češi se dočkali: Toto SUV ujede 1 400 km na 1 nádrž. Cena? Nesmyslně nízká. Může si ho koupit každý, i váš soused

S neustále se lepšícími technologiemi moderních plug-in hybridů se rapidně zlepšuje i jejich dojezd na jednu nádrž. Toto SUV pak umí přes 1 400 km na jedno natankování.

i Zdroj fotografie: Geely
                   

Není to tak dávno, kdy jsem dojezd (minimálně) 1 200 kilometrů na jednu nádrž považoval v podstatě za standard u aut, u kterých mělo smysl se bavit o hospodárném provozu. A mám na mysli pochopitelně standardní, maximálně 60litrovou nádrž, nic extra velkého. Chápu, že s 90 litry nafty a dvěma 20l kanystry vzadu dojede daleko i osmiválcové SUV. Jenže časy se mění. Tím spíš mne dokáže překvapit, že i dnes se dá najít SUV, co „dá 1 400 kilometrů“ dojezd. Pojďme se na něj podívat společně.

Spalovací motor s rekordní tepelnou účinností

A již jen z jeho názvu – Geely Galaxy Starship 7 PHEV – je patrné, že v tomto případě půjde o plug-in hybrid. Nové Geely je postaveno na zbrusu nové, víceúčelové energetické platformě nazvané „GEA Global AI“ a slibuje jak čistě elektrický pohon, tak i hybridní, RE variantu (tzv. prodlužovač dojezdu) a také variantu pro syntetická, emisně neutrální paliva. Z rozměrů 4 740/1 905/1 685 mm (délka/šířka/výška) a rozvoru 2 755 mm (Kodiaq: 2 791 mm) je patrné, že půjde o SUV spíše kompaktního střihu, směřující spíše ke střední než vyšší střední třídě.

Dieselový motor z Číny vytvořil světový rekord. Přepíše dějiny a změní hru, ať žije nafta! Objeví se i ve Škodě?

iZdroj fotografie: Geely

Vynechme nyní plně elektrickou variantu, po stránce dojezdu a ekonomiky provozu je výrazně zajímavější hybridní varianta. Geely Galaxy Starship 7 je totiž vybavena nejnovějším hybridním systémem NordThor EM-i (NordThor 2.0). Plug-in hybrid EM-i Geely obsahuje 1,5litrový atmosféricky plněný motor s celosvětově nejvyšší tepelnou účinností 46,5 %. Dříve měl BYD 1,5litrový ICE nejvyšší míru tepelné účinnosti. Nový motor Geely může také spalovat metanol a pracovat až při -35 °C. Globální oteplování? Zajímavé.

U plug-in hybridu je kladen důraz především na elektromotor

Elektrická část hybridního pohonu je zajištěna elektromotorem P3 systému Leishen EM-i o výkonu 160 kW (214 k). Motor se může pochlubit účinností 98,02 %. Celková účinnost elektrického pohonu je 92,5 %, což je o 0,5 % vyšší než u BYD DM 5.0. Pohon také integruje inteligentní systém řízení energie prostřednictvím umělé inteligence, který dokáže předvídat použití vozu na základě stavu vozovky, jízdní oblasti, nadmořské výšky a sklonu a pomáhá uživatelům činit nejvhodnější rozhodnutí k pohonu vozu (benzín/elektřina).

Hybridy jsou nejlepším pohonem aut. Proč si to myslím? Jasné jako facka. Po přečtení přesvědčím i vás

Pohonná jednotka Geely Galaxy Starship 7

  • Spalovací motor: čtyřválec 1,5 litru a atmosférickým plněním, 82 kW (110 k) / 136 Nm, špičková tepelná účinnost 46,5 %
  • Elektromotor: 160 kW (215 k) / 262 Nm, tepelná účinnost 98,02 %
  • Celková účinnost elektrického pohonu je 92,5 %

Všimněte si prosím, že elektromotor nového plug-in hybridu je 2x výkonnější než jeho spalovací „partner“. Dosud tomu bylo většinou naopak (Kodiaq PHEV: 1,5 TSI / 110 kW + elektromotor, celkový výkon 150 kW i s elektromotorem). Spolu s dojezdem kolem 100 km jen na baterii pak jde o ukázku směřování nejnovějších plug-in hybridů: sázka více na elektromotory a přesouvání spalovacích motorů do role „podpůrných“, nikoli hlavních jednotek.

Rozdílná filozofie PHEV v Evropě a Číně

Jde o celkovou změnu ve filozofii a není náhodou, že přichází z Číny, kde je elektromotor tradičnějším pohonem, než je tomu v Evropě (kde jsme naopak více zaměřeni na spalovací klasiku). Adekvátně k tomu pak vypadají i „mixy“ obou pohonů v podobě plug-in hybridů. U nejnovějšího Geely pak při plné palivové nádrži a plném nabití může dojezd dosáhnout až 1 420 km. Spotřeba paliva dle čínské normy CLTC 3,75 l/100 km, zrychlení z 0 na 100 km/h je 7,5 sekundy a maximální rychlost dnes obvyklých (omezených) 180 km/h. Doba rychlého nabíjení pro baterii z 30 % na 80 % je 20 minut.

iZdroj fotografie: Geely

Jinak je Galaxy Starship 7 „klasickým“ komapktním SUV, a jestli v jeho designu vidíte tak trochu designovou linku SUV od Porsche, nejste sami. V interiéru na vás budou čekat tzv. „Marshmallow SPA“ sedadla, podporující 14bodovou masáž pasu, zad, boků a nohou, stejně jako vyhřívání a ventilaci. Samozřejmostí je bezdrátové nabíjení telefonů 50 W, audiosystém Flyme Sound s 16 reproduktory (včetně reproduktorů v opěrce hlavy), bezklíčový vstup a funkce V2L a V2V – není tedy problém připojit k autu například rychlovarnou konvici. Geely se netají snahou stále více pronikat na evropský, a tedy i český trh. Jakmile tedy budou k dispozici další informace o dostupnosti a cenách, budeme vás informovat.

Zdroj: RedDot
Diskuze Vstoupit do diskuze
115 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články