O běhu automobilu na volnoběh polemizuje často, což čas od času vyvolává různé mylné představy a mýty. Každý řidič určitě alespoň jednou slyšel, že opuštění vozu na volnoběh není pro motor příliš dobré. Proto se mnoho motoristů zajímá o to, jak dlouho je možné nechat motor běžet na volnoběh, než dojde k poškození některých dílů vozu.
Především je třeba si uvědomit, že neexistuje způsob, jak se během jízdy vyhnout volnoběhu. Existuje řada nadšených řidičů, kteří tvrdí, že během delší nečinnosti, jako jsou dopravní zácpy, je lepší úplně vypnout motor vozu. Předpokládá se, že opotřebení bude menší a sníží se také spotřeba paliva.
Hlavní příčina
Ve skutečnosti tomu tak není. Důvodem je to, že zaprvé je startování automobilu spojeno se zvýšeným množstvím paliva a zadruhé značně zatěžuje pohonnou jednotku, což také opotřebovává mechanické prvky auta.
Volnoběh ve skutečnosti nezpůsobuje významné poškození motoru a všech ostatních konstrukčních prvků. V každém případě míra opotřebení součástí při volnoběhu rozhodně nepřekračuje míru opotřebení, ke které dochází při běžné jízdě.
Negativní důsledky
Negativní důsledky volnoběhu motoru jsou samozřejmě pro každý typ motoru odlišné, i když si jsou ve výsledné závažnosti vzniklého poškození podobné.
Hlavním problémem při volnoběhu je to, že při nízkých otáčkách se zrychluje výskyt usazenin v oleji, což komplikuje provoz motoru. Pokud je těchto usazenin příliš mnoho, mohou nastat problémy, včetně zanesení olejového čerpadla.
Rada na závěr
Aby zkušení řidiči z dlouhodobého hlediska nemuseli přistupovat k závažným opravám, důrazně se doporučuje, aby po každém relativně krátkém nebo delším provozu auta na volnoběh (od 15 minut) byl motor krátkodobě uveden do vysokých otáček.