Hyundai stvořil revoluční volant, je k nevíře, co dokáže. Popravdě, raději bychom zůstali u klasiky

Objevovat některé věci zas a znovu nevede vždy k nejlepšímu výsledku. Věčné dilema mezi tlačítky a dotykovými ploškami na volantu má ale, zdá se, zajímavé řešení.

i Zdroj fotografie: Hyundai
                   

Interiéry nových vozů jsou již mnoho let napěchovány nejmodernějšími technologiemi. Doytkové displeje nebo obrovské multimediální obrazovky jsou pomalu samozřejmostí a v současnosti překvapí málokoho. Nyní jihokorejský automobilový koncern přemýšlí o zavedení dotykových displejů, které by byly umístěny na volantu. Ne dosti na tom, že třeba VW se po zkušenostech s dotykovými ploškami vydal přesně opačným směrem, tedy zpět ke klasickým tlačítkům. Že by to Korejci uměli lépe? Nebo ví něco, co VW neví? Pojďme se na to podívat společně.

Je libo klasická tlačítka, nebo dotykové plošky?

Hlavní rozdíl je především v tom, že dotykové plošky navrhované automobilkou Hyundai se chovají jako klasická virtuální tlačítka zobrazená na volantu (neboli trackpady) a mají být plně konfigurovatelná. Uživatel si bude moci vybrat, zda preferuje mít pod pravým palcem tlačítko pro aktivaci navigace, nebo třeba ovládání hlasitosti. Stejně jako klasická tlačítka by také po stisknutí nabízela zpětnou haptickou odezvu, která by řidiče ujistila, že příkaz byl přijat.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Hlavní výhoda oproti klasickým tlačítkům na volantu má být právě možnost konfigurace. U starých ovládacích prvků nebyl systém přizpůsoben tomu, aby jedno tlačítko mohlo být nastavitelné na více příkazů. Řidič tak bude moci sám posoudit, kterou funkci svého automobilu potřebuje využívat nejvíce, a tu si poté nastaví. Nezní to špatně, nicméně hlavní „neduh“ těchto dotykových plošek zůstává stále stejný: doteku a jeho přesnosti je třeba věnovat pozornost, na rozdíl od mechanického tlačítka, jež lze ovládat „poslepu“.

VW nedávno přehodnotil své rozhodnutí

Koncern VW byl například nedávno pod vlivem průzkumů spokojenosti nucen uznat, že dotykové plošky na jeho volantech jsou „slepou vývojovou uličkou“, a na naléhání zákazníků se pokorně vrátil zpět ke klasickým tlačítkům. Pravdou je, že jejich možnosti ovládání jsou pochopitelně násobně menší než u jakýchkoli programovatelných plošek, na druhou stranu jsou podle všeho také jednodušší na obsluhu – a hlavně bezpečnější. Otázkou zůstává, co je důležitější v denním provozu.

ČTĚTE TAKÉ: Zákazníci přesvědčili VW, aby se vrátil k tlačítkům

Zda tedy bude toto řešení fungovat lépe než klasická tlačítka a knoflíky, není známo. Někdy složitá řešení totiž zbytečně rozptylují řidiče. Je to ale spíš jen o zvyku, jak jsme pochopili od Tesly, která má už výhradně dotykové ovládání celého kokpitu. Což ale neznamená, že neexistuje skupina řidičů, jež by se s ovládáním Tesly v podstatě nikdy „nesmířila“. Hyundai zatím neoznámil, kdy a zda vůbec hodlá tento koncept uvést v život. Zveřejnil však přiložené video, na němž výhody svého řešení demonstruje.

Jak to máte vy? Jste příznivci „klasiky“, nebo „moderny“? Jak se vám obsluhuje automobil nejlépe? Napište nám do diskuse pod článkem, děkujeme!

Jste zastáncem „moderny“ na volantu, nebo spíše „klasiky“?

Diskuze Vstoupit do diskuze
59 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články