Jak správně jezdit s naftovým motorem na krátkých vzdálenostech? Osvědčené způsoby prodlouží jeho životnost

Naftový motor přináší mnoho výhod. Je však důležité držet se určitých pravidel, která vám zajistí jeho delší životnost a bezporuchový provoz.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Naftové motory jsou i přes jejich postupně plánované omezení stále hojně používanou volbou u celé řady osobních automobilů. Nafta je o něco mále levnější než benzín, a i to je jeden z důvodů, proč spousta lidí při nákupu auta volí právě tuto variantu. Další výhodou naftových motorů je, že mají obecně o něco menší spotřebu než ty benzínové. Na druhou stranu je ale třeba dodržovat určitá pravidla, aby se prodloužila jejich životnost a bezporuchový provoz.

Vydrží naftový motor nízké zatížení?

Pro automobily vybavené naftovým motorem je nejlepší, když jezdí delší vzdálenosti. Avšak není pravidlem, že kdo chce jezdit kratší vzdálenosti, měl by si koupit spíše benzínové auto. Při jezdění kratších úseků například ve městě je jen důležité dodržovat určitá pravidla, abyste se vyhnuli někdy drahým návštěvám autoservisu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jak tedy jezdit s dieselovým automobilem na krátké vzdálenosti?

Mnoho řidičů dělá tu chybu, že když jdou ráno do práce, nechají automobil zahřát třeba 10 minut. To vůbec není potřeba a ve skutečnosti to není dobré ani pro naftový motor. Stačí ho nechat minutku nebo dvě běžet na volnoběh a poté pomalou jízdou zahřát až na provozní teplotu. Pomalou jízdou se samozřejmě myslí normální jízda, ne ta, při které budou otáčky sahat až do červené stupnice. Ideální tedy je, alespoň než se automobil zahřeje, řadit okolo 2 000 až 2 500 otáček maximálně.

U novějších automobilů nezapomínejte na filtr pevných částic

Pomalá jízda ve městě znamená pro dieselový motor nižší namáhání, vyšší spalování a také vyšší produkci toxických výfukových plynů. Ty se pak usazují nejen na EGR ventilu, ale také na filtru pevných částic. Pokud tedy jezdíte krátké vzdálenosti ve městě nebo jinde, měli byste své auto alespoň jednou týdně vzít někam na delší trasu, při které motor pořádně protáhnete, a tím vypálíte DPF filtr.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Vznětové motory potřebují více startovací síly pro nahození. To není problém v případě, kdy jezdíte delší trasy. Pokud však ujedete každý den pouze pár kilometrů do práce nebo někam jinam, může se vám snadno stát, že některé ráno, především v zimním období, nenastartujete. Dalším faktem je, že na krátkých cestách má naftový motor větší spotřebu než na těch dlouhých. Krátká cesta má negativní vliv i při vytápění automobilu v zimě. Pomaleji se zahřívá, a prostor pro cestující se tak vytopí později než u benzínových automobilů.

Zdroj: AutoCar

Diskuze Vstoupit do diskuze
64 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články