Jak správně řídit auta se všemi typy automatických převodovek? Přestaňte už konečně dělat všední chyby

Automatické převodovky jsou již v dnešní době běžnou záležitostí. Popsali jsme pro vás jejich základní vlastnosti a jak je v provozu používat.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Chcete přesedlat na automat? Jeho řízení je velice snadné a instinktivní. Věděli jste ale, že je několik druhů automatických převodovek? V článku se podíváme na jejich rozdělení, náročnost jejich údržby a jízdní vlastnosti. Povíme si také něco k rozdílu mezi mechanickou převodovkou a tou automatickou.

Typy automatických převodovek

Robotická převodovka

Přechodný stupeň mezi manuální a automatickou převodovkou. Jedná se vlastně o manuální převodovku, která ale není obsluhována řidičem. Je automaticky řízena pomocí servomotorů a řadící jednotky. O zmáčknutí spojky a přeřazení se tedy v takovémto automobilu stará elektronika. Mezi největší výhody patří nízká pořizovací cena.

Mezi nevýhody naopak řadíme např. sníženou plynulost jízdy a ztrátu točivého momentu a rychlosti při přeřazování. Tyto převodovky se používají především v malých městských autech jako je např. Smart Fortwo, nebo Toyota Yaris. Z větších aut se robotizovaná převodovka nacházela v minulém provedení hybridního Peugeotu 508 4×4.

Servis

Jak jsme si popsali výše, jedná se o klasický manuál opatřený elektromechanickým řízením, servis se tedy pohybuje v rozsahu i ceně na úrovni manuálních převodovek. Elektromechanika bývá povětšinou bytelná, pokud by se ale něco stalo, počítejte s cenou okolo 20 000 Kč. Dále se musí počítat i s náklady na výměnu spojky, která zpravidla časem také odejde, zde však záleží na řidiči, jak dlouho vydrží.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Spojka může vydržet 150, ale i 350 000 km. Náklady na opravu, nebo výměnu spojky se pak pohybují v cenách okolo 20 000 Kč. Nakonec nesmíme zapomenout i na výměnu oleje, i když totiž výrobce uvádí, že je náplň doživotní, doporučíme vyměnit ji každých 150-200 000 km.

CVT převodovka

Jedná se o automatickou převodovku bez sady převodů a rychlostních stupňů. Jízda se tedy jeví jako velice plynulá. Pohyb automobilu je ovlivňován hlavně otáčkami motoru. Dříve se tyto variátory používaly především u skútrů, dnes se už běžně používají i u automobilů. Najdete je především v autech značky Subaru (Lineartronic), ale zavítaly i do vozů jako je např. Audi A6 Multitronic, nebo Renault Koleos. 

Servis

Přenos hnací síly je prováděn řetězem a jeho třením o pláště kuželů a kde je tření, tam je i opotřebení. CVT převodovky také nerady konstantní rychlost, takže taková jízda na dálnici na zapnutý tempomat je může doslova odrovnat. Konstantní rychlost totiž znamená, že se řetěz otírá o kužely jen v jednom místě a vytváří drážku a tím pádem i nerovnoměrné a silné opotřebení.

iZdroj fotografie: Subaru

Při hluboké drážce pak počítač vyhodnotí chybu a budete muset do servisu. Jelikož autoservisy při takovéto poruše převodovku raději vyměňují kus za kus, je třeba si nachystat 100 000 Kč. Pokud ale převodovce upravíte svůj styl jízdy a koupíte ji např. v některém z vozů jako je Toyota, Lexus, Subaru (čti ne Audi), bude vám tato převodovka sloužit dobře.

Planetová převodovka s hydrodynamickým měničem

Jedná se o nejrozšířenější automatickou převodovku vůbec. Převodovka obsahuje hydrodynamický měnič a planetová soukolí. Řazení pak probíhá pomocí lamelových spojek. Jak se tedy s takovou převodovkou jezdí? Dnes se tyto převodovky řadí mezi nejlepší ze všech. Mezi jejich charakteristické vlastnosti patří dokonale plynulý rozjezd. Používají se u téměř všech značek, např. Audi, BMW, Peugeot atd.

Servis

Jako vždy záleží hlavně na vámi zakoupeném kusu automobilu. I když jsou tedy převodovky s hydroměničem považovány za ty nejspolehlivější, občas se u nich mohou vyskytnout závady, které zpravidla nebývají nejlevnější. Nejslabším článkem převodovky pak bývá právě hydrodynamický měnič, který pomocí kapaliny hnané na turbínu přenáší točivý moment.

iZdroj fotografie: Depositphotos
operator repaire gear box of automotive engine

Cena za vymontování převodovky, její rozebrání a zjištění závady pak začíná na nějakých 15 000 Kč bez materiálu. Základní repas měniče pak stojí kolem 5 000 Kč. Oprava celé převodovky pak začíná na 50 000 Kč.

Dvouspojková převodovka

Mezi příklady dvouspojkových převodovek můžeme uvést DSG od Volkswagenu, PDK od Porsche, nebo DCT u některých modelů BMW. Tato převodovka se dá popsat jako dvě oddělené převodovky s jednou společnou výstupní hřídelí. První převodovka pak obsahuje liché rychlosti, ta druhá pak sudé. Při jízdě je pak jedna rychlost zařazená a druhá připravená k zařazení. Mezi výhody takovéto převodovky se pak řadí především rychlost přeřazování.

Servis

U nás velice rozšířené, a to díky použití v automobilech Škoda. Mechanické komponenty převodovky se považují za velice odolné, slabým článkem pak může být jedna ze dvou spojek, nebo mechatronika. Spojky se opotřebovávají běžně při řazení a záleží tak na stylu jízdy.

Doporučujeme tedy hlavně převodovky s olejovou lázní, přeci jen je to bezpečnější. Spojka pak může odejít při nájezdu kolem 300 000 km a na výměnu si připravte 30 000 Kč. Mechatronika se pak většinou neopravuje, ale mění a je potřeba si připravit kolem 40 000 Kč.

Nyní se vydáme k samotné jízdě

Řadicí páka

Naprostá většina automatických převodovek má namísto číselného označení zařazené rychlosti volič s několika písmeny. P (parking=parkování), R (reverse=couvání, zpátečka), N (neutrál) a D (drive=jízda).

  • Parkování (P) – použijte pouze pokud automobil zastavíte a vystupujete z něj. Zařazené P zablokuje převodovku a zabrání automobilu v pohybu. Vždy ale používejte i ruční, či elektronickou brzdu.
  • Zpátečka (R) – zvolte, pokud chcete jet dozadu
  • Neutrál (N) – stejné, jako když u manuální převodovky vyřádíte rychlost
  • Jízda (D) – převodovka automaticky zvolí rychlostní stupeň a automobil vyrazí vpřed
iZdroj fotografie: Peugeot

Jízda

Pokud chcete vyrazit, šlápněte na brzdu a nastartujte. Poté zařaďte D, odbrzděte ruční brzdu a můžete vyrazit. Auto se zvolenou rychlostí se po zvednutí nohy z brzdového pedálu rozjede prakticky samo. Snadné, že? Až jízdu skončíte, sešlápněte brzdový pedál, zatáhněte ruční nebo elektronickou brzdu, zvolte P a vypněte motor. Pokud byste P zvolili ještě před zatažením brzdy, přenášíte tak veškerou váhu vozu na převodovku, místo na brzdy.  

Rozdíl mezi automatem a manuálem

Mezi jeden z rozdílů mezi těmito převodovkami patří používání neutrálu. Pokud zastavíme auto s manuální převodovkou, řidič většinou zařadí neutrál. Toto se s automatem dělat nemusí. Nejjednodušší je zkrátka zařadit D a vyrazit. Některé starší automatické převodovky dokonce vyřazování na neutrál nemají rády, ty novější už nabízí režim plachtění. Pokud tedy stojíte na místě kratší dobu, nechte zařazeno D. Pokud delší, zvolte P. 

Co se týče servisu automatických převodovek, doporučil bych držet se servisních intervalů a úkonů předepsaných výrobcem. Dále bych zařadil do servisu pravidelné výměny oleje, i když někteří výrobci tvrdí, že je náplň doživotní. Nic tím nezkazíte a převodovka vám bude dobře sloužit celé roky.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Osobně bych pak při výběru nového auta zvažoval převodovku s hydrodynamickým měničem, nebo dvouspojkou. Jejich rozšířenost, kvalita a servisní síť je u nás na dostatečné úrovni a myslím, že se dokáží přizpůsobit stylu jízdy většiny řidičů. Momentálně mám v autě dvouspojkovou převodovku DSG v mokré lázni o 7 stupních a neměl jsem s ní doposud žádný problém a jízdně mi naprosto vyhovuje.

Co vy? Máte rádi pohodlnější styl jízdy spojený s automatem? Nebo jste raději v centru dění a máte vše rádi pod kontrolou a používáte manuál?

Zdroje: CarMechanics, Gearbox Explained, MotorCars

Diskuze Vstoupit do diskuze
109 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články