Jak na výměnu motorového oleje krok za krokem

                   

Většinu věcí už si na novém autě neopravíte. Výměnu oleje ještě zvládnete. Pokud se budete držet těchto základních pravidel:

Odhadněte správný čas výměny

Obvykle se pro výměnu oleje doporučuje najetých patnáct až dvacet tisíc kilometrů. U automobilů s nízkým ročním nájezdem nespoléhejte na počet ujetých kilometrů, protože olej degraduje. V tomto případě se výměna oleje doporučuje jednou ročně.

Výběr správného oleje

Víko otvoru pro dolévání oleje většinou disponuje logem výrobce motorových olejů, které automobilka pro daný typ vozu doporučuje. Tato informace není až tak důležitá, jako jsou viskozitní třídy.

Oleje se dělí podle norem SAE a viskozitní třídy, to jsou zkratky pro údaje: W – winter – možnost celoročního použití a v současné době ji mají všechny motorové oleje, první číslo udává startovatelnost motoru za nízkých teplot. Čím nižší je první číslice, tím je motorový olej vhodnější pro nižší teploty. Druhá číslice udává schopnost mazání motoru za vysokých teplot.  Vyšší druhá číslice udává použitelnost oleje pro motory s vyšším zatížením, tedy i pro vysoké teploty. Dnes se nejčastěji používají oleje s čísly 5W30 a další například 0W20.

Viskozitu oleje pro daný vůz najdete v návodu. Ztrátové mazání může vzniknout v důsledku použití řidších olejů. Dále se řiďte informacemi norem týkající se výkonových specifikací. Nejčastěji jde o zkratku ACEA. Často používané oleje jsou se znaky ACEA A3/ platí pro zážehové motory B3/ platí pro vznětové motory bez částicového filtru C3/ značí bezpopelný olej určen pro motory s filtrem pevných částic.

Výměna oleje

Alespoň trochu zahřáté auto pro výměnu oleje musí stát na rovném povrchu, zabrzděné jak mechanickou brzdou, tak převodovkou. Pod výpustní zátku na dně olejové vany umístěte velkou nádobu. Zátku následně odšroubujte. Pootevřením víka dolévání zrychlíte průtok.

Dále vyměňte olejový filtr. Mění se pravidelně při každé výměně oleje. (konstrukčně je stavěn pro najetých maximálně čtyřicet tisíc kilometrů) Před doplněním nového oleje se ujistěte, že máte zátku zašroubovanou. Sice jde o úsměvnou, ale praxí ověřenou radu! Během nalévání sledujte hladinu vysouvací rysky, kterou vysunete, utřete, zasunete a následně opět vysunete a v této fázi sledujete hladinu oleje v nádrži. Některé motory mají pro sledování hladiny oleje pouze čidlem v palubním počítači. Sledujte risku, olej musí být mezi hodnotami MIN a MAX.

Nakonec motor nastartujte a nechte několik minut běžet. Po nasátí oleje do motoru musí být hladina na vysouvací rysce nad hodnotou MIN.

Ekologická likvidace vyjetého oleje

Starý motorový olej se musí ekologicky recyklovat buďto při svozu nebezpečného odpadu, který pravidelně pořádá obec nebo odevzdáním ve sběrném dvoře.

Zdroj fotografií: livingsocial.com

Diskuze Vstoupit do diskuze
90 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články