Jak natankovat více paliva za stejnou cenu? Čeští řidiči přišli na slabinu všech benzínek a zveřejnili svůj „tajný“ recept

Podle českých řidičů šidí provozovatelé čerpacích stanic dlouhodobě palivo tím, že jej obohacují vzduchem. A tak přišli řidiči s fíglem, jak čerpat palivo cenově výhodněji. Jak moc se vyplatí tento zlepšovák používat?

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Ceny paliv klesají, a dokonce jsou aktuálně nejlevnější za poslední dva roky. Benzín Natural 95 se drží pod 36 korunami za litr: V průměru se prodává za 35,84 Kč za litr. Nafta cenu 36 korun lehce překonává. Její aktuální průměrná cena je 36,12 Kč. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje. Paliva v Česku zlevňují od začátku října, předtím zhruba čtyři měsíce zdražovala. Benzin je nyní o devatenáct haléřů na litru levnější než před rokem. Za naftu tehdy motoristé platili o 1,41 koruny na litru více.

Strach z obohacení paliva vzduchem

Bez ohledu na zlevňování paliv však čeští řidiči pokládají jejich ceny za stále vysoké. Tím spíše se snaží vymýšlet způsoby, jak na palivu co nejvíce ušetřit. Někteří bedlivě sledují ceny na benzinkách ve svém regionu. Neváhají najet i desítky kilometrů, aby na jednotkové ceně paliva ušetřili načerpáním plné nádrže svého vozu co možná nejvíce. To ovšem není nic proti snaze českých řidičů získat více paliva za danou cenu prostřednictvím několika zajímavých fíglů.

iZdroj fotografie: Pixabay

V České republice panuje už celé dlouhé roky mýtus. Že paliva, která čerpáme, čerpáme v zásadě velmi nevýhodně z řekněme technického, nebo také fyzikálního důvodu. Mnoho řidičů věří, že jednak provozovatelé čerpacích stanic záměrně obohacují prodávaná paliva vzduchem. Aby tak dosáhli větších marží, a navíc dochází dokonce z důvodu pěnění paliva při jeho tankování do nádrže automobilu k jeho dalšímu obohacení vzduchem. Co je na tom všem pravdy?

Nekvalitní palivo někdy ano, ale není to o vzduchu

Faktem je, že při několika kontrolách čerpacích stanic v posledních letech v rámci celé ČR odhalily kontrolní orgány nekvalitní paliva, za což dostaly dané benzinky vysoké pokuty. Odhalené závadné vzorky však nevykazovaly nekvalitu prodávaných paliv z důvodu záměrného obsahu vzduchu. Paliva byla ředěná tekutými složkami, což se vůbec nevztahuje k našemu tématu.

Až 6krát levnější palivo, než je dnešní benzín a nafta? V Evropské unii bude již brzy novou realitou

Navíc palivo v podzemních nádržích čerpacích stanic, respektive v potrubním systému mezi nádržemi a výdejním stojanem, je vysloveně bez přístupu vzduchu, a tím pádem ke kontaktu paliva se vzduchem dochází až mezi tankovací pistolí a hrdlem palivové nádrže vozu. A objem vydaného paliva je měřený ještě před tím, než dochází ke kontaktu paliva se vzduchem – tedy až za tryskou tankovací pistole.

Čerpání pomocí trychtýře

To znamená, že mýtus o obohacování paliva vzduchem ze strany prodejců paliva – tedy provozovatelů čerpacích stanic za účelem šizení zákazníků – je prostě technicky vzato nesmysl. A každému, kdo se nad celým procesem čerpání paliva jen trochu zamyslí, musí být jasné, že nějaké teoretické pěnění paliva mezi pistolí a nádrží vozu už na cenu čerpaného paliva nemůže mít vliv ani náhodou.

Ale věřte nevěřte, skutečně jsou řidiči, kteří věří, že neplatí jen za načerpané palivo. Ale také za vzduch v něm obsažený. A jejich recept na „podvod benzínek“ je prostý. Pomalu a opatrně čerpají palivo do aut pomocí trychtýřů v domnění, že tím zabrání pěnění paliva, a tím za něj ušetří peníze. Přitom jim vůbec nedochází, jak je jejich postup riskantní. U čerpání přes trychtýř může dojít v extrémním případě k samovznícení paliva, respektive jeho výparů, a neštěstí může být na světě. A to naprosto zbytečně.

Ještě bláznivější proces pomocí kanystru

Ale to není vše. Dalším receptem paranoidních řidičů na palivo bez vzduchu je tankování benzínu či nafty přes kanystr, kdy se nejprve opatrně nalije palivo do kanystru a teprve pak se pomalu a opatrně přelije do nádrže vozu. Opět za pomoci trychtýře, nebo třeba částečně ustřižené plastové láhve od balené vody či piva. Takový proces je pak nejen nebezpečný, ale navíc poměrně zdlouhavý.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Mýtus šizení paliva vzduchem přitom nebyl nikdy odborně dokázán. Lze jej tedy pokládat za naprosto neopodstatněný. Nevymýšlejte proto v rámci čerpání paliva do vozu žádné nebezpečné nesmysly. Tankujte raději bezpečně tak, jak se má. Čerpací pistoli vsuňte co nejhlouběji do hrdla nádrže auta, aby se do okolí neuvolňovaly výpary paliva, a pak načerpejte do vozu tolik paliva, kolik v daný moment uznáte za vhodné.  

Věříte, že provozovatelé čerpacích stanic šidí?

Diskuze Vstoupit do diskuze
122 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Zkušený automobilový novinář, který seděl za volantem více než 500 různých aut, přináší svůj bohatý repertoár zkušeností do nového pořadu AutoŽivě. Můžete ho sledovat na české službě Stream i YouTube.

Zobrazit další články