Když draze placení „odborníci“ v marketingu automobilky nejsou schopni odhalit jednoduché omezení názvu, je na malér zaděláno. A když to je navíc po několikáté? Tohle si nenechte ujít.
Příběh, který vám na následujících řádkách popíšu, je natolik neuvěřitelný, že se mohl stát opravdu jenom v Itálii. Případně v Čechách. Neuvěřitelný, a především neuvěřitelně komický. Smál jsem se totiž opravdu hodně, hodně dlouho. Jakkoli mám Itálii opravdu rád a rád tam jezdím, to, co se v roce 2024 může u renomované italské automobilky stát, vypadá opravdu spíše jako z Monty Pythonova létajícího cirkusu, případně Jirotkova Saturnina. Pohodlně se usaďte, jestli máte po ruce milánské špagety, tím lépe. Tohle vás zaručeně pobaví.
Cesta do pekel bývá dlážděna těmi nejlepšími úmysly
Začátek je přitom zcela nevinný, jak už to u podobných příběhů bývá. Aneb cesta do pekel je vždy dlážděna těmi nejlepšími úmysly, co si budeme povídat. Věc se má tak: jste rádi, že jste tuhle extrémně nejistou a bouřlivou dobu vůbec nějak přežili. Po letech strádání jste se „uhnízdili“ pod křídly opravdu, ale opravdu velké skupiny, která vám navíc dala „jakés takés“ záruky, že s vámi počítá i do budoucna. Uf. Kámen ze srdce byl slyšet až v Palermu. Mimochodem, jak že se to jmenujete? Alfa Romeo, správně.
Máte sice legendární jméno a za sebou drahnou řádku legendárních modelů a neméně tolik sportovních úspěchů, ale popravdě to dnes už nikoho nezajímá. Tedy kromě vašich vlastních marketingových bláznů, co si pořád myslí, že někoho u nabíječky dojme fotka nebo video s Juanem Manuelem Fangiem za volantem Alfy z roku 1949. Ne, nedojme. Dnešní generace tohle neví, nezná a nechce znát. Zajímá ji TikTok, Netflix, YouTube a nový model od Xiaomi. Alfa Romeo? To je nový hadřík od Benettonu? Ne, není.
Na další skvělé vozy AR nebude chvilku místo
V této situaci pracujete na elektrickém SUV (spíše „SUV“, je to stále jen hatchback s trochu vyšší světlou výškou), protože přišel mail od Stellantisu, kde vám sice slušně, ale přesto bez odmlouvání sdělují, že se sportovními „úlety“ typu 4C nebo 147GTA s 3,2l V6 „Bussem“ pod kapotou (které se tam tak tak vešlo) je na nějakou dobu konec. Money first, znáte to. Co tedy uděláte? Poctivě a pečlivě namalujete opravdu nádhernou karoserii a interiér, pořád jste přece jenom Alfa Romeo a umíte design, ze kterého si zbytek planety sedne na zadek.
O zbytek se ale starat nemusíte. Bude stejný jako u vašich „sestřiček a bratříčků“ ze stáje Stellantisu, tady konkrétně jako u Jeepu Avenger (co mu z legendy Jeepu zbylo opravdu jen to logo) a Fiatu 600e. Fiat přece znáte, ne? Vždyť jste mezi sebou úspěšně „šmelili“ díly celou dobu a občas taky někdo v nějaké Alfě našel něco, co nejenže vypadalo jako z Pandy, ale taky to bylo z Pandy. Tak mi tady nic nevykládejte. Nebudeme to teď rozmazávat.
„Potřebujeme SUV, co se bude prodávat jako žemle na krámu“
Je totiž rok 2024 a vy nutně, opravdu nutně potřebujete úspěch, nějaký „kasaštyk“, pro nějž si budou lidé chodit jako pro housky do pekárny a vy nebudete stíhat a házet hotová auta na podvalník. To přesně potřebujete, abyste Stellantisu a těm divným panákům ve Francii konečně trochu zavřeli hu.., respektive ústa, a dokázali, že máte nárok na další život. Vznikne tedy opravdu půvabné auto, nafotíte a natočíte ho tak skvěle, jak to jenom vy umíte, a pojmenujete ho: jak že ho vlastně pojmenujete?
Kde že máte hlavní sídlo v Itálii? A hlavní továrnu? V Miláně. Tak se bude jmenovat Milano. Jak prosté, milý Watsone. Nebo tady spíše ragazzi. Uděláte tomu kompletní marketing za těžké peníze Stellantisu, hotovo. Super job. Jenže u toho nějak zapomenete na jednu věc. Všichni ti vaši „kravaťáci“ z marketing departmentu jako by netušili, že u vás doma v Itálii existuje zákon, podle kterého uvádí slovo Milano spotřebitele v omyl a naznačuje, že vůz pochází výhradně z Itálie.
Polsko není v Itálii, milí pracovníci marketingu
A ono nepochází z Itálie? Ne, pochází z Polska. Přesněji z Tych v Polsku. To je nějakých 1 255 kilometrů severněji. Vyrábět se totiž bude právě v Tychách, na stejné lince, na níž Stellantis vyrábí právě Jeep Avenger nebo elektrickou „šestistovku“ Fiat. Je pár týdnů do zahájení výroby, podotýkám. A navíc: tohle není poprvé! Vždyť si dobře pamatujete, jaká bouře (tentokrát od vašich vlastních zaměstnanců, které jste potichu z Milána propustili) se strhla, když se „Milano“ měla jmenovat dnešní Giulietta.
Tehdy v roce 2010 vás až odbory a demonstrace vpravdě italsky vášnivé přiměly k tomu, že z Milana byla (mimochodem sympatičtější) Giulietta. To jméno tomu autu sluší, o tom ani potom, milují jej ženy a rádi jej řídí i muži, pořád to je příjemná kompaktní Alfa, větší nástupce 147. Tam vám to nakonec prošlo. Ale nedali jste si pokoj a zkusili Milano ještě jednou. No, tak teď to nevyšlo. Těch vyhozených marketingových materiálů z okna je opravdu škoda. Co tedy uděláte nyní?
Junior je na jakékoli auto špatně. I na Škodu Fabii Junior
Přejmenujete „Milano“ na „Junior“. Madonna mia. Chápu, je to v rychlosti, ve spěchu, ale že by mne zrovna lákalo „vysolit“ těžké statisíce za auto, které se jmenuje „Junior“? Jako vážně? Kde byli ti vaši slavní jménotvůrci nyní, když se „vymýšlel“ Junior? Zbiti a o chlebu a vodě v katakombách Milána? Vypadá to tak. Říká vám něco třeba Škoda Fabia Junior? Víte, co to bylo? Nevíte? To ani nechtějte vědět. To auto nemělo ani „kastlík“ vpředu, zato nárazníky mělo černé jak bota. Šetřila se barva. Tak trochu jako u levné Pandy. Neopakují se náhodou dějiny?
A vy tímto jménem pojmenujete relativně hi-tech elektromobil s nádhernou karoserií? Jděte mi z dílny, jak říkal náš mistr na škole. A s tímto „přikázáním“ na adresu „marketingových tvůrců“ Alfy se můžeme, moji milí čtenáři, rozloučit. Skoro by se dalo říct „zazvonil zvonec a pohádky je konec“. Jenže ona to není pohádka, ale realita. Neskutečná, nemožná, ale přece realita. Italská, a tak trochu i česká. Jak to vidíte vy? Také by vám vadilo „Milano“ u auta, které bylo vyrobené v Polsku?