Ani v parných vedrech nepreferují všichni řidiči klimatizaci, z mnoha důvodů. Pak může přijít ke slovu osvědčené střešní okno s bezprůvanovým větráním a bonusovou funkcí na večer.
Se stále modernějšími vozy se klimatizace stává zcela samozřejmou součástí provozu na silnici. Doby, kdy jste si za „klimu“ museli celkem zásadně připlatit jsou již naštěstí pryč a dnes jí dostanete v základní výbavě u většiny i levných vozidel, byť výjimky se najdou (zdravíme Dacii). Přesto je mnoho takových, kteří například ze zdravotních důvodů nikdy nebudou v autě klimatizaci preferovat, a vždy budou spíše sahat po tlačítku stahování oken.
Přirozené větrání s sebou nese přirozené komplikace
To však s sebou nese téměř vždy menší či větší průvan, nemluvě o nemožnosti jízdy s otevřenými okny vyššími rychlostmi. A různé větrné deflektory, které se používaly u bočních oken jsou již minulostí, jednak jejich účinost nebyla velká, jednak autu popravdě nepřidávaly zrovna na estetice. Jaké možnosti tedy mají ti, co chtějí v létě větrat čerstvým vzduchem? Například zvolit vozidlo s výklopným a posuvným střešním oknem.
Kdysi tak populární doplněk aut (kdo neměl „šíbr“, jako by nebyl) je dnes tak trochu na ústupu právě z důvodu masivního rozšíření klimatizací i do základních výbav, přitom ale i dnes má co nabídnout. Podle způsobu provedení rozlišujeme buďto výklopné a často i posuvné díly, nebo jen čistě panoramatické střechy, jež sice zlepšují viditelnost ve voze a výhled směrem vzhůru, jejich přínos pro lepší větrání ve voze je však nulový.
Výklopná a posuvná střecha, zn. ideál
Naopak mohou zvyšovat prohřívání a teplotu v interiéru, většina z nich je proto vybavena mechanickou zástěnou, která jejich okna zneprůhlední. My se budeme nadále věnovat pouze výklopným a posuvným střechám, které při správném používání dokáží zbavit interiér horkého vzduchu, stejně jako navodit dojem „nebe nad hlavou“, podobně jako v kabrioletu nebo roadsteru. Tady je něco rad a tipů, jak si otvírací střechu opravdu (a bezpečně) užít:
- vyklopené střešní okno zajistí bezprůvanové a poměrně tiché větrání i za vysokých rychlostí
- dá se s ním jet dokonce i v dešti, voda je tlakem vzduchu odváděna mimo
- pokud odsunete celý kryt dozadu (a jste třeba navíc majiteli „účesu“ ve stylu Bruce Willise a je opravdu letní počasí), dávejte pozor na úžeh a spálenou hlavu. Dlouhé cestování s lehkým vánkem kolem hlavy budí dojem „chlazení“, ale UV záření je v tomto nemilosrdné. To stejné platí u dam s letními šaty a odhalenými rameny
- i s odsunutým střešním oknem se v některých vozech dá bez problémů jet dálničními rychlostmi, záleží na aerodynamickém řešení každé karoserie
- pokud máte v autě ještě klimatizaci a nevadí vám, dá se bez problémů používat oboje současně. Chladný vzduch má tendenci spíše „padat dolů“, teplý vzduch je naopak vytlačován směrem nahoru a odsáván vyklopeným oknem. V autě tak kombinujete dva způsoby větrání a může v něm být nečekaně příjemně
Privátní hvězdárna jen pro vás dva
A nemůžeme zapomenout ani na příjemnou a romantickou rovinu, spojenou s panoramatickým okny. Ideální dvěma současně. Jsou vozy, které nabízí buďto velkou skleněnou střechu (kupř. i „náš“ Rapid), nebo dokonce dvě posuvná a vyklápěcí okna (např. Scénic). A například u velkých MPV, kde se dá pohodlně vyspat se večernímu zážitku pod hvězdami vyrovná máloco. Privátní hvězdárna, zdarma, ani Webbův dalekohled vám v tu chvíli nenabídne lepší záběry. Přejeme vám romantické a klidné letní cestování!