Zrodila se hvězda. Nové SUV má dojezd 1 300 kilometrů, za pár dnů přišlo 100 000 objednávek. Lidé po něm šílí

Kdysi nemyslitelné kombinace spalovacích motorů a moderních technologií dnes vládnou světu, a toto SUV je toho důkazem. Lidé po něm šílí a objednávky „zbořily střechu“.

i Zdroj fotografie: Aito
                   

Pomalu, ale jistě si budeme muset zvykat na to, že překvapivých výsledků v prodejích dovedou dosáhnout i značky, které by ještě před několika lety nikomu nic neřekly. A to ani zasvěceným odborníkům z branže. Tyto nové „labely“ vznikají v kancelářích marketingových specialistů, na druhou stranu jsou podloženy velmi přesným průzkumem trhu. A také velmi často dosáhnou svého předem definovaného úspěchu. A přesně to je případ nového SUV Aito M7. Pojďme se na něj podívat společně.

Do budoucna bude zvládnutí IT v automobilech čím dál zásadnější

A podobně si budeme muset zvyknout na to, že jedním z hlavních předpokladů pro to, abyste dnes mohli vyrábět automobily, je z velké části schopnost zvládnout nejmodernější IT a komunikační technologie. A možná až v druhé řadě tu klasickou „strojařinu“, kterou máme s výrobou automobilu spojenou po dlouhá desetiletí. A jakkoli to třeba pro mne osobně je stále tak trochu nepochopitelné, stává se to realitou. Navíc pro mnohé tradiční (zejména evropské nebo americké) výrobce často velmi nepříjemnou realitou.

iZdroj fotografie: Mercedes-Benz

Pokud uvidíte tuto kontrolku na palubní desce, je váš motor již „mrtvý“. Jak se tomu dá vyhnout?

Protože k čemu vám je staletá tradice, když nejste schopni vyrobit funkční multimediální rozhraní ve vašich automobilech, které vaši zákazníci používají 50x za den a ocení jej (často) výrazně víc než sofistikované zavěšení kol? Volkswagen by na toto téma mohl vyprávět opravdu dlouhý příběh. Proto možná není až tak s podivem, že do (stále ještě) lukrativního oboru výroby automobilů (dnes tedy ponejvíce elektromobilů) pronikají i firmy, které do nedávna vyráběly třeba telefony. Případně nevyráběly vůbec nic.

Kdysi malé telefony, dnes velká SUV

Což je přesně případ i značky Huawei Aito, která podle magazínu Carnewschina obdržela 100 000 závazných objednávek na své SUV M7 dva a půl měsíce po uvedení na trh. Aito je přitom nový „sublabel“ značky Huawei EV, který pro obě firmy vyrábí společnost Seres. To je značka spadající pod „státní“ Dongfeng a M7 se montuje v jejich továrně v Chongqing, která se věnuje výrobě Aito a byla uvedena do provozu v červenci 2022.

iZdroj fotografie: Aito

Roční výrobní kapacita závodu je 150 000 vozů a výrobní kapacita M7 je v současné době zhruba na 700 vozů denně. Mimochodem, M7 dosáhl milníku 100 tisíc objednávek pouhých 12 dní poté, co 15. listopadu minulého roku získal 90 tisíc objednávek. S ohledem na to, že objednávky byly podmíněny nevratnou a ne zrovna malou zálohou, jde o jasný důkaz toho, co Číňané chtějí. A pozor – s čím také míní prorazit dále do světa.

Dojezd 1 300 km i s baterií a benzínem

Nové Aito M7 je velké 5–7místné SUV s rozměry 5 020 / 1 945 / 1 760 mm (D/Š/V) a rozvorem 2 820 mm. Je vybaveno 40kWh baterií NMC od CATL, která zajišťuje dojezd 240 km nebo 1 300 km kombinovaný dojezd s plnou palivovou nádrží 60 l. Jinými slovy, tenhle „plug-in hybrid naruby“ vám umožní vcelku pohodlně fungovat jen v elektrickém režimu (a přes noc dobíjet). Současně ale zajistí velmi solidní dojezd i na dlouhé vzdálenosti.

Bateriová revoluce je tady: Dojezd 700 km, dobíjení za 10 minut, dostupné již tuto zimu. Elektromobily (z)vítězí

Spalovací motor 1,5 turbo coby „příruční nabíječka“

M7 má dvě možnosti pohonu: Jednomotorový s pohonem zadních kol s výkonem 200 kW a špičkovým točivým momentem 360 Nm. Nebo dvoumotorový AWD s maximálním točivým momentem 330 kW a 660 nM. Všechny verze mají 1,5litrový spalovací motor, který není připojen ke kolům, ale pouze nabíjí baterii. Cena začíná na 249 800 yuanech (zhruba 750 000 korun) za základní verzi a končí na 379 800 yuanech (zhruba 1,6 milionu) za nejvyšší výbavu. Vcelku zajímavé cenové rozpětí, mimochodem.

iZdroj fotografie: Aito

Huawei k prodeji Aita využívá sílu své zavedené sítě stovek showroomů a maloobchodních prodejen k prezentaci vozů vedle mobilních telefonů. Ať se vám to líbí, nebo ne, Huawei je na cestě stát se jedním z klíčových hráčů na čínském trhu EV. Může nám to připadat zvláštní, že firma, která kdysi nabízela levné telefony, nyní konkuruje předním hráčům ve výrobě automobilů, ale je to zkrátka tak. Časy se mění, a kdo se nepřizpůsobí, uvidí ten rychlík, co kolem něj projede, jen z velké dálky. Určitě ale nebude na jeho palubě. Jak to vnímáte vy? Koupili byste si podobné auto? A kolik nejvíc byste do „Číňana“ byli ochotni investovat?

Diskuze Vstoupit do diskuze
80 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články