I opravdu vřelý vztah českých řidičů k domácí Škodě může vzít rychle za své, pokud se v nabídce objeví mimořádně povedené SUV s číslovkou 232 900 korun.
Když se podíváte do statistik SDA, neboli Svazu dovozců automobilů, a najdete si kategorii „C – SUV“ (SUV střední a vyšší střední třídy), trknou vás do očí minimálně hned dvě věci. Za prvé, jak drtivou dominanci na trhu má „SUV trojlístek“ z Boleslavi ve složení Kamiq/Karoq/Kodiaq, za druhé, jak jedna značka a jeden model vyčnívá hned za nimi. A jako jediný jim v podstatě dokáže konkurovat. Zajímavé je, že pochází také z Čech. Pojďme se na něj podívat společně.
Údaje SDA: trojlístek SUV Škody drtí trh zcela jednoznačně
Stačí se ostatně podívat na čísla: Škoda Kamiq (jakkoli to není SUV a už vůbec ne střední třídy, ale zkrátka dle SDA je ve stejné tabulce, jako je Kodiaq): 8 164 registrací, Škoda Karoq 9 346 registrací a konečně Kodiaq: 8 758 registrací. To není oproti jiným rozdíl třídy, to je více než o „parník“. To je spíše o Titanic. Jediné SUV, které s touto trojicí dokáže jakž takž držet krok, je právě Tucson. Se 4 759 registracemi za období 1–10/2024 je sice na polovičních číslech oproti Škodě, ale stále výrazně jinde než kdokoli jiný.
Jak je to možné? Pominu ten fakt, že nošovický Hyundai v podstatě nezaváhal a každý segment trhu obsadil alespoň jedním (často více než jedním) modelem „SUV“, jakkoli u těch nejmenších se dost dobře o „SUV“ v pravém slova smyslu mluvit nedá. Malé auto zůstane vždy malým autem, a i když se trochu přizvedne, stále to bude spíše malý crossover než cokoli jiného. Opravdových malých offroadů je jako šafránu a tvoří zcela specifickou kategorii (Suzuki Jimny, v nejvyšších verzích 4×4 i Dacia Duster).
232 900 Kč u auta za milion je opravdu cítit
Hyundai tedy vzal útokem všechny velikosti a kategorie, od malého Bayonu přes Konu, Tucson až po Santa Fé si vybere každý, kdo preferuje vyšší světlou výšku, volitelný pohon všech kol (kromě Bayonu) nebo pohodlnější nastupování. Mne však zaujala mimořádná slevová akce „20 Years”, jíž Hyundai slaví své působení v ČR. A která vám například u Tucsonu umožňuje ve spojení s pohonem všech kol, automatickou převodovkou DCT a hybridním pohonem ušetřit až 232 900 korun.
To by nebylo málo ani na autu s dvoumilionovou cenovkou, tady se však bavíme o slevách u vozů s cenovkou výrazně pod milion, kde pak jakákoli sleva v řádech stovek tisíc korun je pochopitelně o to více vidět. Hyundai navíc nabízí nový Tucson s opravdu mimořádně širokou paletou motorů: jak s klasickým 1,6 T-GDI 160 koní / 265 Nm, mildhybridem, plug-in hybridem a konečně i dieselem CRDi o výkonu 136 koní a točivém momentu 280/320 Nm. To je celkem unikátní kombinace.
Speciálně v případě plug-in hybridu pak není problém jezdit s opravdu malou spotřebou, pokud tedy dokážete zajistit dobíjení přes noc (a denní nájezd nepřekročí zhruba 70 kilometrů). A bude se tak krýt s dojezdem na baterii, která s jen trochou snahy dokáže právě těch 70 kilometrů bezemisního provozu zajistit. V tom případě se měsíční průměrná spotřeba bude pohybovat kolem jednoho litru na 100 kilometrů, do námi uváděného litru a půl se vejdete s přehledem.
Hyundai Tucson – rozměry
Celková délka (mm): 4 510 / 4 520
Celková šířka (mm): 1 865
Celková výška (mm): 1 650 se střešními ližinami / 1 665 se střešními ližinami vč. antény
Rozvor (mm): 2 680
Rozchod vpředu (mm): 17“ / 18“ / 19“ 1 630 / 1 615 / 1 615
Rozchod vzadu (mm): 17“ / 18“ / 19“ 1 637 / 1 622 / 1 622
Poloměr otáčení (m): 5,5
Minimální světlá výška (mm): 170
Objem zavazadlového prostoru (l): 546
Pokud tedy uvažujete o kompaktním (viz infobox) SUV za opravdu mimořádnou cenu a francouzská nebo německá (nebo také česká, pochopitelně) konkurence vám z jakéhokoli důvodu nesedí, mohl by Tucson v aktuální slevové akci být zajímavou nabídkou. Podpořeno navíc (pro Hyundai typickou) pětiletou zárukou bez omezení počtu kilometrů, stejně jako dalšími bohatými slevami na příslušenství, finanční produkty apod. Více informací najdete pochopitelně na stránkách českého Hyundai.