Jak poznat poškozené těsnění hlavy válců dříve, než vám zničí celý motor

Pokud vám mizí chladicí kapalina a musíte ji často dolévat, může to být větší problém, než si myslíte.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Ztrácí se vám chladicí kapalina a musíte ji často doplňovat? Už jste zkontrolovali všechno, ale nádržka nikde neteče, a ani pod autem není žádná skvrna od unikající kapaliny? V tom případě máte s největší pravděpodobností problém s poškozeným těsněním pod hlavou a bude nejlepší, když co nejdříve vyhledáte pomoc mechanika. Ignorování tohoto problému by mohlo vést až ke zničení motoru, což určitě nechcete.

Význam a možné příčiny poškození těsnění hlavy válců

Těsnění je uloženo mezi blokem motoru a hlavou. Jeho úkolem je oddělit mazací okruh motoru od chladicího okruhu. Na rozdíl od hlavy a bloku, u těsnění nemají mazání a chlazení samostatné kanálky. Nejčastějším důvodem poškození těsnění je přehřátí motoru. Pro těsnění mezi hlavou a blokem motoru není dobrá jízda ve vysokých otáčkách s nezahřátým motorem. Někteří řidiči o tom ani neví, ale chladicí kapalina se musí pravidelně měnit, a to je další důležitá věc pro delší životnost těsnění pod hlavou.

iZdroj fotografie: Depositphotos

K jeho poškození může dojít také při opravě. Například když mechanik použije pro utažení jednotlivých šroubů hlavy příliš vysoký moment, nebo když nedotahuje šrouby předepsaným postupem. Ten bývá většinou znázorněný na obalu od těsnění, nebo si jej můžete vyhledat v příručce.

Co se děje v případě poškozeného těsnění

Poškozené těsnění nedokáže udržovat oddělený okruh mazání a chlazení při cestě z bloku motoru do hlavy válců, a ztrácí tak svůj význam. Hrozí riziko, že se olej dostane do chladicí kapaliny nebo naopak. Poznáme to tak, že v nádobce na chladicí kapalinu uvidíme tmavý olej nebo bude kapalina znečištěná.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Větším problémem je, když se dostane kapalina do oleje. Tato kapalina je totiž navržena pro chlazení, ne mazání. Mohlo by tedy dojít ke zhoršení mazacích schopností. Že se vám dostala tato kapalina do oleje, můžete poznat buď tak, že budou na měrce oleje usazeny malé kapičky kapaliny, anebo se vytvoří jemná suspenze na víčku hrdla pro dolévání oleje. V nejlepším případě se vám může stát, že olej nebo chladicí kapalina uniknou přímo ven z motoru. V každém případě je nutná pomoc zkušeného mechanika.

Diskuze Vstoupit do diskuze
135 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články