Náhlá změna: Vozy Hyundai se budou prodávat se zcela jiným jménem a logem na přídi. Důvod je jasný

Okolnosti trhu donutily jednu z předních světových automobilek ke výměně loga u některých svých modelů. Nezbývá než doufat, že to obchodu nakonec opravdu pomůže.

i Zdroj: Jiří Louthan pro AutoŽivě
                   

My Češi máme zajímavou schopnost vytvořit k lecjakému jménu jeho zesměšňující verzi. Zkrátka tak trochu národ Švejků. Zkomoleninu korejského Hyundai pak nemusím myslím ani popisovat, neb je každému, kdo se jen trochu auty zabývá, notoricky známá. Popravdě na příměru s chlévskou mrvou nevidím nic až tak extra vtipného, možná to bude tím, že Hyundai (a jejich produkty) respektuji, stejně jako kus práce, který je za nimi vidět. Přesto pochopím, že ne vždy jde tohle slovo použít. Co mám na mysli? Pojďme se na to podívat společně.

Některé trhy zkrátka nová (a asijská) jména nepřijmou

Na celou věc jsem přišel poměrně nedávno, když jsem se pokoušel vysvětlit jednomu kamarádovi, že SsangYong je korejská automobilka, nikoli čínská. „A to se prodává pod tímhle jménem po celém světě? Vždyť to někde ani nevysloví,“ zněla odpověď mého kamaráda. Což je v podstatě pravda. Nevím, jaké pohnutky kdysi vedly zakladatele korejské firmy k tomuto názvu, nicméně s celosvětovou expanzí jeho automobilů se věci ukázaly i v jiném světle, než tomu bylo původně v mateřské zemi.

Korejské SUV, které budou Češi milovat: Je po prvotřídním faceliftu a vypadá zatraceně skvěle. A má diesel

iZdroj fotografie: Damian B Oh / Creative Commons / CC-BY-SA

Nemluvě o tom, že na některých trzích podobně znějící (a pro ně nové a netradiční) jméno ani nepřijmou. Zkrátka konzervativní zákazníci, desítky let fungují se „svými“ značkami (v kterých navíc často jezdili již jejich otcové a dědové), nechtějí změnu. To, co se třeba na náročném americkém trhu povedlo Toyotě s Lexusem (a v podstatě i Nissanu s Infinity), se nemusí povést zdaleka každému. Své o tom ví i další z korejských značek, v Evropě třeba již dávno a bez problémů přijatý Hyundai.

Korejské firmy pod patronací General Motors: cesta na nový trh?

Ten však právě v Americe chytře využil toho, že malá korejská auta se ve Státech několik let prodávala pod značkou Chevrolet. Tehdy to bylo Daewoo, nicméně vazby na koncern General Motors vznikly a nebyly nikdy přetrhány. Ostatně i u nás se do roku 2015 prodávaly třeba Chevrolet Spark nebo Aveo, což nebylo nic jiného než v Koreji vyrobené a přeznačkované vozy Daewoo. Není tedy až tolik s podivem, když Hyundai uvedl, že jedná s GM o spolupráci, jejímž cílem je tzv. rebranding jeho produktů na některou z amerických značek.

Ojeté velké SUV za hubičku? Chevrolet Captiva a Renualt Koleos I. generace stojí za úvahu.

iZdroj fotografie: Asurnipal / Creative Commons / CC-BY-SA

Jak dále uvedl magazín Automotive News, v praxi by to s největší pravděpodobností znamenalo využívat užitkovou značku GMC k prodeji dodávek, pick-upů a nákladních vozů Hyundai. Dává to smysl, GMC je mimořádně oblíbený brand například v pick-upech, což je zase mimořádně oblíbená kategorie u Američanů. Hyundai také plánuje posílit spolupráci s GM v oblasti dílčích zakázek a projektů osobních automobilů. Relativně pořád nová Staria by se tak mohla nakonec prodávat jako GMC. Která má ostatně tradici i ve velkých vanech, jakými bylo například GMC Vandura.

iZdroj fotografie: Asurnipal / Creative Commons / CC-BY-SA

Hyundai prostřednictvím svého finančního ředitele Lee Seunga dále uvedla, že skupina očekává, že tímto krokem ji dovozní cla ovlivní méně, než je tomu u japonských výrobců, kteří vyrábějí auta pro americký trh v Kanadě a Mexiku. Hyundai má mimochodem továrnu přímo v Georgii v USA. Jak vidno a jak se říká, „kde je vůle, je i cesta““. Až do ṭé míry, že Hyundai nebude Hyundai. Pokud se ale budou hýbat kšefty, bude to někomu vadit? Osobně si myslím, že nikoliv. Jak to vidíte vy?

Dali byste přednost Hyundai před Škodou?

Diskuze Vstoupit do diskuze
129 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články