Že se součásti vozu včetně motoru provozem opotřebují, je zcela nevyhnutelné. Často se ale dopouštíme zbytečných chyb a celé to urychlujeme.
Jakýkoli stroj je skrze své použití a zároveň vystavení vnějším podmínkám terčem opotřebení. Čím komplexnější stroj, tím větší riziko, což nevyhnutelně platí i pro automobily. Každý vůz je ovšem opotřebováván jinak a to z mnoha důvodů. Tento proces je navíc možné urychlit nesprávným přístupem, zbytečnými chybami nebo absencí pravidelného servisu, který každé vozidlo vyžaduje. Řidiči jej jen často zanedbávají.
Co přístup, to výsledek po letech či dřív
Různé přístupy vedou k odlišným výsledkům. Jako třeba pokud někdo po třech letech jízdy s vozem spolehlivě vyrobí vrak. A to jen proto, že vynechává tak základní údržbu, jako je výměna oleje nebo chladicí kapaliny. Případně používá vůz výlučně ve městě a jede na plný plyn hned poté, co auto nastartuje. Na druhé straně máme například řidiče, který má jeden vůz přes dvacet let, jenže vypadá a jezdí, jako by byl koupen včera.
A to jen proto, že se k němu majitel chová velmi citlivě a udržuje ho v perfektním stavu po všech stránkách. Nenechává například zbytečně prokluzovat spojku a po nastartování chvíli počká, aby se motor zahřál. Prvních pět kilometrů jede šetrněji, čímž pozvolna zahřeje také olej v převodovce. Takové auto může navíc kdykoli prodat bez ztráty kytičky, protože po takto udržovaném voze touží každý řidič hledající dobrou ojetinu.
Nenápadné skutečnosti s velkým dopadem
Motoru neprospívá rychlé zatížení hned po startu, i když je relativně zahřátý díky okamžitému rozjezdu nebo přidání plynu. Po samotném nastartování motoru chvíli trvá, než se správně natlakuje, čímž získá odolnost vůči přílišnému opotřebení. Jde o pár sekund, které vám ušetří budoucí problémy. Jiné podmínky existují, pokud máte starého Favorita a všechno nastavujete ručně. Takových však už opravdu moc není.
Mnozí si myslí, jak jsou při brždění šetrní, pokud přibržďují jen mírně a dlouze. Jenže to je omyl. Ačkoli jde o citlivý přístup, pokud si na to zvyknete, pak brzdám velmi škodíte. Ty si totiž neodpočinou. Zabrzděte krátce, ale opravdu naplno, díky čemuž mohou brzdy následně vychladnout. Alespoň pro klasické ocelové brzdy jde o mnohem šetrnější způsob použití.