Nelítostný konkurenční boj a konec spalovacích motorů přispěly k tomu, že jedna z legend končí. Přitom stačilo tak málo, a mohli jsme se dočkat něčeho zcela jiného.
Nebudu zřejmě sám, kdo se ve vozech této značky zhlédnul, a jakkoli byly původně (pro běžné masy) spíše nedostupné, s přibývajícím počtem na trhu ojetin, především ale se změnou modelové politiky bylo náhle možné si bez problému nový model koupit a splácet jej i z běžného platu a dívat se přitom na logo a nápisy v interiéru, které byly ještě nedávno vyhrazeny jen skupinám z horních příjmových pater. Přesto i tady zasáhla ekologie a jedna z legend končí. Jaguar dostal nespočet ocenění nejhezčího designu, jde o nejhezčí automobilku světa. Potvrzují to i vysoké prodeje modelů, nejen Češi jejich auta milovali.
Tradice budovaná desítky let náhle končí
Nevím jak vy, ale pro mne Jaguar dlouhá léta představoval to, co asi ostatně sám výrobce, původně z britského Coventry, představovat chtěl: na jedné straně luxusní limuzíny, stojící v hierarchii sice o jedno patro níž než zcela aristokratická dvojice Rolls-Royce a Bentley, na druhou stranu ale o kus výše, než si stála typická „luxusní konfekce“ z Německa. Na straně druhé potom ryze sportovní modely, odkazující na nepočítaně sportovních úspěchů s kočkovitou šelmou ve znaku.
Přičemž i ony limuzíny disponovaly určitým sportovním nádechem, ať již ve své „atletickém vzezření“ (typicky série limuzín XJ6-XJ8), nebo ve vrcholných verzích, kdy byly opatřeny často opravdu mohutnými, velkoobjemovými motory s přeplňováním, schopnými adekvátních výkonů. Kdo si vzpomenete na XKR verze, ať už s šestiválci, nebo osmiválci pod kapotou a přímo ohromným kompresorem, varovně popsaným „Supercharged“, víte, co mám na mysli. To auto vás bavilo od rána do večera.
Výrazně méně modelů, výrazně snadnější výběr
O sportovních Jaguarech nemluvě. Považuji období zhruba před 15 lety, kdy na jedné straně jste si mohli koupit opravdu nádhernou štíhlou limuzínu XJ8 s charismatickým osmiválcem pod kapotou, na druhé straně kupé XK8 (stejně jako kabriolet) s designem Iana Calluma jako jedno z nejúspěšnějších v novodobé historii Jaguaru. Ať jedna, či druhá volba byla volba srdce i rozumu, ta auta byla nádherná, rychlá, přitom ne tak absurdně nedostupná jako třeba Bentley.
Jenže od té doby se spousta věcí změnila, přibyly modely, které by nikdo nikdy Jaguaru „nehádnul“, přibyla různá SUV. Konec je takový, jaký se dal očekávat: příliš mnoho modelů vede nejen k rozmělnění nabídky, ale i k rozmělnění ziskovosti. Řešení je jediné – radikální řez a snížení počtu modelů. S ohledem na to, jaké píšeme datum, není překvapivé, že Jaguar vidí svoji budoucnost jen v několika modelech, z nichž všechny budou elektrické.
5 slabších musí z kola ven, zůstane jediný
Generální ředitel Adrian Mardell řekl investorům, že Jaguar Land Rover letos sníží svou marži po ukončení pěti modelů. Jedná se o sedan střední velikosti XE, velký sedan/kombi XF, sportovní vůz F-Type, kompaktní SUV E-Pace a elektrické SUV I-Pace. Středně velké SUV F-Pace bude jediným Jaguarem, který zůstane ve výrobě ze současné řady značky. Chápeme, lidé chtějí SUV. Že chtějí i SUV Jaguaru, je jen smutnou připomínkou, kam se celý vývoj automobilismu dostal.
Jaguar se se svým prvním elektromobilem nové generace, který má být představen příští rok, stane luxusní čistě elektrickou značkou. Značka letos představí koncept vozu v USA, jednom z jejích klíčových trhů. Jaguar plánuje uvést na trh tři nové plně elektrické modely. Budou postaveny na platformě zvané Jaguar Electrified Architecture (JEA). Výroba modelů XE, XF a F skončila v květnu, zatímco výroba E-Pace a I-Pace se zastaví v prosinci, uvedla JLR.
Kočka naposledy zařve, pak už bude jen tiše bzučet
Výroba prvních nových plně elektrických modelů Jaguar začne v továrně JLR v anglickém Solihullu v roce 2025. Jinými slovy, toto je konec jedné legendy tak, jak jsme ji znali. Na konto ekologie, na konto ziskovosti, je zkrátka konec. Vítejte v nové době. Jaguar naposledy zařve, od té doby bude kočka na kapotách vozu jen tiše bzučet. Není to škoda? Co myslíte?