Když automobilce teče do bot, prodá klidně celý výrobní závod za pár korun. S vidinou toho, že se tam třeba někdy (možná) bude smět vrátit.
Když v roce 1947 založil Čong Ču-jong opravárenský podnik pro nákladní a osobní vozy, nemohl tušit, kam až se společnost dostane. Snad když v roce 1967 vznikla divize vyrábějící automobily pod názvem Hyundai Motor Company. V roce 1999 zakoupila společnost Hyundai jiného výrobce automobilů, Kia Motors. Hyundai Motor Company byla přetvořena na Hyundai Kia Automotive Group.
Od poloviny 20. století se z opravny stal světový gigant
Hyundai Motor Company však nadále existuje a zastřešuje výhradně tuto automobilovou značku. V listopadu roku 2008 pronikla jako výrobce automobilka i na naše území. Byla otevřena továrna Hyundai Motor Manufacturing Czech v Nošovicích. Stejně tak fungoval jeden z největších světových výrobců aut i v Rusku. Nicméně časy se mění. Jihokorejská automobilka oznámila svůj plán prodat svůj závod v Rusku.
Za kolik? Za pouhých 7 000 rublů, to je v přepočtu asi 1 740 Kč. Toto rozhodnutí přišlo jako reakce na události spojené s ruskou invazí na Ukrajinu. Ta už před měsíci vedla de facto k ukončení provozu. Prodat, nebo nechat na místě a odejít? Celá transakce se dá považovat v podstatě za poslední záchranný plán. Pokud McDonald‘s odešel z Ruska, tak trvalo jen krátkou dobu, než místní podnikatelé využili zanechanou technologii a začali prodávat hamburgery.
Hyundai očekává ztrátu ve výši 287 miliard wonů, to je v přepočtu asi 4,9 miliardy Kč. Aktuálně automobilka jedná s ruskou společností Art-Finance o dokončení transakce, která zahrnuje také možnost budoucího odkupu. Jde o to, že „legálním“ obchodem bude do smlouvy zahrnuta opce, tedy způsob, jak by se Hyundai mohl do Ruska vrátit. Navzdory prodeji závodu bude Hyundai nadále poskytovat servis a podporu majitelům svých aut.
Hyundai se zbavuje majetku, ale značně nedobrovolně
Hyundai následuje postup několika dalších velkých automobilových výrobců, kteří se rozhodli prodat svá aktiva v Rusku za symbolický poplatek. Většina těchto transakcí obsahuje opci na pozdější odkup, což v budoucnu umožňuje automobilkám možnost návratu na ruský trh. Podobný postup zvolila také společnost Volkswagen. Na věc se dá ale nahlížet i jinak. Lze chápat, že automobilky zkouší všechny možnosti, jak nepřijít o miliardové investice.
Ale proč se nepoučí? Podnikat a obchodovat v Rusku není bez rizika. A nikde není psáno, že pokud/až válka na Ukrajině skončí, vše se vrátí do normálu. A pokud se vrátí, že zase za pár let Rusko nevyvolá jiný konflikt a investoři znovu nepřijdou o svůj majetek. Je jasné, že nikdo nechtěl zůstat pozadu. V Rusku podnikaly skoro všechny velké značky a jak to dopadlo? Pokud se člověk není schopen z historie poučit, tak ji musí prožít znovu.