Víte, podle čeho správně vybírat pneumatiky? Zde je odpověď

Jak má vypadat pneu
                   

Výběr pneumatik není radno podceňovat, rozhodně totiž nejezdíte „jen tak na něčem“, a zejména u moderních automobilů je potřeba zvolit ty správné. Výběr závisí na mnoha aspektech jako prostředí, v němž budete s autem jezdit, na ročním období, ale také na finančních možnostech. V neposlední řadě je samozřejmě nezbytné dodržet technické specifikace – ty najdete v technickém průkazu, který přímo určuje vhodný typ pneumatik pro váš vůz. Všechny potřebné informace naleznete na boční straně každé pneumatiky.

Jak má vypadat pneu

Na jakém povrchu budou pneumatiky jezdit

Jedním z nejzásadnějších aspektů je při výběru pneumatik prostředí, potažmo terén, ve kterém budete s autem jezdit. Jasně, po většinou to budou silnice České republiky v nepříliš dobrém stavu, ale třeba v případě pracovních vozů strávíte spoustu času ježděním po polních nebo rozbitých cestách, kde je zvýšené riziko defektu (proražení).

pneumatika

To samé platí v případě, že s autem jezdíte třeba lesem, v horských oblastech nebo na kterémkoliv jiném nerovném a nezpevněném terénu, kde je mj. snížena také přilnavost. V těchto prostředích je vhodné použít pneumatiky se zesíleným pláštěm, který lépe odolá nerovnostem v terénu, ostrým předmětům (třeba kamenům) a vydrží „horší zacházení“. V případě náročného terénu je dobré sáhnout po pneumtikách s hlubším dezénem, případně rovnou po terénních.

Rozměry pneumatik (jak se vyznat v jejich značení)

Prvním aspektem, podle něhož pneumatiky vybíráme, jsou jejich rozměry. Ty nám udává přímo výrobce, a specifikovány jsou rovněž ve velkém technickém průkazu. Jejich dodržení je nezbytné kvůli policejní kontrole, STK, i z hlediska zachování bezpečnosti a jízdních vlastností. Rozměry pneumatiky jsou udávány ve formátu 210/45 R15, kdy první číslo udává šířku pneumatiky v milimetrech, a druhé profil pneumatiky vyjadřující výšku bočnice pneumatiky v procentech (tedy 45% z 210 vychází na 94,5mm).

Značení pneumatiky

Písmeno R potom značí radikální konstrukci (ta definuje směr vláken uvnitř kordové vložky), zatímco číslo za ním (v tomto případě 15) značí vnitřní průměr pneumatiky, který je vždy udávaný v palcích, a v každém případě musí být shodný s průměrem ráfku. Jedna náprava by měla mít vždy pneumatiky od stejného výrobce, ve stejných rozměrech, konstrukci apod.

Hmotnostní (zátěžový) a rychlostní index pneumatik

Hmotnostní index udává, jaké je možné maximální zatížení jedné pneumatiky. Najdete ho vedle rozměrů pneumatik, a je spojen s indexem rychlosti (máme-li 210/45 R15 84, je poslední z čísel značením maximální zátěže). Někdy je také spojeno se symbolem rychlosti (84/L nebo 84/150P). Index hmotnosti opět udává technický průkaz, a nižší než udaný použít nesmíte – vyšší naopak ano, ačkoliv to není nutné.

Značení pneumatik

Již zmíněný rychlostní index nám potom udává maximální konstrukční rychlost dané pneumatiky. Ta je vždy značena jedním písmenem nebo kombinací čísla a písmene udávající danou rychlost. Výjimkou je potom značení ZR, jež udává konstrukční rychlost nad 240km/h. I tuto hodnotu najdete v technickém průkazu, a v případě letních pneumatik musí být rychlostní index pneumatiky dle TP nebo vyšší. Nižší může být naopak u pneumatik zimních (značených M+S), a to z důvodu, že se ve všech rychlostních rozměrech pneumatiky ani nevyrábí.

V případě, kdy tedy použijete (nebo jste nuceni použít) pneumatiky s nižším rychlostním indexem, nařizuje vyhláška, abyste dali o této skutečnosti vědět nálepkou v zorném poli řidiče. Často jsou vidět na zádi kamionů (např. 100 v červeném kruhu, což znamená, že nesmí se zimními pneu překročit rychlost 100km/h).

Zkontrolujte dle DOT kódu, kdy byla pneumatika vyrobena

Neméně podstatný je DOT kód, který udává kód výrobce, rozměru a datum výroby. Zejména poslední ze zmíněných je velmi důležitý údaj, protože staré pneumatiky postupem času ztrácí své vlastnosti. Na pneumatice je v podobě až 12ti místného kódu (kombinace písmen a číslic), a poslední čtyřčíslí udává právě datum výroby (třeba číslo 1216 říká, že byla pneumatika vyrobena v 12. týdnu roku 2016).

Správná hloubka dezénu pneumatiky

Nezávislé organizace jako ADAC, ACE nebo Automotoklub ČR i samotní výrobci se shodují, že pokud jsou pneumatiky skladovány v suchém a temném prostředí při teplotě kolem 15°C, vydrží v nezměněném stavu přibližně 5 let, a je možné ji brát jako novou. Podle průzkumu Michelinu ztratí pneumatika vlastnosti jako za 3 týdny používání. Pneumatiky výrazně starší doporučujeme nekupovat, protože mohou mít nepříliš dobré vlastnosti i výdrž, a minimálně budete kupovat nové dříve, než jste zvyklí.

Ujistěte se o hloubce dezénu, hlavně u starších pneumatik

V případě nových pneumatik se není čeho bát, ovšem v případě, že kupujete pneumatiky použité, věnujte pozornost hloubce dezénu. Tu udává přímo zákon, který stanovuje jeho hloubku u letních pneumatik 1,6mm a u zimních 4mm. Řidič by měl kontrolovat hloubku dezénu pravidelně, zejména, používá-li je delší dobu. Rychlost opotřebení závisí na tvrdosti dezénu, stylu jízdy i povrchu, po kterém jezdíte.

Sjetá pneumatika

Tahle pneumatika už má nejlepší za sebou …

V případě mělčího, než stanoveného dezénu vám hrozí několik rizik: Problémy při kontrole policií ČR; neprojdete STK; v případě nehody na sjetých pneumatikách vám pojišťovna neproplácí škodu; ztráta přilnavosti, prodloužení brzdné dráhy a horší reakce vozidla.

Kolik peněz do pořízení pneumatik investujete

Zásadní otázkou je také finanční nákladnost pneumatik, tedy kolik peněz jste schopni a ochotni za ně dát. Obecně platí, že známí a kvalitní výrobci jako Continental, Michelin, Barum atd. nabídnou lepší pneumatiky než nějaký neznámý výrobce z druhého konce světa. Kvalitnější pneumatiky jsou pochopitelně dražší – na druhou stranu nabídnou lepší jízdní vlastnosti a pomaleji se opotřebí. V závěru vám tak mohou vydržet podstatně déle než nejlevnější pneumatiky na trhu. V tom ale hraje roli i způsob jízdy, terén a skladování.

Jak vybrat pneumatiky na auto

Standardně pořídíte levné pneumatiky za 700 – 900 Kč / pneu, ojeté potom vyjdou klidně do 2 000 Kč / sada čtyř pneumatik. Ty kvalitnější vychází i na několik tisíc – nejdražší bývají v případě osobních automobilů na SUV nebo terénních aut; průměrně se cena 4 lepších pneu na osobní automobil pohybuje kolem 6 tisíc Kč, za opravdovou kvalitu si ale můžete zaplatit i dvojnásobek. Kolik za pneumatiku dáte se odvíjí od výrobce, provedení pneumatiky, rozměrech apod., a v neposlední řadě závisí cena na konkrétním prodejci.

Diskuze Vstoupit do diskuze
115 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články