Bez motoru bychom klasickým automobilem daleko nedojeli. Přinášíme vám rady a tipy, jak o něj správně pečovat a udržet ho v dobré kondici.
Motor každého auta je vlastně jako srdce u člověka. Je zapotřebí, aby jeho kondice byla co nejlepší a co nejdéle dokázal náležitě plnit funkci, kvůli které byl instalován do auta. Tedy rozpohybovat vozidlo i s jeho posádkou. Pro jeho kondici je třeba řada servisních úkonů, ať už se jedná o ty jednodušší, kdy si výměnu můžete provést doma sami (např. výměna svíček, vzduchového filtru apod.) nebo ty složitější, kdy je třeba servis svěřit odborníkovi.
Základní údržba
Co lze provést svépomocí?
Mezi ty nejzákladnější úkony související s kondicí motoru je výměna motorového oleje a dalších provozních náplní. V každém případě je třeba si hlídat, kdy nastane interval pro výměnu motorového oleje s filtrem. To jsme popsali již dříve v samostatném článku. Dalším základním bodem je výměna vzduchového filtru.
Pokud neměníte vzduchový filtr, tak se autu hůře „dýchá“, tedy přes množství prachu a nečistot na vzduchovém filtru, motor nemůže hladce nasávat potřebný vzduch pro svoji funkci. Je to něco podobného, jako když si v dnešní době nevyměníte roušku nebo respirátor. Po nějaké době se vám přes něj bude dýchat hůře. Dále je možné svépomocí zvládnout výměnu zapalovacích svíček. Samozřejmostí je kontrola provozních náplní, případně jejich doplnění.
Jízda
Motor je stroj a je složen z různých materiálů. Tyto materiály nemají stejné fyzikální vlastnosti. Je tedy třeba myslet na to, že při studeném startu (když je motor chladný, nezahřátý předchozí jízdou) je třeba nechat auto zahřát, ne chtít po něm hned od startu plný výkon. Můžete si tím vážně poškodit samotný motor. Obecné doporučení je po dosažení provozní teploty chladicí kapaliny (90 °C) ujet ještě 15–20 km, než dojde k prohřátí motorového oleje (zahřívá se déle, než chladicí kapalina) a dalších náplní ve voze.
Údržba v servise s odborníkem
Každé auto má výrobcem předepsaný interval výměn jednotlivých komponent v motoru. Mezi tyto komponenty patří jednoznačně rozvody motoru. Dále je třeba měnit řemen/řemeny obsluhující příslušenství motoru (alternátor, posilovač řízení, klimatizace) včetně jejich napínacích a vodicích kladek.
Rozvody
Rozvody motoru neměňte doma svépomocí. Většinou na tuto opravu potřebujete speciální přípravky a jejich pořízením se oprava svépomocí stává nerentabilní oproti výměně v servise. Víceválcové motory kolikrát musí kvůli výměně rozvodů „jít z vozu ven“, protože jejich umístění nedovoluje výměnu na voze. Výrobce udává, při jakých kilometrech je třeba udělat výměnu.
V případě koupě ojetého vozu, by pak měl tento úkon být zaznamenán v servisní knížce, aby jej bylo možné provést v předepsaných intervalech. Pokud tak není uvedeno, nechte provést výměnu preventivně nebo výměnu konzultujte se svým mechanikem.
Chladicí kapalina
Chladicí kapalinu je třeba taky vyměnit v intervalech. Jednak ztrácí svoje mazací schopnosti a pak podléhá stáří. S chladicí kapalinou se nejčastěji mění i termostat a vodní pumpa (většinou se mění při výměně rozvodů). Výrobce udává náplň chladicí kapaliny i její druh. Nejčastěji bývá uváděn v návodu k obsluze vozidla, případně vám tuto informaci sdělí váš mechanik nebo dealer/prodejce vozidla.
Svíčky a vstřikovače
Zážehové motory mají předepsanou výměnu zapalovacích svíček, jak již bylo zmíněno výše. U naftových motorů se pak jedná o vstřikovače. Některé vstřikovače jdou repasovat, ale většinou si připravte finanční obnos na výměnu všech vstřikovačů. Zpravidla se nestává, že by například u čtyřválce odešly všechny vstřikovače najednou, ale mění se všechny zároveň včetně čerpadla. Tato výměna nebývá zrovna finančně přívětivá a je třeba si připravit několik desítek tisíc korun. Kolik přesně vám sdělí ve vašem servise.
Kladky a řemeny
Všechna příslušenství motoru, tedy alternátor, servo posilovače řízení a další, musí být něčím poháněna. K tomu slouží řemeny a kladky. A protože se jedná o součástky, které se otáčejí, je potřeba je občas vyměnit. Co se týká napínacích kladek a různých vodicích kladek, tak většinou jejich špatnou funkci poznáte hučením (dosloužila ložiska v kladkách).
Naopak řemeny mají intervaly výměn dány buď najetými kilometry, nebo stářím od poslední výměny. Pokud si však všimnete popraskání nebo jiných nezvyklých vad na řemenu, neváhejte a nechejte jej vyměnit.
Celková kontrola stavu motoru
Správný servis a mechanik vám udělá i celkovou kontrolu motoru. Sdělí vám, zdali někde nedochází k úniku provozních náplní, případně vám doporučí, co by bylo dobré v krátké době vyměnit.
Jak se tedy starat o srdce svého auta?
Řada věcí vyplývá už ze samotné podstaty užívání a provozování automobilu. Pokud tedy chcete dlouhou službu po vašem motoru, musíte se podle toho taky k němu chovat. Nechte motor řádně prohřát, dodržujte intervaly výměn provozních náplní (můžete si je i zkrátit, nic tím nezkazíte) a pokud se vám nebude něco zdát, zajeďte raději do vašeho servisu. Lepší dojet dříve a včas odhalit počínající problém, než volat o pomoc při cestě na dovolenou.
Jak udržujete svůj motor v kondici vy?