Pokud musíte jezdit po zasněžené nebo namrzlé vozovce, je důležitá zodpovědnost, opatrnost a ohleduplnost vůči k ostatním řidičům. I tenká vrstva sněhu nebo malá plocha ledu může být příčinou nehody. Pokud ale dodržíte určité zásady, není důvod k obavám. Naše rady a tipy vám pomohou předejít katastrofě při cestě na hory nebo do práce.
Nepřeceňujte své schopnosti a možnosti svého auta
Někdy jsou podmínky na cestách takové, že se vyplatí zvolit jiný způsob dopravy nebo zůstat doma, pokud to jde. Sledujte proto předpověď počasí i dopravní situaci. Pokud slyšíte o hromadných nehodách nebo šíleném stavu vozovek, možná není úplně moudré sedat za volant. Pokud se stejně rozhodnete vyjet, uvědomte si, že riskujete smyk, zapadnutí v závěji nebo účast v hromadném karambolu.
Náš tip: Co dělat, když zapadnete ve sněhu? Musíte podložit kola
Cestu plánujte tak, abyste se vyhnuli nepoužitelným silnicím
Při jízdě v zimě, kdy je nasněženo nebo teploty hluboce pod nulou, je vhodné plánovat cestu tak, abyste jeli po hlavních tazích, kde jsou silnice udržované a tedy bezpečné. Přesto je třeba být pořád ve střehu a očekávat i nepředvídané potíže. Před cestou byste se měli ujistit, že je vaše vozidlo v provozuschopném stavu, máte dobitou baterku a pokud možno plnou nádrž, protože nikdy nevíte, kde budete stát v zácpě. S plnou nádrží nebudete muset zhasínat motor a mrznout. Vhodné je mít také nabitý telefon a přibalit řetězy (a pokud nevíte, jak se nasazují, raději si rovnou stáhnout návod).
Před delší jízdou se vhodně vybavte
Na delší cesty s sebou vezměte také teplé oblečení a přikrývku, dostatek nápojů a něco k snědku. Jestliže vezete lyže, snowboardy a podobné vybavení v kabině vozu, ujistěte se, že je vše bezpečně upevněné. Vymrštěná lyže nebo podobný předmět při havárii nebo prudkém brždění je často mnohem nebezpečnější než následky srážky s jiným vozidlem. Před delší cestou také ověřte stav pneumatik (vzorek a dohuštění) a funkčnost vytápění.
Dobrý výhled je základ
Samotná kapitola před jízdou je výhled a čelní sklo. Rozhodně doplňte zimní směs do ostřikovačů, zkontrolujte funkčnost stěračů (pozor – mohou být přimrzlé) a nezapomeňte na škrabku. Před jízdou oškrabejte námrazu ze skel (nikdy na zamrzlé sklo nelijte horkou vodu – mohlo by prasknout) a odstraňte sníh z karoserie – odletující kusy bílé hmoty obtěžují ostatní, a navíc můžete dostat pokutu až 2 500 korun. Nezapomeňte očistit světla a SPZ (na toto je Policie hodně přísná) a můžete vyrazit.
Nelepte se ostatním vozidlům na zadek
Dodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly je alfou a omegou bezproblémového provozu i za příznivého počasí. V zimě, za sněžení nebo namrzlé vozovky to platí dvojnásob. Na ledu nebo sněhu může být totiž brzdná dráha až 10× delší než obvykle. Je třeba také změnit způsob jízdy a vyhnout se prudkým změnám rychlosti i směru, co nejméně šlapat na brzdový pedál a když už brzdíte, dělat to se srovnanými koly. Jinak můžete ztratit kontrolu nad vozidlem a odklouzat do příkopu. Při rozjezdech a řazení pouštějte spojku pomalu a udržujte motor v nízkých otáčkách. Na sněhu nebo ledu vás nezachrání ABS, automatická kontrola trakce ani pohon všech kol. Nejdůležitější je rozvaha a předvídavost.
Náš tip: Co dělat, když dostanete smyk? Ovládněte své auto
Jak parkovat na sněhu nebo ledu?
Při parkování během mrazů odstavte vozidlo pokud možno na rovině. Nepoužívejte ruční brzdu – ta by mohla přimrznout. Raději zabrzděte vůz zařazením rychlostního stupně. Dobrý nápad je také umístit za jedno z kol cihlu, poleno, větší kámen, zmrzlou lišku, zkrátka cokoliv, co může posloužit jako brzda.
Jak vyjet zasněžený kopec?
Vyjet do svahu pokrytého sněhem může být někdy oříšek. Stačí ale mít pod kopcem dostatečný rozjezd a směřovat kola na nevyježděný sníh. Pak zařaďte přiměřenou rychlost, ať nemusíte v půli kopce podřazovat.
Trénujte a myslete dopředu
Pokud máte čas a prostor, třeba na prázdném parkovišti, můžete si jízdu na sněhu vyzkoušet. Budete tak vědět, jak se v náročných podmínkách vaše auto chová. Pamatujte, že předvídavostí a rozvahou chráníte nejen sebe a svou posádku, ale i ostatní řidiče.