Nechat rozpadávat nové, čerstvě vyrobené elektromobily na volných planinách není nic, čím by se kdokoli mohl chlubit. Navíc v tom hraje roli jeden netušený, ryze čínský faktor.
Nízké ceny čínských elektromobilů (a nejen elektromobilů) nedávají spát šéfům evropských automobilek, ti přitom moc dobře vědí, že jde v podstatě o neřešitelnou záležitost. A nutno objektivně uznat, že v tomto případě je v tom Volkswagen a další zcela nevinně. Čína má totiž systém státních (vládních) pobídek, které zajišťují štědré dotace i na něco tak zcela konkurenčního a tržního současně, jako je moderní automobil. Mají pak evropští výrobci vůbec šanci? Pojďme se na to podívat společně.
Dotace pokřivují trh vždy, od vládní strany ale zcela extrémně
A rovnou si můžeme odpovědět na úvodní otázku: nemají. Musí ořezávat náklady, kde to jenom jde, aby se přiblížili čínským cenám alespoň na dohled. Není to zrovna moc fér, když někoho dotuje strana/vláda, a ten někdo se pak honosí levnou produkcí. A když navíc kvůli dotacím musí zkrátka vyrobit určitý počet vozů, a ty pak někde nechá stát na „elektromobilním hřbitově“, je to už problém nejen ekonomický, ale i ekologický. Jako tomu je třeba v jedné ze čtvrtí Hangzhou, hlavního města východočínské provincie Zhejiang.
Jak ukazuje přiložené video, na ploše přes 15 000 metrů čtverečních (takřka dvě fotbalová hřiště) jsou zaparkovány tisíce nových automobilů, v nichž zkušené oko rozezná třeba Geely Kandi K10 EV, Neta V a BYD e3. A co je nejzajímavější, všechny mají registrační značky. Vyrobeny, prodány, pohřbeny? Vypadá to tak. Neboli tak trochu „podvod“, jak vykázat produkci (a hlavně prodeje), aby přišly další dotace. Z celého je navíc patrná jedna zásadní věc:
Sjezd strany a plánovaná ekonomika v ryze tržním prostředí
Pokud se výrobcům vyplatí odepsat a „pohřbít“ takové množství nových elektromobilů jen proto, aby získali další dotace, lze jednoduchou dedukcí dospět k jedinému: ty dotace musí být opravdu natolik zásadního charakteru, aby to celé dávalo smysl. Nebudete někde něco vyrábět a pak to nenecháte „shnít“ jen proto, abyste na tom prodělali, to dává rozum. A vrátit zpět do stavu „jako nové“ auto odstavené někde půl roku a více pod širým nebem, není nic snadného. U jednoho, tady jich jsou tisíce.
Autor videa Winston Sterzel také poznamenává, že mnoho čínských výrobců automobilů nezajímá poptávka, ale jednoduše realizují plán. To je mimořádně výstižné. Realizují plán. My dříve narození, co si pamatujeme „plánované hospodářství“, plány sjezdu strany a pětiletky, moc dobře víme, o čem je řeč. Také jsme občas vyráběli na sklad, jen aby se splnil plán. Tady je to navíc umocněno dotacemi. Mimochodem i s nimi (a s jejich zneužíváním a podvody kolem nich) máme jako Češi bohaté zkušenosti.
Co dodat závěrem? Snad jen tolik, že s tímto „tržním systémem“ se proti čínským výrobcům bude bojovat opravdu špatně. Jak to vidíte vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!