Čínské SUV vyráběné v Rusku, ale přitom v Evropě? Ano, ale na tom nesejde. Češi ho stejně vykoupí, stojí méně než Fabia

S výbavou, kterou byste čekali spíš u prémiových modelů, a cenou nižší než u Fabie Haval F7x ukazuje, že levná auta nemusí znamenat kompromisy.

i Zdroj fotografie: Haval
                   

Že čínské firmy ve své snaze dostat se do Evropy nebudou čekat doma „na dvorku“ a nesloží ruce do klína, bylo mnohým expertům z oboru nad slunce jasné. Minimálně těm, kdož si dokázali spojit dvě a dvě a došlo jim, že když Čína chce zvítězit, tak chce ZVÍTĚZIT. A udělá pro to v podstatě všechno. Paradoxně to možná nejméně docházelo těm, kteří s tím také mohli něco udělat – orgánům Evropské unie. Nyní už je tak trochu pozdě, tím spíš by nás ale mohla zajímat auta, která se v Evropě začínají vyrábět. Jedním z nich je i toto SUV. Pojďme se na něj podívat společně.

Evropský „domicil“ jako základ úspěchu?

Smutným paradoxem zůstává, že momentální snahou o uvalení dodatečných cel na čínskou produkci EU vystavila „bianco šek“ a pozvánku dalším firmám, aby to v Evropě rozbalily s celou parádou. Ostatně, udělali byste něco jiného na jejich místě? Když můžete ušetřit na dopravě, a ještě nyní masivně na clech, co uděláte? Postavíte „fabriku“ v Evropě, a voilà! Evropská firma je na světě. BYD v Maďarsku a Chery/Omoda ve Španělsku to již pochopili. Dost ale sarkasmu. Čínský HAVAL to totiž udělal ještě trochu jinak.

Do roku 2025 se v EU prodá 800 000 čínských aut. Jedná se o důsledek Evropské komise za její věčný boj s automobilkami

iZdroj fotografie: Haval

Postavil továrnu v Rusku, nicméně na území Evropy. Výhody? Minimálně tři najednou: poprvé, levnější pracovní síla. A hodně pracovní síly. Podruhé, hodně velký trh, v zásadě nekonečný. A potřetí, zmiňovaná poloha v Evropě. A ačkoli tedy čínská firma na ruském území, legislativně vzato jde o evropskou firmu. Jakkoli ne z EU, čili nějaká cla by tam rozhodně byla. Nicméně pravděpodobně nikoli tak drakonická, jako v případě „ryzí“ čínské výroby a čínského importu do EU.

Čtyřkolka s oceněným dvoulitrem na levný benzín

Samotné SUV je pak postavené podle klasického čínského modelu, tedy čtyřválec 1,5 16V Turbo, disponující v tomto případě 110 kW / 150 k. Což se týká verze s pohonem předních kol, u „čtyřkolky“ dostanete 2,0 Turbo se slušnými 140 kW /190 k. Jako zajímavost dodávám, že zmíněný dvoulitr 2.0 GDIT pod kapotou HAVAL F7x získal první místo v žebříčku China Best 10 Engine 2019. A oba motory jsou navíc konstruovány na spalování levných, nízkooktanových benzínů (s oktanovým číslem 91), užívaných ve státech bývalého sovětského bloku.

iZdroj fotografie: Haval

Čínské automobilky Geely, Chery či Nio mají v Evropě nejenom auta, ale už i vývojová centra

HAVAL F7x má na délku/šířku a výšku 4 620 mm / 1 846 mm a 1 660 mm, rozvor náprav je relativně průměrných 2 725 mm. Jde zkrátka o jedno z těch tuctovějších SUV, jichž firmy v Číně chrlí desítky a stovky typů. V Rusku se nabízí (pouhé) čtyři barvy karoserie, multimediální systém se 7palcovou přístrojovou deskou a 9palcovým multimediálním dotykovým displejem podporuje Apple CarPlay a Android Auto. Popravdě, na konci první čtvrtiny 21. století bych ale nečekal nic jiného.

Zajímavější je možná poměrně propracovaný systémem pohonu všech čtyř kol, samozřejmě tehdy, pokud „čtyřkolku“ (a výkonnější dvoulitr) zvolíte v konfiguraci. K dispozici pak máte 6 jízdních režimů, včetně Standard, Sport, Sjezd, Písek, Snow a ECO. V tomto směru se tedy Haval F7x přibližuje svým prémiovým (a o dost dražším) soupeřům. Cena je totiž na novém čínském SUV, jak už tomu ostatně bývá pravidlem, to nejzajímavější.

Cena za SUV jako za malou Fabii? Vítejte v reálném světě

Za základní verzi s motorem 1,5 Turbo si totiž výrobce řekne o 15 500 euro, což je v přepočtu zhruba 385 000 korun. A tedy citelně méně, než si Škoda účtuje za stejně motorizovanou Fabii s motorem 1,5 TSI v lepších výbavách. Možná je tedy u konce doba, kdy SUV znamenalo automaticky příplatek. Rozhodnutí už je na vás: čínské SUV, nebo Fabii?

Diskuze Vstoupit do diskuze
109 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články