Mezi úspěchy národních fotbalových týmů a počtem vyrobených aut v dané zemi existuje velmi malá korelace. Mistry světa by s počtem 29 milionů vyrobených aut v roce 2017 byli Číňané. Ti se ale do Ruska nekvalifikovali. Stejně tak USA, které by s loňskou produkcí 11,2 milionu vozů braly stříbro. Na mistrovství ovšem chybí také například Itálie, ve fotbale tradičně silná země. Její roční produkce automobilů v počtu 1 142 210 kusů by jí ovšem zajistila jen 19. místo.
Bronzová medaile by pak připadla Japoncům, na jejichž území bylo v roce 2017 smontováno 9,7 milionu automobilů. Jejich fotbalová reprezentace se ale dostala na mistrovstvích světa nejdále do osmifinále a ani letos se nepočítá, že by šli dále. Němci, obhájci světového titulu, by se na šampionátu dostali pouze do semifinále a celkově by s počtem 5,6 milionu kusů vyrobených vozidel v loňském roce skončili na 4. místě.
Brazílie, jediná země, která se účastnila každého mistroství světa ve fotbale, by skončila na 9. místě s 2 699 672 vyrobených aut. Je to o 25 % více než v předcházejícím roce a letos toto číslo má vzrůst ještě o 10 procent. Nejvíce se něm podílí firmy Volkswagen, Ford, Fiat a General Motors, které zde mají hlavní výrobní centra pro Jižní Ameriku. Ještě v roce 2013 se zde vyráběl klasický „hipísácký“ VW transporter z 60. let.
Argentina doufala, že jí její eso Messi dovede k vytouženému triumfu. Zatím to ale na úspěch nevypadá a ani v klesajcíí autmobilové produkci to není ono. S počtem 472 158 vozů za rok 2017 se krčí za zeměmi jako Maďarsko, Thajsko nebo Írán.
Také Anglie, reprezentující britský automobilový průmysl, by se s 1 749 385 vozy nevešla ani do 1. desítky zbylo by na ni 13. místo. Přitom v roce 1966, kdy brala svůj jediný světový titul, její výroba vozů stoupala a o 6let později dosáhla absolutního vrcholu – 1,9 milionu. Když parta okolo Bobbyho Moore ovládla finále ve Wembley, britskému trhu dominovaly značky jako Hillman, Morris, Triumph a Austin. Oblíbeným vozem býval také Ford Cortina 1. generace.
O 4 roky dříve se do finále „Mondialu“ podívala i československá reprezentace, v jejích domovině se ročně vyrábělo asi 80 000 aut a po slinicích se vedle Spartaků proháněla také auta vyrobená ještě před 2. světovou válkou.
Island předvedl na nedávném mistrovství Evropy heroický výkon, když v osmifinále vyřadil Anglii. Fotbalovou reprezentaci národa s populací menší než má Brno vede 50letý zubař Heimir Hallgrimsson. Sice byste na nehostinném ostrově čekali předevěším rybáře, ale i zde se vyrábí auta. Například Isar Torveg, monstroózní SUV s 6,3 naftovým motorem, které se staví na modulární platformě a může mít až 18 míst a 8 párů dveří. Navržen pro projížďky v extrémních podmínkách… jako je třeba Island. Nebo Antarktida.
Zatím velmi dobře šlapající reprezenatece Ruska, hostitelů mistrovství si také brousí zuby na medaili. Jejich automobilový průmysl, který táhne koncern VW a Ford, by jí na turnaji vybojoval 14. místo. Mimochodem, domácí automobilka AvtoVAZ, či chcete-li, Lada, vlatněná aliancí Renault-Nissan, vyrábí v jedné z nějvětších továren na světě levné modely Kalina a Priora pro africké a jihoamerické trhy. Vrátí se Lady ve větším počtu i na naše silnice? Vesta vypadá docela lákavě.
A jak by si na Mistrovství světa ve výrobě aut vedl český národní tým, kdyby se kvalifikoval? 1 419 993 vozidel vyrobených v roce 2017 by stačilo na 17. místo. Ovšem, kdybychom počítali počet kusů na jednoho obyvatele, byli bychom druzí! Hned za Slovenskem.