Ekonomické sankce na Rusko mají speciálně na výrobu automobilů drtivý dopad. Aktuálně to pocítil i korejský Hyundai, jenž zvažuje definitivní odchod ze země.
Hyundai Motor plánuje opustit Rusko a prodat tam své výrobní závody kazašské společnosti, uvedla jihokorejská média. Jihokorejská televize MBC dále popsala, že jednání o prodeji továren Hyundai v Rusku jsou v závěrečné fázi, a dodala, že automobilka čeká na konečný souhlas ruské vlády. „Je pravda, že o prodeji stále probíhají diskuse, ale nic není rozhodnuto,“ řekl Hyundai podle kanálu MBC. Hyundai loni pozastavil provoz ve svém ruském provozu. V březnu automobilka uvedla, že přezkoumává „různé možnosti“ pro svou továrnu v Rusku.
V Rusku chybí úplně všechno, tak automobil nevyrobíte
Hyundai ve čtvrtečním prohlášení pro agenturu Reuters uvedl, že přezkoumává různé scénáře budoucnosti svého podnikání v Rusku, a dodal, že dosud nebylo přijato žádné rozhodnutí. Mnoho továren v Rusku pozastavilo výrobu a propustilo pracovníky kvůli nedostatku high-tech zařízení a exodu západních výrobců od loňské invaze Moskvy na Ukrajinu. S ohledem na nefungující dodavatelsko-odběratelské řetězce je tak výroba v Rusku místy opravdu složitá, poznamenal Hyundai diplomaticky.
Hyundai spolu se sesterskou společností Kia patří mezi 10 největších světových výrobců automobilů podle prodejů a vyrábí v Rusku asi 200 000 vozů ročně, což jsou asi 4 procenta jeho celosvětové výrobní kapacity. Nezdá se to mnoho, nicméně ruský trh byl svou velikostí pro korejského lídra poměrně zajímavý. I s ohledem na vyráběný sortiment, který je v Rusku oblíbený a relativně dostupný pro tamní obyvatele. To pochopitelně platilo do zahájení války proti Ukrajině.
Psali jsme také: Seznam nejprodávanějších vozidel v Rusku je jako reklama na čínské nudle
Číňané dováží auta v kontejnerech a „zachraňují“ Rusko
Spolu s Renaultem patřily Hyundai a Kia mezi tři nejprodávanější značky v Rusku před válkou. Nyní, když se tito globální hráči stáhli, jejich místa na trhu promptně obsadily čínské značky. Jak jsme již psali nejednou, Geely, Chery nebo Dongfeng jsou nová jména, na která si v Rusku aktuálně zvykají. Výrobci navíc vozy dodávají často v kontejnerech a v Rusku probíhá finální montáž – vůz má pak ruský VIN a je „Made in Russia“. Skoro to vypadá, že z Ruska se stane druhá automobilová Čína.
Vrátí se tak na zdejší trh vůbec ještě přední světové značky? Co myslíte? Napište nám do diskuse pod článkem, děkujeme!