Výběr pneumatik není radno podceňovat, rozhodně totiž nejezdíte „jen tak na něčem“, a zejména u moderních automobilů je potřeba zvolit ty správné. Výběr závisí na mnoha aspektech jako prostředí, v němž budete s autem jezdit, na ročním období, ale také na finančních možnostech. V neposlední řadě je samozřejmě nezbytné dodržet technické specifikace – ty najdete v technickém průkazu, který přímo určuje vhodný typ pneumatik pro váš vůz. Všechny potřebné informace naleznete na boční straně každé pneumatiky.
Na jakém povrchu budou pneumatiky jezdit
Jedním z nejzásadnějších aspektů je při výběru pneumatik prostředí, potažmo terén, ve kterém budete s autem jezdit. Jasně, po většinou to budou silnice České republiky v nepříliš dobrém stavu, ale třeba v případě pracovních vozů strávíte spoustu času ježděním po polních nebo rozbitých cestách, kde je zvýšené riziko defektu (proražení).
To samé platí v případě, že s autem jezdíte třeba lesem, v horských oblastech nebo na kterémkoliv jiném nerovném a nezpevněném terénu, kde je mj. snížena také přilnavost. V těchto prostředích je vhodné použít pneumatiky se zesíleným pláštěm, který lépe odolá nerovnostem v terénu, ostrým předmětům (třeba kamenům) a vydrží „horší zacházení“. V případě náročného terénu je dobré sáhnout po pneumtikách s hlubším dezénem, případně rovnou po terénních.
Rozměry pneumatik (jak se vyznat v jejich značení)
Prvním aspektem, podle něhož pneumatiky vybíráme, jsou jejich rozměry. Ty nám udává přímo výrobce, a specifikovány jsou rovněž ve velkém technickém průkazu. Jejich dodržení je nezbytné kvůli policejní kontrole, STK, i z hlediska zachování bezpečnosti a jízdních vlastností. Rozměry pneumatiky jsou udávány ve formátu 210/45 R15, kdy první číslo udává šířku pneumatiky v milimetrech, a druhé profil pneumatiky vyjadřující výšku bočnice pneumatiky v procentech (tedy 45% z 210 vychází na 94,5mm).
Písmeno R potom značí radikální konstrukci (ta definuje směr vláken uvnitř kordové vložky), zatímco číslo za ním (v tomto případě 15) značí vnitřní průměr pneumatiky, který je vždy udávaný v palcích, a v každém případě musí být shodný s průměrem ráfku. Jedna náprava by měla mít vždy pneumatiky od stejného výrobce, ve stejných rozměrech, konstrukci apod.
Hmotnostní (zátěžový) a rychlostní index pneumatik
Hmotnostní index udává, jaké je možné maximální zatížení jedné pneumatiky. Najdete ho vedle rozměrů pneumatik, a je spojen s indexem rychlosti (máme-li 210/45 R15 84, je poslední z čísel značením maximální zátěže). Někdy je také spojeno se symbolem rychlosti (84/L nebo 84/150P). Index hmotnosti opět udává technický průkaz, a nižší než udaný použít nesmíte – vyšší naopak ano, ačkoliv to není nutné.
Již zmíněný rychlostní index nám potom udává maximální konstrukční rychlost dané pneumatiky. Ta je vždy značena jedním písmenem nebo kombinací čísla a písmene udávající danou rychlost. Výjimkou je potom značení ZR, jež udává konstrukční rychlost nad 240km/h. I tuto hodnotu najdete v technickém průkazu, a v případě letních pneumatik musí být rychlostní index pneumatiky dle TP nebo vyšší. Nižší může být naopak u pneumatik zimních (značených M+S), a to z důvodu, že se ve všech rychlostních rozměrech pneumatiky ani nevyrábí.
V případě, kdy tedy použijete (nebo jste nuceni použít) pneumatiky s nižším rychlostním indexem, nařizuje vyhláška, abyste dali o této skutečnosti vědět nálepkou v zorném poli řidiče. Často jsou vidět na zádi kamionů (např. 100 v červeném kruhu, což znamená, že nesmí se zimními pneu překročit rychlost 100km/h).
Zkontrolujte dle DOT kódu, kdy byla pneumatika vyrobena
Neméně podstatný je DOT kód, který udává kód výrobce, rozměru a datum výroby. Zejména poslední ze zmíněných je velmi důležitý údaj, protože staré pneumatiky postupem času ztrácí své vlastnosti. Na pneumatice je v podobě až 12ti místného kódu (kombinace písmen a číslic), a poslední čtyřčíslí udává právě datum výroby (třeba číslo 1216 říká, že byla pneumatika vyrobena v 12. týdnu roku 2016).
Nezávislé organizace jako ADAC, ACE nebo Automotoklub ČR i samotní výrobci se shodují, že pokud jsou pneumatiky skladovány v suchém a temném prostředí při teplotě kolem 15°C, vydrží v nezměněném stavu přibližně 5 let, a je možné ji brát jako novou. Podle průzkumu Michelinu ztratí pneumatika vlastnosti jako za 3 týdny používání. Pneumatiky výrazně starší doporučujeme nekupovat, protože mohou mít nepříliš dobré vlastnosti i výdrž, a minimálně budete kupovat nové dříve, než jste zvyklí.
Ujistěte se o hloubce dezénu, hlavně u starších pneumatik
V případě nových pneumatik se není čeho bát, ovšem v případě, že kupujete pneumatiky použité, věnujte pozornost hloubce dezénu. Tu udává přímo zákon, který stanovuje jeho hloubku u letních pneumatik 1,6mm a u zimních 4mm. Řidič by měl kontrolovat hloubku dezénu pravidelně, zejména, používá-li je delší dobu. Rychlost opotřebení závisí na tvrdosti dezénu, stylu jízdy i povrchu, po kterém jezdíte.
V případě mělčího, než stanoveného dezénu vám hrozí několik rizik: Problémy při kontrole policií ČR; neprojdete STK; v případě nehody na sjetých pneumatikách vám pojišťovna neproplácí škodu; ztráta přilnavosti, prodloužení brzdné dráhy a horší reakce vozidla.
Kolik peněz do pořízení pneumatik investujete
Zásadní otázkou je také finanční nákladnost pneumatik, tedy kolik peněz jste schopni a ochotni za ně dát. Obecně platí, že známí a kvalitní výrobci jako Continental, Michelin, Barum atd. nabídnou lepší pneumatiky než nějaký neznámý výrobce z druhého konce světa. Kvalitnější pneumatiky jsou pochopitelně dražší – na druhou stranu nabídnou lepší jízdní vlastnosti a pomaleji se opotřebí. V závěru vám tak mohou vydržet podstatně déle než nejlevnější pneumatiky na trhu. V tom ale hraje roli i způsob jízdy, terén a skladování.
Standardně pořídíte levné pneumatiky za 700 – 900 Kč / pneu, ojeté potom vyjdou klidně do 2 000 Kč / sada čtyř pneumatik. Ty kvalitnější vychází i na několik tisíc – nejdražší bývají v případě osobních automobilů na SUV nebo terénních aut; průměrně se cena 4 lepších pneu na osobní automobil pohybuje kolem 6 tisíc Kč, za opravdovou kvalitu si ale můžete zaplatit i dvojnásobek. Kolik za pneumatiku dáte se odvíjí od výrobce, provedení pneumatiky, rozměrech apod., a v neposlední řadě závisí cena na konkrétním prodejci.