Přes robustní vizáž čím dál více populárnějších „esúvéček“, už dávno nejde jen o auta do terénu, ale oblibu si našly především v kategorii rodinných vozů.
Ruku na srdce, kdo by nechtěl pro své nejbližší bezpečné auto, se kterým můžete jak na dálnici, tak i do přírody? Nyní ale pozor, vlastnosti vozu, které se mohou zdát na první pohled jako něco, co bezpečnost zvyšuje, mohou osoby okolo vás ohrozit a vás dokonce vystavit trestnímu stíhání. Říkáte si, že něco tak absurdního není možné?
Říkáte si, že problém srážky s chodcem je znám již mnoho let a je efektivně řešen pyropatronami v kapotách, senzory, kamerami a automatickým bržděním?
Máte pravdu, složitá situace ale nastane, když tyto moderní a většinou funkční systémy v autě schváleném pro provoz najednou nezafungují, vy nemusíte udělat nic špatně, ale přesto najednou sedíte za volantem auta, které se právě zúčastnilo tragické nehody.
Pak se může stát, že se i díky svému vozu pěkně „vezete“…
Podle rozhodnutí soudu ve věci jedné nešťastné události s úmrtím malého dítěte v Brně pod koly vozu SUV, vám potom může samotné řízení takového automobilu pekelně zavařit!
A to bez ohledu na to, jestli by k nehodě došlo i v dodávce nebo třeba v menším vozidle. Průběh srážky, ke které došlo při odbočování vytočeným pravým předním kolem potom nikoho příliš nezajímá a do popředí se dere jednoduchý předsudek: příčinou je velké auto a malá řidička! Ikdyž, jak napsal její advokát v dovolání, měří 172 cm.
Mluvíme zde o případu usmrcení devatenáctiměsíčního batolete na odrážedle, které ujelo své matce a zastavilo se na konci ulice, kam v tu chvíli doprava odbočovala řidička SUV. Ta bohužel předtím jela podél neprůhledného vysokého plotu, který výhled do křižovatky zcela zakryl. Proto i zpomalila před odbočováním na volnoběh (7 km/h). Dítě (19 měs.), které bylo přímo v zatáčce na silnici, však nebylo vidět přes A sloupek a zrcátko, bohužel střetu vytočeným pravým předním kolem již nešlo zabránit.
Právě díky velkým rozměrům vozidla se může zdát evidentní, co je příčinou nehody a většinou stran to tak i bylo vnímáno. Bez ohledu na to, že ke střetu došlo při ostrém zatáčení doprava, kdy pod vytočené pravé přední kolo není vidět ani v Toyotě Aygo, se řidička dostala do nepříjemného kolotoče omílajícího, že je vina, protože zemi z auta neviděla dopředu při měření z posedu s hlavou opřenou o opěrku na 9 m.
Na to bychom si však měli při výběru vozu dát pozor všichni! Jak totiž ukazuje přiložené schéma, z těchto vozidel je země vidět až nečekaně daleko z pozice „hlava na opěrce“ vždy. To nevadí na dálnici nebo na okresce, ale ve městě vás to může evidentně dostat do problémů! A to zjevně i tehdy, pokud to nehodu nemuselo způsobit.
Ačkoliv v zákoně není uvedeno, jak daleko před autem musíte vidět zemi (a bylo by zajímavé, jak by to vyšlo například v amerických Pick-up-ech jako např. Dodge Ram nebo Ford F-150 s vysokou a dlouhou rovnou kapotou), samotný neuvěřitelně znějící údaj vás pak může přijít pěkně draho!
A sám o sobě neuvěřitelně znějící údaj vytvářející dojem nedbalosti na sebe potom nabaluje další odsuzující hypotézy, jako např. že řidička mohla na místo dojet jinudy (nemohla, jiné příjezdové cesty byly ve stavu staveniště), že tam neměla co dělat, protože nebyla dopravní obsluhou, přičemž ale vezla svoji spící roční dceru do domu příbuzné jedinou možnou příjezdovou cestou, kdy před značkou ani nebylo kde zaparkovat a veškeré návštěvy na celou ulici jezdily touto cestou, mj. i těžká stavební technika atd.
Nevím, zda je někde na stránkách Ministerstva dopravy seznam vozidel podle výšky řidiče, jaký model auta, může kdo řídit.
Podle argumentace Městského státního zastupitelství v Brně si ale v případě SUV musíte před zatáčkou zastavit a požádat nějakou osobu, aby vám ukázala, zda můžete pokračovat v jízdě. Ano, čtete správně.
Uvidíme, jestli lidem drobného vzrůstu nebo jen ženám bude zapovězeno řídit i dodávky, nákladní auta či kamiony. V každém případě buďte při výběru vozidla opatrní.
Někdy vás může i volba toho na pohled nejbezpečnějšího řešení vyjít pěkně draho. A to nemluvím jen o kupní ceně.