Proč byly vyrobeny tisíce elektrických aut a nikdo je nechce? Příznivci spalovacích motorů doufají, že se jedná o důkaz, že je elektromobilita slepá ulička.
Nejde o žádné tajemství, jakkoli se nikdo z dotčených nechlubí. Ale na internetu se dají snadno dohledat záběry parkovišť, nebo spíše rozsáhlých odstavných polí se stovkami či tisíci opuštěných aut. Převážně jde o automobily s elektrickým pohonem. Vyvstává pak logicky otázka, proč a jak tato vozidla skončila na opuštěných „hřbitovech“ a co s nimi bude v budoucnu.
Stovky a tisíce elektrických aut, která už nikdy nebudou jezdit
Záběry ze „hřbitovů“ elektromobilů v Číně vyvolaly nejenom na internetu bouři otázek ohledně osudu těchto vozidel a budoucnosti elektrické mobility. Tato parkoviště, plná opuštěných elektromobilů, nejsou žádným zbrusu novým jevem. Objevila se v desítkách čínských měst již před lety, dohledat je lze už v roce 2019. Na první pohled je možné spatřit moderní elektrická vozidla pokrytá prachem a obrostlá rostlinami.
Jde o víc než jen o melancholický pohled na produkty rádoby dynamického trhu. Příčinou této skrz naskrz nepravidelné scény je kolaps trhu pro sdílení elektromobilů v Číně. Tento trh kdysi prožíval masivní růst díky tisícům společností pro sdílení jízd. Ty využívaly vládních pobídek, v důsledku toho výrobci chrlili jeden elektromobil za druhým. Bohužel pro zainteresované firmy v roce 2019 byly tyto pobídky zrušeny.
Spolu s nedostatkem parkovacích míst a nástupem novějších generací elektromobilů došlo k bankrotu většiny startupů na tomto poli. Tento neúspěch sdílení elektromobilů paradoxně přispěl ke zrychlení vývoje elektrických vozidel a jejich rozšíření v čínské společnosti. Jen ne prostřednictvím sdílení a firem, které to umožňují. S nárůstem zájmu a přijetím elektrických vozidel se Čína stala největším světovým trhem.
U nás zatím žádné hřbitovy elektrických automobilů nejsou
Podle současných odhadů představuje čínský podíl 60 % celosvětové flotily elektromobilů. A to navzdory tomu, že počet místních výrobců elektromobilů dramaticky klesl. Z původních téměř 500 producentů v roce 2019 se stav snížil na přibližně 100 v roce 2023. Kdyby nic jiného, tak to ukazuje, že v tomto odvětví mohou přežít pouze silní a zkušení hráči. Opuštěná elektroauta na těchto hřbitovech lze vyhodnotit a označit jako nápadnou reprezentaci přebytku a plýtvání.
Plýtvání, ke kterému může dojít, když kapitál proudí do rostoucího odvětví. Respektive když proudí peníze někam uměle, nepřirozeně na základě cíleně vyvolaných pobídek. I když tyto hřbitovy mohou vyvolávat skepsi, zejména pro příznivce elektromobility, představují nový začátek. Jde zároveň o start nové fáze v čínské elektrické mobilitě. O začátek éry, ve které zvládnou přežít pouze ti, kteří si to podle trhu zaslouží.