Laboratorní test nikdo, kromě certifikovaného chemického pracoviště, nezvládne. Přesto lze ale svépomocí zjistit základní nedostatky.
Chemické složení paliva je složité, a určit bez laboratorních testů kvalitu benzínu je v zásadě nemožné. Nicméně existuje několik jednoduchých ukazatelů, podle kterých může každý poznat, že s palivem není něco v pořádku. Je potřeba pochopit, a zopakovat, že podrobné analýze v laboratoři nic nemůže konkurovat. Ale vnímavý řidič může, za pomoci jednoduchých fíglů, sám zabránit tomu, že natankuje palivo, které je na pochybné na první pohled. Ještě musí zaznít upozornění na extrémní hořlavost benzínu, je zapotřebí s ním manipulovat opatrně, podle norem a předpisů.
Sklenička, kapesník a máte jasno, zda je benzín v pořádku
Jedním ze základních ukazatelů nekvalitního paliva je barva. Test je jednoduchý, vezměte čistou skleněnou nádobu, ideálně slabostěnnou, a nalijte do ní benzín. Mělo by jít o čirou kapalinu se žlutavým nádechem. Rovnou je možné zhodnotit přítomnost nečistot v palivu. Mimo laboratoř není prakticky vidět, jaké nečistoty jsou v palivu obsažené, vyjma těch opravdu velkých.
Přítomnost okem nerozeznatelných příměsí lze určit pomocí improvizované metody na papírovém kapesníku. Textilní funguje také, ale ten pak musíte vyprat. Takže stačí kápnout trochu benzínu na čistý bílý kapesník. Po odpaření paliva by na povrchu neměly zůstat žádní skvrny. Ty totiž ukazují na přítomnost příměsí a nečistot. Voda v palivu? Přidávání vody do paliva je těžký pumpařský hřích, starý jak čerpací stanice samotné.
Když do nádrže s objeme tisíc litrů nalijete padesát litrů vody, vyděláte nemalé peníze. A zákazník snad nic nepozná, naředění je relativně malé a degradace benzínu „přijatelná.“ Samozřejmě je to všechno špatně. Jde o podvod, na který ale nemá zákazník šanci přijít. Vážně ne? Je tady možnost jednoduchého testu. Opět stačí vzorek benzínu, do kterého se přidá trocha manganu. Pokud je palivo dobré, nic se nestane. Každý ale ze školy ví, jak reaguje mangan s vodou, palivo s podílem vody okamžitě zrůžoví.
K benzínu nečichat! Problém ucítíte i na dálku
Nápovědou špatné kvality může být vůně paliva. Při odpařování benzínu vznikají škodlivé výpary a je skutečně nevhodné k palivu napřímo čichat. Nedělejte to, pokud se nechcete otrávit. Zápach nekvalitního paliva s akcentem sirovodíku poznáte i na dálku. Jde o typický odér zkažených vajec. Při natankování takto nekvalitního paliva navíc poznáte problém zřejmě na nepravidelném chodu motoru.
Osvědčeným způsobem, jak poznat nekvalitní palivo, je sledovat spotřebu. Nekvalitní palivo hoří rychleji, to se za jízdy projevuje vyšší spotřebou. Pokud si všimnete, že při stejném stylu jízdy spotřebováváte více paliva, může to být tím, že jde o nekvalitní benzín. Je záhodno natankovat u jiné pumpy, ideálně jiné značky, a zkusit při stejném jízdním stylu sledovat spotřebu.