Další značka aut jde ke dnu: Známý výrobce do konce roku vyřadí 5 modelů. Elektromobily totálně zničily desítky let práce

Krize evropského autoprůmyslu si vybrala další nelítostnou daň. Ikona Evropy a tradiční výrobce kultovních vozů do konce roku „zařízne“ výrobu.

i Zdroj fotografie: Jaguar
                   

Je to jen pár dnů, co jsem se na těchto stránkách zevrubně rozepsal na téma likvidace evropského autoprůmyslu v přímém přenosu, a mohu v zásadě plynule pokračovat. V redakční poště mi totiž mezitím přistál příběh dalšího výrobce, jenž v podstatě kopíruje to, co jsem popisoval minule o situaci v Evropě, kterou z velké části zapříčinily neuvážené kroky Evropské komise. A jakkoli bych asi mohl být rád, že v zásadě dochází na moje slova, věřte mi, že nejsem. Ani trochu. Pojďme se na ty maléry podívat společně.

Majitel slévárny v Čechách: „Evropský automotive je naprosto nefunkční”

V mezičase jsem si navíc vyměnil několik zpráv s majitelem jedné z předních českých sléváren, který se v automotivu se pohybuje desítky let a ze své pozice se zná v podstatě s každým, kdo v prodeji a nákupu dílů pro automobilky něco znamená. A celkem nečekaně se na to téma rozepsal, je patrné, že to, o čem my na AutoŽivě.cz píšeme co týden, on řeší na denní bázi a v podstatě každou minutu. A navíc jde o jeho peníze.

To pak ty věci vnímáte malinko jinak. Se dovolením tedy přetiskuji část konverzace, z níž je myslím patrné mnohé:

„Evropský automotive je naprosto nefunkční a zcela ztratil technickou kompetenci a schopnost inovovat. Jak je možné, že v Evropě jsme řádově 10 let za Asií ve vývoji systémů řízení vozidel, baterií, elektropohonu. Jak je možné, že 12 let starý koncept autonomního řízení Tesly dosud žádný evropský výrobce nejen nepřekonal, ale ani nedohnal?“

Krize automobilek v EU dorazila do ČR. První fabriky největšího závodu se zavřou. Tisíce lidí skončí na dlažbě. Kdy Brusel procitne?

Zkrátka o věcech vývoje a inovací evropský automotive hodně mluví, ale velmi málo dělá. Jako součást řetězce vidím obrovskou neefektivitu a plýtvání v automobilovém segmentu, které si ostatní výrobci nemohou dovolit ani z 10 %, a automotive to pak dohání jenom naprosto nadsazenými cenami svých výrobků. Tím se stává absolutně nekonkurenceschopným.

Ze snahy vše maximálně regulovat se Evropská komise ureguluje do krachu. Evropských firem

Potřebuje to komentáře? Obávám se, že nikoli. Automobilová Evropa se svojí posedlostí po elektromobilitě a emisní čistotě dostala tak daleko, že jí nakonec ujel vlak. „Samo od sebe“ se to ale pochopitelně nestalo, samo od sebe se neděje nic. Ať už jde o problémy Volkswagenu (kde v podstatě jen Škoda a Cupra momentálně prosperují) nebo nedávno popsané trable celého Stellantisu, a nejnovější krize v JLR (Jaguar Land Rover), všechny tyto problémy vznikly kvůli nesmyslným nařízením a požadavkům Evropské komise.

iZdroj fotografie: Jaguar

Vyhrajte honbu za nejlepší ojetinou: Kupte ji, dokud je čas. Tak dobré auto už nevyrobí

Která se tak dlouho snažila přeregulovat a potlačit vlastní aktivity automobilek, až se jí to nakonec podařilo. Myslím tím to potlačení, pochopitelně. Nejnověji jde tedy „na holení“ již zmíněný Jaguar Land Rover. Na brífinku investorů totiž před několika týdny generální ředitel JLR Adrian Mardell řekl, že 5 modelů, konkrétně XE, XF, E-Pace, I-Pace a F-Type budou do konce roku 2024 vyřazeny z výroby. „Žádné z nich nejsou vozidla, na kterých jsme vydělali peníze, takže je nahrazujeme novými vozidly na nově navržených architekturách,“ uvedl přitom Mardell.

Tak dlouho jsme experimentovali, až to všechno můžeme vyhodit

Přeložme si to malinko přesněji: „Tak dlouho jsme experimentovali s elektromobilitou u Jaguaru, až jsme zcela zničili jeho původní odkaz. A ta drahá, nová elektrická auta, která se z nepochopitelných důvodů stále jmenují Jaguar, i když s DNA Jaguaru nemají nic společného, nikdo za ty přemrštěné ceny nechce a nekupuje. Tak s nimi zkrátka skončíme.“ To by se dalo pořád pochopit. Co se dá pochopit už méně, je to, že i další plány Jaguaru do budoucna jsou pouze elektrické.

iZdroj fotografie: Jaguar

Značka luxusních vozů totiž již dříve uvedla, že ani I-Pace nebude součástí jejího znovuzrození v roce 2025 , kdy plánuje ukončit prodej vozů se spalovacími motory. Jaguar oznámil, že jeho prvním vozem na trhu bude elektrické čtyřdveřové GT s dojezdem 430 mil a cenou kolem 100 000 liber (zhruba 2,8 milionu korun). Opravdu si někdo myslí, že takto drahé a pro zcela specifickou klientelu zaměřené auto „spasí značku“? Domnívám se osobně, že nikoli.

Nebýt Land a Range Roverů, tak by skupina JLR dávno nebyla

Celkově však dnes nejsou pro skupinu JLR nijak zlé časy, nutno objektivně říci. Ve fiskálním roce končícím 31. března zaznamenala své nejlepší roční zisky od roku 2015. Tento úspěch však lze přičíst především třem produktům: Range Rover, Range Rover Sport a Land Rover Defender. Ve druhém čtvrtletí tohoto roku tvořily tyto tři modely 59 procent z celkových 111 180 prodaných vozů značky po celém světě. Podle Mardella to přispívá k 85 procentům „hodnoty“ JLR. V číslech? Podle údajů společnosti Jaguar za stejné období prodal 15 324 vozů ve srovnání s 95 856 pro Land Rover.

Vzali dvě generace Range Roveru a udělali z nich to nejlepší: Unikát je na prodej kousek od Prahy. Cena je směšná

Nevím, jak to máte vy, ale pro mne Jaguar dlouhá léta představoval to, co asi ostatně sám výrobce, původně z britského Coventry, představovat chtěl: na jedné straně luxusní limuzíny, stojící v hierarchii sice o jedno patro níž než zcela aristokratická dvojice Rolls-Royce a Bentley, na druhou stranu ale o kus výše, než si stála typická „luxusní konfekce“ z Německa. Na straně druhé potom ryze sportovní modely, odkazující na nepočítaně sportovních úspěchů s kočkovitou šelmou ve znaku.

zdroj: https://www.jaguarheritage.com iZdroj fotografie: Jaguar

Přičemž i ony limuzíny disponovaly určitým sportovním nádechem, ať již ve svém „atletickém vzezření“ (typicky série limuzín XJ6-XJ8), nebo ve vrcholných verzích, kdy byly opatřeny často opravdu výkonnými, velkoobjemovými motory s přeplňováním, schopnými adekvátních výkonů. Kdo si vzpomenete na XKR verze, ať už s šestiválci, nebo osmiválci pod kapotou a přímo ohromným kompresorem, varovně popsaným „Supercharged“, víte, co mám na mysli. To auto vás bavilo od rána do večera.

Od příštího roku z původního Jaguaru nezůstane vůbec nic

Tomu je ale zřejmě konec. Jaguar se svým prvním elektromobilem nové generace, který má být představen příští rok, stane luxusní, čistě elektrickou značkou. Výroba nových, plně elektrických modelů Jaguar začne v továrně JLR v anglickém Solihullu v roce 2025. Jinými slovy, tohle je konec jedné legendy tak, jak jsme ji znali. Na konto ekologie, na konto Bruselu. Vítejte v nové době. Jaguar naposledy zařve, od té doby bude kočka na kapotách vozu jen tiše bzučet. Není to škoda? Co myslíte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
141 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články