Jak jste na tom s pravidly v zúžení? Mnoho řidičů buď vůbec neví, nebo si není jistá, jak se chovat při jízdě střídané nebo v zúžení.
Jízda v zúžení provozu a střídavá jízda jsou dvě formy omezení provozu při úpravách na silnících, nehodách a dalších nezvyklých situacích, které mohou nastat na každé silnici. Řidiči se ovšem často s nutností zpomalit nechtějí smířit a udržují téměř stejnou rychlost jako mimo omezený úsek. Kromě toho také za každou cenu předjíždí ostatní řidiče a ohrožují tak nejen svoji bezpečnost, ale celý úsek, na kterém omezení platí.
Snaha o rychlost naopak zpomaluje
Není pak paradoxem, že jízda jednoho takového „rychlíka“ zpomaluje celý omezený úsek, což se děje i v případech, kdy takové chování řidiče nevede přímo k dopravní nehodě. Při zúžení silnice se obvykle větší či širší auta nevejdou do levého pruhu, tedy kupříkladu dodávky, SUV, a samozřejmě nákladní vozy. Na maximální šířku vozu vždy upozorní příslušná značka na začátku zúžení a velký vůz zkrátka nemůže předjíždět, protože se nevejde do meziprostoru.
Ve výsledku tak dojde akorát ke zpomalení těch aut, která předjíždět mohou. Šířku zjistíte ze svého technického průkazu a měli byste ji znát (ne až v momentě, kdy někam vjedete), abyste nevjeli tam, kam se nevejdete. Značka to zakazuje, tudíž nebudete omezovat ostatní a vyhnete se pokutě. Omezení rychlosti se v takovém úseku může zdát jako zbytečnost, jde ale o prevenci krizových situací, ke kterým zkrátka dochází, ať se snaží člověk sebevíc.
Výmoly a brzdění v různých rychlostech
Příkladem budiž výmol na silnici, kterému se řidič musí náhle vyhnout a bez blinkru tak vjede na pár vteřin do vedlejšího pruhu. V 80 km/h se tohle dá ještě ubrzdit, ale ve 130 km/h už je to dost problém. V případě skutečně masivního zúžení je vozidlům nařízena střídavá jízda, tedy jízda cik cak za sebou v jednom i druhém pruhu a předjíždění je zakázáno. Buďme k sobě tedy navzájem ohleduplní.
Při dodržování elementárních pravidel jak silničního provozu, tak i vzájemného respektu a ohleduplnosti, lze dosáhnout mnohem větší plynulosti provozu, než když se snažíte za každou cenu dostat všude co nejdříve. Právě tyto snahy jednotlivců totiž ve výsledku blokují a „utahují“ plynulost všech dopravních situací, takže jsou ve výsledku sami proti sobě, a navíc komplikují život a řízení i ostatním.