Správné zahřátí motoru je důležitější, než si mnoho řidičů myslí. Názory na způsob uvedení do provozní teploty se navíc mnohdy různí a protiřečí si.
Správné zahřívání motoru automobilu je důležitější, než si mnoho lidí myslí. Studený motor je totiž mnohem více opotřebovávaný zejména v zimním období, kdy je chladno a olej má vyšší hustotu. Mezi řidiči obecně panují dvě protikladná tvrzení – zahřívání na volnoběh a během jízdy. Pro každý motor může být dobré něco jiného, ale je dobré vědět základní fakta. Díky nim se totiž můžete vyhnout nadměrnému opotřebení některých částí automobilu.
Základem je spolehlivé mazání motoru
Ať už se jedná o jakýkoliv typ motoru, ze všeho nejdůležitější je zajištění spolehlivého mazání všech potřebných částí uvnitř. V létě je situace poměrně jednoduchá, protože vyšší teploty způsobují řidší konzistenci motorového oleje, který ihned po startu téměř dokonale maže. Určitý problém však nastává v chladném zimním období, kdy se teploty dostávají hluboko pod bod mrazu. Za takových podmínek je totiž olej velmi chladný a také o něco hustší. Ihned po startu tak nemá tak dobré vlastnosti, jako po samotném zahřátí.
Doba zahřátí se může u jednotlivých motorů lišit
Samotná doba zahřátí motoru se může lišit podle typu a velikosti agregátu. Dieselové motory se zahřívají zpravidla déle, než benzínové. Je důležité si také připomenout, že zahřátí motorového oleje na provozní teplotu trvá většinou déle, než chladicí kapaliny. Pokud se tedy ručička teploměru zastaví na hodnotě, která odpovídá provozní teplotě, nemusí to ještě znamenat dostatečné zahřátí oleje. Ten se totiž zahřívá přibližně po ujetí 10 kilometrů.
Motor nejlépe pracuje za provozní teploty
Obecně platí, že pohonná jednotka má nejlepší podmínky pro svou práci při provozní teplotě. Doba zahřátí na tuto hodnotu se liší podle typu nebo třeba velikosti. Ať už se jedná o dieselový nebo benzínový motor, je dobré zahřívat motor s určitou opatrností. V praxi to znamená, že například v zimě nastartujete, oškrábete okna a vyrazíte. Jízda by však měla být přizpůsobena aktuální teplotě motoru – opatrná bez vytáčení do vysokých otáček.
Zahřívání na volnoběh
Někteří řidiči však stále volí způsob, kdy nechají automobil zahřívat na volnoběh. Ten byl dobrý u starých automobilů, které byly ještě vybaveny karburátorem. Dnešní automobily už zahřívání na místě nejen nepotřebují, ale u některých to může být dokonce částečně škodlivé (například benzínové motory s přímým vstřikováním). Univerzální rada tedy zní, zahřívejte motor nejlépe pomalou jízdou bez vytáčení do vysokých otáček. Zároveň však není dobré motor ani podtáčet.
Jakým způsobem jste naučeni zahřívat motor svého automobilu vy?