To, že je něco v nepořádku na vašem autě, není jenom tak. Mnohdy se stane, že závada přijde najednou a bez předešlého projevu.
O naftovém motoru jsme psali již několikrát. Zde (Nákladné opravy u naftového motoru) jsme například psali o nákladných opravách nebo zde (Nejhorší naftové motory), jsme pak psali, které naftové motory jsou vyhlášené svojí nespolehlivostí. Dnes se zkusíme podívat na příznaky, které značí blížící se problém. Je třeba zmínit ještě, že řadu problémů je dobré konzultovat s mechanikem nebo servisním technikem, který by vám měl blíže určit, o jak velký problém jde.
Dobře poslouchejte motor, jeho zvuk vám napoví
Mít naposlouchaný motor v autě, se kterým jezdíte, není žádná ostuda. Naopak, svědčí to o vás, jako o řidiči, že chcete vědět, zdali je vše v normálu. Naftový motor sám o sobě příliš lahodný uchu není. Jeho chod je většinou hrubší, hlasitý, klapavý atd. Dnešní moderní naftové motory sice již nejsou jako auta na přelomu milénia, ani nepřipomínají tolik zemědělskou techniku, ale benzínový V8 to vážně není. Jak v „rachotu“ naftového motoru poznat, že nemá zvuk v pořádku?
Předně je třeba odlišit zvuky, které vycházejí z podstaty toho, že motor běží sám o sobě, od zvuků, které může vydávat například řemen příslušenství motoru. Tedy většinou klínový řemen. Ten pohání kompresor klimatizace, posilovač řízení, alternátor a další vybavení, jeli ve voze. Řemen může pískat, kladky pomáhající jeho chodu můžou mít opotřebená ložiska případně, může být problém v některém příslušenství samotném. Například alternátor může mít špatná ložiska.
Zvuk, který pak neodpovídá chodu motoru, například nepravidelný chod nebo zvýšené vibrace motoru, mohou mít za následek vynechávání vstřikování. U toho může pak nastat řada dalších příčin. Od přerušeného přívodu paliva k danému vstřikovači, přes problémy s elektronikou nebo závadu na motoru samotném.
Vzpomínám si, že podobnou situaci jsem měl osobně na 11 dní starém autě, které změnilo zvuk chodu motoru, kontrolky se žádné neobjevily, ale vibrace stouply včetně otáček na volnoběh. Následným záručním servisem bylo zjištěno, že motor běžel ze tří válců na dva a že byla výrobní vada na zdvihátkách ventilů a hlavě motoru.
Mastnota v motorovém prostoru
Motor sám o sobě nikdy vlivem provozu čistý nezůstane. Nicméně pokud se po otevření kapoty zjistí, že v některých oblastech je výrazně znečištěn olejem či jinou provozní kapalinou, je dobré na nic nečekat a hledat příčinu. Drobné kapky se můžou vyskytnout například po dolévání provozních náplní, když si nevezme mechanik nebo řidič trychtýř a pár kapek ukápne bokem.
Výraznější pošpinění provozními náplněmi je pak vhodnou záminkou pro co nejdivější servis. Tyto závady nemusí být vždy doprovázeny kontrolkami na palubní desce. Může jít například o malé trhlinky v hadicích s chladicí kapalinou, prasklá expanzní nádržka apod.
Barva kouřivosti z výfuku
Výrazný černý kouř za naftovým autem může mít více příčin. Jedna z nečastěji skloňovaných je vadné a opotřebené turbodmychadlo. Ano, to může být problém, ale většinou jsou s ním spojené i další problémy. Například problém se spalováním paliva, v palivovém systému vadná součástka (filtr, snímač teploty paliva, lambda sonda atd.), blíže vám pak napoví diagnostika ve vašem servise. Většinou je černý kouř spojen i se zvýšenou spotřebou oleje.
Naopak modrý kouř za naftovým vozem je nejčastěji příčinou pronikání oleje do válců motoru. Příčiny mohou být různé. Od opotřebeného motoru, přes netěsnící pístní kroužky až k průniku oleje přes dříky ventilů. To pak způsobuje opět vyšší spotřebu oleje. Jde to poznat podle toho, že na zastartovaný vůz umístíte za výfuk bílý papír, tak na něm budou i olejové skvrny.
Bílý kouř je oproti výše zmíněným výše popsaným barvám normální. Po nastartování je tento projev běžný, pokud ale bílý kouř trvá i po zahřátí, je dobré zjistit, jestli do motoru neprosakuje chladicí kapalina. Ta pak má za následek u zahřátého motoru efekt bílého až šedého kouře. Průnik chladicí kapaliny do motoru nepodceňujte, protože kontaminací etylenglykolových kapalin (chladicí kapalina) do olejové soustavy, dochází u oleje ke ztrátě mazacích schopností.
Zpomalené reakce na plyn
Další nemilou záležitostí jsou zpomalené reakce na plyn. Ty můžou a nemusí být doprovázeny blikající kontrolkou. Nejde vždy do přepnutí auta do nouzového režimu. Pokud auto neakceleruje tak, jak jste byli zvyklí, měla by vám pomoci diagnostika. Z vlastní zkušenosti však vím, že pokud problém přetrvává, tak se kontrolka dříve či poději, stejně objeví. Na vině může být elektronika (od vadného snímače nasávaného vzduchu) až po mechanický problém s prasklým potrubím, neotáčející se klapkou nebo ventilem.