Naučit se tzv. holandský chvat není nic složitého a měl by jej znát každý řidič. Ve finále může zachránit život, předejít zranění a sám sobě ušetřit nemalou částku za pokutu.
Musím se vám v úvodu k něčemu přiznat: k tomuto článku mám zcela specifický vztah, velmi osobní. Zhusta totiž střídám auto s kolem (ať již silničním, nebo horským) a velká většina mých přátel to má zcela stejně. Velmi často se tedy dostávám do situací, kdy sedím za volantem – ale musím přemýšlet jako cyklista, nebo naopak držím řídítka kola, ale musím přemýšlet jako řidič. V obou případech je tzv. holandský chvat extrémně důležitý. Pojďme se jej naučit společně.
Ministr dopravy a jeho nehoda jako impuls ke zlepšení
Přičemž příklad z Velké Británie by mohl sloužit jako lekce pro všechny. V roce 2016 tamní ministr dopravy Chris Grayling otevřel dveře auta tak nešťastně, že srazil projíždějícího cyklistu. Zkrátka se nepodíval za sebe. Incident sám o sobě způsobil rozruch a vyvolal širší debatu o bezpečnosti. A právě tato debata vedla k zavedení takzvaného „holandského chvat“ jakožto povinného pravidla. Jednoduchý pohyb, který doslova může zachraňovat životy.
Princip je snadný. Když vystupujete z auta, otvíráte dveře vždy rukou vzdálenější od dveří. Pro řidiče je to pravá ruka, pro spolujezdce levá. Tento pohyb vyžaduje, abyste se automaticky otočili trupem dozadu a podívali se, jestli nejede cyklista. Co se zdá jako banalita, může předejít fatálním nehodám, které by jinak mohly vzniknout, když se cyklistovi náhle vaše dveře otevřou přímo do cesty. Stalo se mi to minimálně dvakrát, vždy jako cyklistovi a vždy jsem se na poslední vteřině vyhnul. Ale mnozí to štěstí neměli. A pro nemálo z nich to byla poslední cesta na kole.
Kdo někdy na kole vážně havaroval, ví, o čem je řeč
Náraz v plné rychlosti do masivních dveří mívá pro cyklisty opravdu fatální následky, jak při přepadnutí přes řidítka, tak při destrukci nárazem na profil dveří. Mnoho cyklistů tak nejezdí těsně vedle zaparkovaných vozidel. Osobně se snažím, pokud to jen trochu jde, držet si alespoň metr, metr a půl velký distanc od zaparkovaných aut. A vždy mívám „oči na šťopkách“, ruce na brzdách a jsem připraven reagovat, kdyby se nějaké z dveří přece jen otevřely. Kdo je připravený, nebývá překvapený.
Nicméně odpovědnost je především na řidičích. Tento postup se stal naprostou samozřejmostí v Holandsku, kde je cyklistika jednou z nejoblíbenějších forem dopravy. V holandských autoškolách (z toho mimo jiné vzniklo pojmenování celého postupu) tento pohyb drilují jako základní prvek bezpečnosti. Velká Británie se rozhodla jít podobnou cestou a začlenila „holandský chvat“ do svých dopravních pravidel. A nejen to. Nedodržení tohoto pravidla může být pokutováno pokutou 1 000 liber, čili částkou v přepočtu zhruba 30 tisíci korun.
Celý chvat se dá velmi jednoduše naučit skrze odepnutí pásu
Pro lepší pochopení toho, jak přesně funguje celý proces přímo v akci, přikládám jedno názorné video. A zcela přitom chápu ty, kdož mi budou tvrdit, že vystupování z auta je většinou velmi intuitivní věc a těžko se „přeučí“ a najednou něco změní. Na to je ovšem jednoduchý recept: jít na to přes odepnutí pásu. Jednoduše k procesu „odcvaknu pás a přehodím ho ke dveřím“ ještě přidejte „a u dveří s tou rukou rovnou otevřu dveře“. Potom už se vám krásně nabízí se rovnou pootočit a zkontrolovat, jestli je „vzduch čistý”.
Česká legislativa přímo „holandský chvat“ nezmiňuje. Ovšem zákony řidičům a spolujezdcům ukládají povinnost dávat při vystupování z vozu pozor, aby neohrozili ostatní účastníky provozu. Jinými slovy, pokud by došlo k nehodě kvůli nepozornému otevírání dveří, viník nese odpovědnost za vzniklou škodu. A to nejen finanční, ale i za zdraví postižených osob. A samozřejmě nejde jen o specifický pohyb, někdo například víc preferuje zkontrolovat zpětná zrcátka, než otevře dveře. I to může samozřejmě být dostatečně účinné.
Více než 500 nehod ročně by „holandský chvat“ zabránil
Statistiky zároveň ukazují, že nehody způsobené otevíráním dveří nejsou nijak výjimečné. Číselné údaje z České republiky nejsou bohužel k dispozici, ale ve Velké Británii ročně takto dojde k více než 500 nehod. Je proto na každém řidiči, aby se snažil podobným situacím předcházet. Stačí tak málo – otočit se za sebe, otevírat dveře vzdálenější rukou a věnovat pozornost okolí. Za ten pocit bezpečí to určitě stojí, co říkáte?