Zvláštní rozdělení modelů mezi Evropu a Spojené státy vede k situaci, kdy na jedné straně oceánu může daný stroj osedlat kdokoli, na druhé je určen pouze pro polici. Nebo ne?
Že se nabídky jednotlivých výrobců často velmi liší nejen dle jednotlivých zemí, ale i mezi jednotlivými kontinenty, je myslím dostatečně známo. To, co je dostupné v Evropě (i Česku), nemusí být dostupné v Austrálii a naopak. Nemluvě o tom, že v Austrálii se navíc jezdí vlevo. Co je však zajímavé, je to, když si „něco“ můžete v Evropě koupit kdekoli, kde to výrobce (a jeho prodejci) nabízí, a třeba v Americe se dostupnost omezí pouze na policejní sbory. No není to zajímavé? Každopádně se na to pojďme podívat společně.
Nabídka na trhu pokrývající každou skulinu. Tedy kromě té policejní
Skoro by to totiž až svádělo k myšlence, že to „něco“ musí být natolik technicky sofistikované, že náročná evropská klientela může mít nárok, ale v Americe to raději „svěříme jen policii“. Co kdyby. Nebo to je naopak? Na každý pád přesně stejný přístup zvolila japonská Honda. Která s oblibou dodává svoje produkty i americké policii, ostatně kdo by nerad dodával policejnímu sboru. Ta auta jsou vidět dnes a denně, jezdí s nimi „ruce zákona“, lepší reklamu aby jeden pohledal.
Jakkoli se v tomto případě jedná o motocykly, tedy „hlavní obor“ Hondy. Nicméně se severoamerickou modelovou řadou motocyklů Honda není něco v pořádku. Honda v USA nabízí desítky modelů, pokrývá každou kategorii, která existuje a je vynalezena obchodníky. Jakmile však jde o profesionální uživatele či o státní služby, obracejí se na Evropu. A zdaleka ne poprvé. Jinak si totiž nelze vysvětlit fakt, že policie si vybrala model NT1100, jenž se v Severní Americe ani neprodává.
Cestovní enduro s důrazem na silniční provoz
I když určitá souvislost by tu být mohla. Neb NT je v podstatě cestovní enduro Africa Twin, jež je přestavěné na cestovně-sportovní model, s větším akcentem na silniční provoz. A Africa Twin se na severoamerickém trhu nabízí běžně. Což je pro tamní policii tuším dobrá zpráva, neb místní servisní síť Hondy tak bude moci získat přístup k motorům, které ve své standardní verzi nemohou rovnou „do služby“. Instalují se boční a zadní ochranné rámy, sedadlo spolujezdce bude nahrazeno schránkou na dokumenty a budou přidány nezbytné kabely povinného a volitelného příslušenství.
Nejvtipnější jsou na tom celém mimochodem dva boční kufry: ty má i původní NT1100 a v lepším designu, tady ale byly nahrazeny „krabicemi“ neforemnějšího vzhledu. Které však velikostí, otevíráním a dalšími parametry podle všeho splňují příslušné federální normy pro policejní příslušenství. V evropské verzi Hondy NT1100 produkuje řadový dvouválec o objemu 1 084 centimetrů krychlových výkon 102 koní, s nímž motocykl dosáhne nejvyšší rychlosti 200 km/h.
Nádrž o objemu 20,4 litru pojme dostatek paliva na více než 400 kilometrů. V Evropě lze NT1100 pořídit i s dvouspojkovým automatem a elektronicky řízeným odpružením, policejní varianta však oba tyto příplatky postrádá. Na druhou stranu však policejní úprava umožňuje citlivěji regulovat přísun výkonu a protáčení, čili motor lze nastavit jak na pronásledování, tak na doprovod kolon nebo průvodů. Na každý pád jde o zajímavý případ toho, kdy je Evropa „pánem Ameriky“. Což se pravda po nedávných volbách prezidenta USA může radikálně změnit. Policejní Harley-Davidson nebo Indian? Ne že by se mi to nelíbilo.