Výmoly, díry a jámy: Češi na silnicích trpí víc než jiní. Řešení tankodromu je ale na obzoru

Tušíte, co udělají s podvozkem vašeho auta notoricky zanedbávané české silnice a dálnice? Následky bývají nepříjemné a hodně drahé. Víc v našem článku a videu

i Zdroj fotografie: Depositphotos
i Zdroj fotografie: Depositphotos
i Zdroj fotografie: Depositphotos
i Zdroj fotografie: Depositphotos
i Zdroj fotografie: Depositphotos
Další 1 fotografie
Další 1 fotografie
                   

Kdyby se vyhlašovala soutěž o nejvíc zdevastované silnice v Evropě, soudím, že můžeme hrát extraligu. Nebo přinejmenším první ligu. Ostatně, předsedáme půl roku Evropské unii, to by to bylo, abychom si nevybrali svých patnáct minut slávy. Navíc v oboru, ve kterém jsme extra dobří. Světová klasa. České pivo? České sklo? České nanotechnologie? Nebo snad 3D tiskárny? Zapomeňte. České výmoly, s.r.o. Tak nějak by se mohla jmenovat firma, která by mohla udávat světový trend. Kam se hrabe OSN.

V Čechách máme ve výmolech snad tradici

Ale vážně. Že kombinace „české silnice + čeští silničáři + kvalitní povrch“ není rovnice, ale nerovnice minimálně o dvou neznámých, ví nejméně do měsíce každý, kdo začne pravidelněji jezdit autem a občas zavítá i do jiného okresu nebo kraje. Přehlídka toho, co je místy k vidění na cestách, která si z neznámého důvodu nechají vznešeně říkat „silnice“, je opravdu obdivuhodná. Až někdy člověka přepadne pocit, jestli silničáři náhodou netvoří rovnici s výrobci tlumičů, náhradních dílů na podvozky aut a servisy. A státní kasou při výběru DPH ze všech těchto položek.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Takové vysvětlení by se nabízelo. Projekt vymoly.cz, na kterém spolupracuje nejmenovaná pojišťovna s veřejnoprávním Českým rozhlasem 1, Radiožurnálem, mapuje detailně výmoly v celé České republice, včetně „stupně nebezpečnosti“ na škále 1-5, stavu oprav nebo fotografické dokumentace. A také nabízí aplikaci. Shrňme si to: v Čechách máme projekt, který popisuje šlendrián silničářů a správců cest a zřídil kvůli tomu dokonce mobilní aplikaci pro systém Android i iOS. Úžasné. Nebylo by lepší mít kvalitní silnice a žádný projekt/žádnou aplikaci?

Nejde jen o komfort, ale především o bezpečnost

A jakkoli to může vypadat úsměvně a „tak nějak ryze česky“, není to pochopitelně nic k popukání. Díry na silnicích jsou kromě diskomfortu především bezpečnostním rizikem, speciálně pro nezkušené řidiče. Slovo „nezkušené“ můžete nahradit slovním spojením „ty, kteří ještě nepoznali záludnosti českých cest“. Když se totiž při zdánlivě idylické jízdě (speciálně v noci) ve stokilometrové rychlosti potkáte s nějakým takovým zapomenutým pomníčkem silničářů, a nečekáte to, může mít plné ruce práce i zkušený řidič.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Navíc se vám po čase začne zdát, že vaše auto, respektive jeho podvozek už není, co býval, že se od tlumičů ozývají různé zvuky a pohodlí, které si pamatujete, je ta tam. Mechanik při nejbližší servisní prohlídce vám to pak popíše pregnantněji: tlumiče jsou na výměnu, uložení ramen také a to pravé rameno bychom také vyměnili. Vzadu tyčky stabilizátorů, pochopitelně. Plus geometrie podvozku. Suma sumárum necháte i s prací na stole slušný balíček peněz.

Sponzorovat servisy ani státní kasu není nutné

Za který jste mohli koupit dětem spoustu hraček nebo udělat radost manželce třpytivým šperkem. Místo abyste „sponzorovali“ váš autoservis a subvencovali stále děravější státní kasu. Jak je vidět na přiloženém videu, jistý automechanik neváhal odstrojit za tím účelem darovaný starší Mercedes 320 CDI, aby názorně ukázal, co se děje s podvozkem při přejezdu různých výmolů. Varujeme, není to nic pro slabší povahy. Nicméně názorně to dokládá, jak důležité je, aby všechny podvozkové komponenty pracovaly pokud možno v bezchybném souladu.

A je to Mercedes W211 a jeho relativně robustní podvozek, navíc s novými díly. Dovedete si představit, co s podvozkem udělá taková 25 hluboká jáma s ostrými okraji, do níž vaše auto „vletí“ ve stokilometrové rychlosti? Nebo vyšší? Nedovedete. A to buďte rádi. Protože pokud byste dovedli, už byste nikdy po českých cestách stovkou a více nejeli. Jaké je řešení celé situace? To je otázka doslova za milion. Každá vláda a každý ministr pro místní rozvoj nebo dopravu slibují a slibují, pochopitelně, jsou to politici. A pomalu se to lepší, musíme uznat. Pomalu. Nešlo by to ale třeba trochu rychleji?

Galerie

Další 1 fotografie
Další 1 fotografie

Jaké zkušenosti s českými výmoly máte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
113 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články