Posloucháte v autě hlasitou hudbu? Řidiči to netuší, ale za „volume doprava“ při řízení dostanou vysokou pokutu

Vypadá to nevinně, ale opak je pravdou. Každý, kdo si dá rádio nahlas, riskuje vysokou pokutu a problémy s autonehodou.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií
                   

Nevím jak vy, ale já jsem „starý rocker“ a je to na mne při řízení auta znát. Když jedu s někým, tak ani ne, to vypnu rádio. Chci slyšet, co mi posádka říká. Ale sám v autě, to si pustím rádio na plné pecky. Neváhám si u toho pěkně zakřičet, rozumějte zazpívat. Hlasitá hudba, to je to, co mám rád. A to je špatně. Vím to, takže si ji dávkuji s opatrností. A ne na dlouhých cestách, to na mne působí doslova únavně.

Hudba není bezpečná, jak by se mohlo zdát, je to riziko

A to nemám jen tak ze své hlavy, to jsou podložená fakta. Hlasitá hudba v autě tak může být nejen nepříjemná pro okolí, ale také představuje vážné riziko pro bezpečnost provozu. Hlasitý poslech autorádia může „clonit“ vnímání důležitých zvukových signálů, jako jsou sirény záchranných složek nebo troubení jiných aut. Navíc to odvádí pozornost řidiče od jízdy, to může zpomalit reakce na náhlé změny v provozu.

Policie na stopě řidičům: Za poslech rádia či hudby za volantem hrozí okamžitá pokuta (osobní zkušenost)

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Studie ukázaly, že poslech hlasité hudby zvyšuje riziko čelních srážek, bočních nárazů nebo nehod ve vysoké rychlosti. Toto riziko se obzvláště týká mladých a nezkušených řidičů. Důležité je také zmínit, že hlasitá hudba může ovlivnit emoce řidiče. Vím o tom své. Moje první nehoda, když jsem měl řidičák asi dvacet dní? Pustil jsem si heavy metal, šlápnul na ledu na plynový pedál a roztočil jsem Škodu 1000 MB po dědovi do nekonečného smyku.

Drobná nehoda s ohromnou škodou, aneb Když se srazí Rolls-Royce a Lamborghini

Tedy nekonečného, on skončil záhy v jiném, zaparkovaném autě. Každopádně hlasitá hudba může vést k agresivnímu stylu jízdy, zejména pokud jde o hudbu s rychlým tempem. A s tím souvisí to, co bylo naznačeno. Zákaz poslechu hlasité hudby. Třeba v Kanadě, ve městě Windsor v Ontariu, existují zákony, které omezují hlasitost hudby v autech. Tak, aby se předešlo rušení a zajistila se bezpečnost veřejnosti. Řidiči jsou povinni zajistit, aby jejich hudba nebyla slyšitelná na vzdálenost větší než osm metrů od jejich auta.

Rádio v autě nahlas, a je tady pokuta, jen to fikne. Řidiči, pozor!

Pokud dojde k nehodě způsobené hlasitou hudbou, mohou oběti nehody podniknout právní kroky k získání odškodnění za způsobené škody. Platí tam, ale nejenom tam, že pokud se ocitnete v blízkosti vozidla s hlasitou hudbou, je doporučeno udržovat bezpečnou vzdálenost. Protože řidič takového auta může být rozptylován a jeho schopnost bezpečně řídit může být snížena. Není to ale jen o Kanadě, hrozba postihu za poslech hlasité hudby je nám mnohem blíž. Už brzy to může být trestné v některých zemích kolem nás.

„Všem bych jim sebral papíry,“ říká policista nad záběry z kolony na D8. Řidiči se otáčí do protisměru a vrací se na sjezd

iZdroj fotografie: Se souhlasem Jardy Š.

V Polsku probíhá debata o tom, zda by hlasitý poslech hudby za volantem neměl být pokutován. Opoziční poslanci Anna Gembická a Jarosław Sachajko upozornili na rostoucí problém. Týká se řidičů, kteří si v autě pouštějí hudbu tak hlasitě, že jim to brání vímat zvuky sirén záchranných vozidel nebo klaksony jiných aut. Toto nejenže zvyšuje riziko nehod, ale také narušuje noční klid a veřejný pořádek. Polští poslanci se proto obrátili na ministra vnitra, aby poskytl statistiky o nehodách a případech, kdy řidiči byli zastaveni policií kvůli příliš hlasité hudbě.

Češi zběsile kontrolují své řidičáky. Za malý detail jim hrozí velká pokuta, zkontrolujte si radši zápis řádku vlevo dole i vy

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Důvodem této iniciativy byly mimo jiné dva nedávné incidenty, kdy řidiči ignorovali sanitky, které vezly pacienty, což vedlo k nehodám se zraněním. Poslanci požadují, aby byla přijata opatření, která by regulovala poslech hudby za jízdy, s cílem zvýšit bezpečnost na silnicích. Hlasitá hudba je tedy v Polsku problémem tak závažným, že vznikl návrh, aby řidiči, kteří poslouchají hudbu příliš hlasitě, mohli být za to pokutováni.

Bude to i u nás? Zdá se, že zatím ne, ale co není, může být

Polští zákonodárci se nyní snaží zjistit, kolik nehod bylo způsobeno řidiči, kteří byli rozptylováni hlasitou hudbou. Zároveň chtějí znát statistiky o případech, kdy byli tito řidiči zastaveni policií. Cílem je snížit počet nehod způsobených rozptýlením řidičů a zvýšit celkovou bezpečnost na silnicích.

Máte v autě autorádio? Připravte se na zdražení poplatků, podle ministra kultury by měli platit všichni. Spočítali jsme, kolik vy

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Pokud se zavedená opatření osvědčí, můžeme očekávat, že se podobné zákony zavedou i v dalších zemích, kde hlasitá hudba za volantem může být považována za rizikový faktor. Takže to začne platit i u nás? Já zatím nemám žádné zprávy, že by toto hrozilo. Samozřejmě zákon chrání zejména rušení nočního klidu legislativou už teď. Ale souvislost s řízením auta a hlasitou hudbou se, pokud vím, zatím neřeší. To ale neznamená, že to dřív nebo později nenastane.

Galerie

Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií

Posloucháte v autě hlasitou hudbu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
139 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články