Výměna kola se zdá být jako triviální operace, s níž si řidič poradí během chvíle. Jenomže kdo nedodrží nezbytná pravidla, čekají ho dlouhé chvíle trápení, které se později můžou proměnit v neštěstí na silnici. V autoškole se to sice neučí (i když by mělo), ale nastudovat to není žádná věda. Pojďme si ukázat, jak při výměně kola správně postupovat, aby všechno bylo, jak má.
Najdeme bezpečné místo k odstavení
Výměnu kola provádíme vždy na bezpečném místě, to je jasné. Pokud to je možné, zastavíme na odpočívadle, benzínce, opustíme dálnici nejbližším výjezdem nebo zajedeme zcela mimo silnici. Pokud by nás situace donutila přistoupit k výměně v provozu, což není zrovna bezpečné prostředí, nezapomeňte zajet co nejvíce ke kraji a použít trojúhelník.
Dbejte bezpečnosti sebe i ostatních
Zase se to zdá jako samozřejmost, ale je až k podivu, kolik řidičů na bezpečnost zapomíná. Tento bod vlastně navazuje na ten předchozí; takže jakmile zastavíte na bezpečném místě, nezapomeňte na sobě mít při vystupování reflexní vestu. Ve vzdálenosti 50 metrů od auta potom umístěte výstražný trojúhelník, aby o vás řidiči věděli s předstihem.
Zajistěte vozidlo proti pohybu
Naprosto základní věc je zajištění auta, aby se nerozjelo ani v případě, kdy budete povolovat šrouby. Ruční brzda nemusí být zcela dostačující, a proto je nejlepší kola zajistit bezpečnostními klíny, špalkem nebo třeba cihlou.
Auto hned nezvedejte, nejdříve povolte šrouby
Nejdříve je potřeba povolit zatuhlé šrouby „stržením“, a teprve poté můžeme auto zvedat.
Pokud bychom to udělali naopak, mohlo by dojít k sesunutí auta z heveru, následnému pádu, jeho poškození, a v nejhorším případě také k újmě na zdraví.
Umístění heveru a zvednutí auta
Vsunout hever pod auto a začít ho pomalu zvedat sice není nic složitého, ale je důležité hever správně umístit, abyste nepomačkali plechy, nepraskly plasty a měli jistotu, že auto udrží. Každé vozidlo má na podvozku nosná místa, pod než lze hever umístit tak, aby udržel auto zvednuté.
Demontujte šrouby a sundejte kolo
Máme-li auto zvednuté a zajištěné proti pohybu, můžeme začít s demontáží šroubů. Povolujeme je rovnoměrně, a jakmile jsou šrouby venku, sundáme kolo.
Usazení kola a přitažení šroubů
Následně nasadíme kolo nové, tzv. rezervu, kterou uchytíme šrouby. Jakmile jsou ručně našroubovány, přichází na řadu tzv. „kříž“, tedy klíč na utahování kol ve tvaru kříže zajišťující pákový efekt (pokud ho nemáte, koupíte ho do 200Kč). Šrouby dotazujeme rovnoměrně a vždy křížem, aby si kolo sedlo a nedošlo k jeho nesprávnému usazení.
Spuštění auta zpět na zem
Když máme kolo vyměněné, můžeme auto pomalu spustit na zem. Až úplně dosedne, ještě jednou zkontrolujeme, že jsou šrouby správně dotažené a kolo dokonale přiléhá. Přesvědčíme se o správném huštění kola (nebo raději všech), po roce či delším období bude těžko v dokonalém stavu.
Co rozhodně při výměně kola (ne)dělat
Mezi některými řidiči panuje několik omylů (často si je člověk neuvědomí), kterých se dopouští:
- Šrouby nepohazujte na silnici, zapráší se a nečistoty v závitu můžou při šroubování drhnout. Odložte je třeba na hadr nebo kus igelitu
- Nepoužívejte pro snazší zašroubování vazelínu, olej ani jiné mazivo. Hrozí namazání brzd a snížení tření přenášené energie na kola
- Nedotahujte šrouby rázovým šroubovákem, mohli byste utáhnout nakřivo usazené kolo, které by později působilo neplechu a mohlo se uvolnit během jízdy. Použít ho můžete s rozvahou na povolení šroubů, ale pokud nepůjdou s nimi neotočíte během chvíle, netrapte je
- Šrouby vždy utahujte křížovým klíčem, který koupíte kolem 150Kč; jestli ho nemáte, můžete použít na dotažení šroubů klasický klíč, ale rozhodně ho jakkoliv neprodlužujte ani na klíč nešlapejte
- Po několika kilometrech jízdy zastavte a zkontrolujte u měněného kola šrouby, jestli pořádně sedí a kolo se není nějak vykloněné