Bylo jen otázkou času, kdy se někdo z velkých digitálních hráčů z Číny pustí do výroby automobilů, jež jsou často jen „operačním systémem na kolech“. Jako tento Huawei.
Je asi málo profesionálů z oboru, kteří by nevěřili tomu, že se některý z „digitálních hráčů“ pustí i do výroby automobilů. Samsung se k tomu odhodlal již před lety, nicméně to je gigant se širokým hutním i strojírenským záběrem, pro který není problém vyrobit zaoceánskou loď. Technologické firmy zaměřené na IT a jeho aplikace se však do oboru vyhrazeného tradičním automobilkám zatím nepustily, byť se velmi dlouho diskutuje ohledně „iCar“, automobilu od společnosti Apple.
Postavit elektromobil znamená jedno – musíte mít čipy
Nakonec však hotový produkt představil a dovedl do výsledné podoby jeden z jeho konkurentů, čínský koncern Huawei. Ten čelí již několik let sankcím na evropském a americkém trhu. A to kvůli údajnému napojení na čínskou vládu a úniku informací z jeho přístrojů a komponentů, které se používají např. při stavbě sítí operátorů. Huawei se nikdy k ničemu nepřiznal, pravdou ale zůstává, že některé služby Google mu zůstávají zapovězeny. Ani to mu však nebrání vyvíjet stále nové telefony nebo představit první elektromobil.
Čímž se drží linie, kterou můžeme vidět u většiny nových čínských aut. A sice že s benzínem už u nich nepochodíme (čest výjimkám, třeba od MG nebo Geely). Ostatně Huawei by klasický motor nevyrobil, na to potřebujete strojírenské zkušenosti, mozky a zázemí. Dnešní elektromobily jsou spíše operačním systémem a na něj „nabalenými“ komponenty než čímkoli jiným. Ostatně proto jsou v jejich produkci Číňané tak excelentní: protože mají v IT a digitálních technologiích náskok, který klasické automobilky jen těžko dohání. A mají čipy.
Když se spojí automobilka s výrobcem telefonů
K čipům pak „jenom“ připojíte kola, elektromotory, baterii a karoserii a elektromobil je v podstatě hotový. Velmi zjednodušeno, pochopitelně. Nicméně tento postup je zřejmě opravdu jednodušší než ten opačný. Tedy když máte motory, kola a všechno kolem, ale nemáte čipy, které by to celé rozhýbaly. Nebo nemáte ty správné čipy. Nebo nemáte ten správný software, případně programátory. Volkswagen by mohl dlouho a dlouho vyprávět o nemilé situaci popsané v poslední větě.
Huawei však toto všechno má a s ohledem na jeho postavení nemá problém to přetavit do svého prvního elektromobilu. Ve spolupráci s automobilkou Changan tak vznikla nová značka Shenlan. A nemusíme mít doktorát z prognostiky, abychom odhadli, kdo v tomto „podniku dvou“ bude mít na starosti spíše mechanické komponenty a kdo přispěje v elektronické a softwarově-systémové rovině. Výsledkem je pak nicméně vcelku unifikovaný crossover, s jedním „telefonem“ namísto palubní desky a tvary, jakými se pyšní další desítky podobných vozů z Asie.
Tedy nejen z Asie. Nevíme, jestli Huawei jen zkouší trh a pomalu sonduje, nicméně od mobilně telefonního giganta bychom možná čekali o něco více kreativity. Zejména když konkurence v podobě firmy s nakousnutým jablkem ve znaku určitě s něčím netradičním přijde, pokud se tedy do výroby pustí. Jak to vidíte vy? Napište nám do diskuse pod článkem, děkujeme!