Jak u auta po sluchu poznat, že je turbodmychadlo poškozené? Fatální problém lze snadno odhalit

Turbodmychadlo účinně zvyšuje výkon. Pomocí sluchu se dá jednoduše zjistit, jestli je v dobré kondici, nebo bude potřebovat opravu.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Turbodmychadlo se vyskytuje u mnoha ať už starších, či novějších vozidel. Zajišťuje zvýšený výkon pomocí ohřátého vzduchu, který dodává do motoru. Za normálních podmínek, pokud váš automobil neprošel žádnými úpravami pohonné jednotky, by zvuk turbodmychadla (pískání) neměl být příliš slyšet, spíše téměř vůbec. Pokud však uslyšíte podezřelé a hlasité pískání z okolí turba, začněte to co nejdříve řešit. Jde o jednu ze součástí, jejíž oprava bývá často finančně nákladní. Proto je důležité problém zachytit včas.

Jak rozeznat problém pomocí sluchu

Poškození turbodmychadla lze rozpoznat relativně brzy, protože se projeví neobvyklými zvuky. Obecně by všechny znepokojivé zvuky zpod kapoty měly vzbuzovat vaši pozornost. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Zvuky, jako je pískavý zvuk u studeného motoru, skřípavý zvuk při přidávání plynu, nebo nepřirozené „kovové klepání“ během jízdy, vám signalizují počínající technické potíže. Měli byste to tudíž začít řešit dříve, než bude pozdě.

Mechanické poškození turbodmychadla

V tomto případě k němu může dojít, když neměníte dostatečně často vložku vzduchového filtru. Ten se může zanést nečistotami, které se následně mohou dostat až do turbodmychadla, kde napáchají velké škody. Buď se jejich vlivem součásti rychleji opotřebují, nebo v tom horším případě můžou některou ze součástí přímo poškodit.

Pískání turbodmychadla

Pískavý zvuk turbodmychadla je do jisté míry normální. Při přidání plynu, zejména při větším zatížení vozu, může dojít k písknutí. Nemělo by však být hlasité a téměř byste si jej ani neměli všimnout.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pokud uslyšíte pískání při každém přidání nebo rozjezdu, je někde chyba. Turbo pracuje obvykle ve velmi vysokých rychlostech, což znamená, že sebemenší odchylka ve vyvážení některé jeho části může být fatální. Myslí se tím především odchylka mezi lopatkami a skříní, která má za následek právě pískání.

Zdroj: CarMechanics

Diskuze Vstoupit do diskuze
58 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články