Pokud se chystáte na nákup ojetého automobilu, měli byste vědět, na co vše si dát při výběru pozor a jak správně identifikovat poškození motoru a jeho součástí.
Koupě ojetého vozu se může většině smrtelníků jevit jako neskutečná výzva, obzvlášť pokud narazíte na nepoctivého prodejce. Budete se jako kupující více zaměřovat na kilometrový nájezd, nebo například na celkový technický stav vozidla? Vyhněte se špatnému výběru při nákupu ojetiny a následným nákladným opravám.
Kde koupit ojeté vozidlo
Obecně můžete automobil koupit od jiného člověka, který automobil vlastnil před vámi, z autobazaru nebo z různých programů zabývajících se prodejem prověřených ojetých vozů, jako je např. ŠKODA Plus, nebo Das WeltAuto. V prvních dvou případech bývá vyšší riziko koupě, ale znáte to, můžeme se mýlit.
Speciální programy jednotlivých automobilek se pak zabývají prodejem předváděcích vozů s nižším nájezdem nebo i vozů po ukončeném operativním leasingu. Sám jsem v programu ŠKODA Plus kupoval dva automobily a vždy panovala absolutní spokojenost.
Na co si dát pozor
- Kontrola dokladů a identifikátorů vozidla – jako je např. rok výroby, VIN, TP, typový štítek atd.
- Prověření původu vozidla – prověřováním vozidel se v dnešní době zabývá nespočet firem, na které se můžete obrátit. Mezi základní prověření, které můžete provést i sami, je prověření v databázi odcizených vozidel v ČR za pomoci SPZ, VIN, čísla motoru a podvozku.
- Kontrola technického stavu – kvalita a soudržnost laku, stav exteriéru a interiéru, funkčnost elektrických součástí, pneumatiky, motor, výfukové zplodiny, podvozek, brzdy, tlumiče atd. To vše je jen krátký výčet technických částí, na které je třeba se připravit. Pokud je toho na vás až příliš, nestyďte se pozvat si ke koupi odborníky.
- S technickým stavem souvisí i kontrola jízdních vlastností, která je přímo závislá na stavu automobilu.
- Nakupujte vždy od osvědčených prodejců se skvělými recenzemi a doporučeními.
Motor jako srdce automobilu a nejdražší položka opravy
Případný nákup vozu s poškozeným motorem vždy značí nákladné opravy. Při levnějších ojetinách se pak taková oprava už ani nemusí vyplatit a vy tak můžete skončit bez auta i bez peněz. Každá koupě vozidla by tak měla obsahovat důkladnou kontrolu motoru a jeho částí. Co se tedy vyplatí u motoru zkontrolovat?
- Motor je uložen na silentblocích. Ty se časem opotřebovávají, čímž se zvyšují vibrace přenášené z motoru na karoserii. Zkontrolovat se dají jednak opticky a jednak při jízdě z kopce na neutrál, kdy můžete při brzdění zaznamenat zvýšený třes.
- Před nastartováním zkontrolujte motorový prostor. Zajímejte se především o čistotu motoru a úniky oleje. Zkontrolujte také hladinu oleje. Odšroubujte víčko pro jeho dolévání a podívejte se na jeho vnitřní stranu. Pokud tam naleznete šedý povlak, jedná se o soli z vysrážené vody. To by mohl být závažný problém, zřejmě těsnění pod hlavou. Dále zkontrolujte nádobku na chladící kapalinu. Neměli byste tam najít olejové skvrny a při sešlápnutí plynového pedálu by chladící kapalina neměla bublat.
- Nastartujte automobil. Nastartování by mělo proběhnout hned takzvaně na první dobrou. Dávejte si také pozor na vybitou baterii. Špatné startování může indikovat opotřebené svíčky či žhaviče.
- Po nastartování si všímejte různých zvuků. Pokud slyšíte odspodu motoru cvakání či klepání, které zmizí po sešlápnutí spojky, může se jednat o vadný dvouhmotový setrvačník nebo vadné spojkové ložisko. Pokud při startu nebo po přidání plynu slyšíte od motoru pískání, může se jednat o vytahaný řemen. Snížený výkon a zvýšená spotřeba pak může být následkem ucpaného olejového filtru nebo také např. vadné váhy vzduchu. Dušení motoru pak může vyvolávat vadná lambda sonda.
Jak vidíte, při koupi ojetého vozu je potřeba si dávat obrovský pozor, a to neplatí pouze pro motor a jeho součásti. Některé věci si můžete zkontrolovat již před cestou k prodejci a vyřadit tak jistá auta z vašeho výběru. Jindy zase musíte zapojit svoje oči a uši. Vždy ale platí, že pokud si nevíte rady, je lepší se obrátit na odborníky.