Vytopená auta zaplavují tuzemský trh s ojetými vozy. Byla by to úsměvná slovní hříčka, kdyby ovšem nešlo o peníze. Celá řada českých, slovenských nebo třeba polských řidičů totiž v nedávné minulosti naletěla podvodníkům, kteří u nás prodávají vytopené ojetiny z Německa, případně dalších západoevropských zemí. Povodní totiž v posledních letech zažili Němci hned několik, což pochopitelně odnesla také spousta aut.
Nejen z povodní
Vytopené auto ale nemusí být nutně zahraničí, a nemusí být ani vytopené klasickou povodní. Stále častěji se objevují také auta, která v podzemních garážích vytopila havárie vody, případně kanalizace. Druhá zmíněná situace nastává zejména v centrech větších měst při prudkém přívalovém dešti, který nejprve ucpe kanalizaci a pak si najde cestičku právě do garáží.
Smrtelně nebezpečná elektronika
Mechanickým součástkám auta voda příliš nevadí, dokonce ani, když není úplně čistá, ale moderní auta jsou plné elektronických vychytávek. A elektřina se, jak známo, s vodou příliš nekamarádí. Zatopené auto je navíc velmi obtížné kompletně vysušit – voda proteče i do těch nejskrytějších míst, kde se vlhkost může udržet ještě dlouho poté, co je auto zdánlivě suché.
Koroze, kterou vlhkost způsobí, si vůbec nemusíte všimnout, dokud nebude pozdě. Za určitých okolností se tak můžou následky vytopení projevit i rok nebo dva po nešťastné události, kdy vám zkratují například posilovač řízení nebo jiný důležitý systém. Pokud se vám něco podobného stane za jízdy, může jít i o smrtelně nebezpečný defekt.
Jak poznáte vytopené auto
Při kupování ojetého auta, zejména za velmi výhodnou cenu, je dobré být opatrný. Napovědět by vám taky mohl původ vozu – pokud auto pochází ze zahraničí, je dobré zbystřit. Ale jak jsme psali výše, vytopená auta můžou být i ta česká. Následující body mohou napovědět, že daný vůz byl neplánovaně pod vodou.
- Interiér je důkladně vymytý
- Interiér má drobné vady (rozbité upevnění prvků, poškrábané či potrhané čalounění, atd.)
- Drobné poruchy na palubní desce (nefunkční ventilátor, zaseklá tlačítka, nefunkční ovládání zrcátek, atd.)
- Písek nebo jiné nečistoty pod rezervou, pod baterií a v dalších nezvyklých místech
- Nepříjemný odér zatuchliny, plísně či vlhkosti
- Koroze pod sedadly
- Silná koroze podvozku, podlahy nebo výfuku
- Nerovnoměrný chod motoru
- Převodovka se zadrhává