Jak jednoduše poznat, že je klínový řemen poškozený? Jak často by se měl kontrolovat a kolik tisíc kilometrů vydrží? To a mnohem víc se dočtete právě zde.
Každý alespoň trochu zkušený řidič ví, že oprava rozvodů je velmi drahá záležitost. Je tu ale ještě jedna součást, která kromě rozvodů pohání pomocné komponenty, jako jsou například alternátor, kompresor klimatizace, posilovač řízení nebo třeba vodní pumpu chlazení. Tou je klínový řemen. V případě jeho poškození a přetrhnutí dojde mj. k přerušení pohonu čerpadla chladicí kapaliny, čímž může dojít k přehřátí a následně dokonce k poškození celého motoru.
Jak poznáte, že potřebuje klínový řemen vyměnit?
V případě, že dojde k přetrhnutí klínového řemenu, přestane v autě fungovat ventilace a na palubní desce se rozsvítí kontrolka dobíjení, která nám signalizuje, že se přestal točit alternátor a baterie vozu se nedobíjí. V takové situaci se doporučuje co nejdřív vyhledat servis a nechat tuto součást vyměnit za novou. Pokud byste pokračovali dál v cestě, mohlo by dojít k přehřátí motoru v důsledku špatného chlazení.
Navíc by byla vaše cesta omezena kapacitou baterie, která příliš dlouho bez dobíjení nevydrží. Nejlepším řešením je tedy vyhledání nejbližšího servisu. Výměna řemene zabere zkušenému mechanikovi pouze pár minut, nejedná se tedy o nic složitého. Stačí povolit napínací kladku, řemen sundat a nasadit nový. Pak už stačí jenom řemen správně napnout podle instrukcí výrobce a je hotovo.
To samozřejmě záleží na konkrétním vozu, neboť některé mají konstrukčně náročnější oblast motoru a ke klínovému řemenu se tak snadno nedostanete. Zkušenější motorista si zvládne řemen vyměnit i sám, důležité je na konci pořádně dotáhnout napínací kladku.
Pravidelná kontrola odhalí poškozený klínový řemen včas
Klínový řemen má tu výhodu, že když jej pravidelně kontrolujete, tak přesně poznáte v jakém je stavu a jestli potřebuje vyměnit. Některé automobilky mají dokonce určený servisní interval pro jeho kontrolu. Obecně se doporučuje kontrolovat klínový řemen jednou za sezónu, nebo alespoň každých 30 tisíc kilometrů. Že je nejvyšší čas na výměnu poznáte tak, že se na boční straně postupně objeví drobné prasklinky. Dalším varovným znakem může být pískání z prostoru motoru po nastartování vozu, které po chvilce ustane.
Nejlepším řešením tohoto problému je koupit si jeden klínový řemen do zásoby a vozit ho s sebou v autě. Musíme však dát pozor při jeho výběru, protože jich je mnoho druhů a nemuselo by se vyplatit dát tam ten špatný. Na určitý typ vozidla jsou přesně určené klínové řemeny. S výběrem nám poradí buď příručka, nebo se stačí zeptat v obchodě s náhradními díly. Tato výměna zabere jen pár minut a zvládne to i méně zkušený řidič. Stačí povolit jeden šroubek, řemen sundat, dát nový a správně dotáhnout a napnout.