Na Slovensku vznikl unikátní projekt Škoda 120 Coupé. O úpravy klasického automobilu se postarala dílna Hederik Design pod vedením Pavola Onderika.
Pod pojmem Škoda 120 Coupé si většina lidí představí jeden z dvoudveřových modelů Škody 743, tedy Garde nebo pozdější Rapid. Majitel zmiňovaného kupé automobilu však k úpravě nepoužil ani jeden z těchto vozů, ale obyčejnou, čtyřdveřovou Škodu 120 z roku 1986. V roce 2015 se rozhodl Attila Ferdics, že svůj automobil upraví. Vzal jej proto do tuningové dílny, kterou vlastní Hederik Design. Nejprve chtěl pozměnit pouze přední masku, ale nakonec vše dopadlo jinak a výsledkem je tento unikátní kousek.
Sériově vyráběná Škoda 742
O sériovou výrobu Škody 742 se starala československá automobilka. Výroba odstartovala v roce 1976 a pokračovala do roku 1990. Za tu dobu se vyrobilo přes 2 miliony těchto vozů v různých verzích. Jednalo se například o Škodu 105, 120, 130 a další. Ve své době se jednalo o automobil, který nechyběl téměř v žádné české rodině. Lidé totiž československé automobilce věřili natolik, že si pořizovali především tyto modely.
Od malé změny po kompletní přestavbu
V roce 2015 se rozhodl majitel Škody 120 Attila Ferdics, že nechá svůj automobil lehce upravit. Pro svůj plán si zvolil slovenskou tuningovou dílnu z Mierova, nedaleko Bratislavy. Nejprve chtěl majitel pouze malinko pozměnit přední masku. Později však dospěl k názoru, že ani nový lak by na jeho voze nevypadal úplně špatně. K tomu přibyly také kola z Porsche, výměna víka motoru, a spousta dalších detailů.
Nejzásadnější však byla změna počtu dveří, která se již od začátku zamlouvala samotnému majiteli tuningové dílny. Trvalo mu přes rok, než pro realizaci svého plánu přemluvil i majitele vozidla. V tu dobu už bylo jasné, že to nebude obyčejná upravená Škoda 120, ale něco výjimečného, co se jen tak na cestách nevidí.
Úprava karoserie a změna počtu dveří
Při úpravě dveří se nejprve přemýšlelo nad variantou, kdy se přidá typ přímo z Rapidu. Tato možnost se však ukázala jako nerealizovatelná kvůli jinému sklonu A-sloupků. Následoval tak dlouhý proces úpravy plný svařování a řezání. Zadní část je osazena panely, které jsou vyrobeny přímo z původních zadních dveří. Původní B-sloupky se majitel rozhodl posunout kousek dozadu a původní přední dveře o kousek prodloužit, aby do sebe jednotlivé články dokonale zapadaly.
Co se týče podvozku automobilu, ani ten nezůstal beze změny. Došlo k jeho dodatečnému vyztužení a využití některých dílů od jiných automobilových výrobců. Dodatečně se pozměnily například vzduchové měchy, byl namontován kompresor z Mercedesu a tlumiče z italského Fiatu. V konečné fázi dostala nově upravená Škoda 120 také 19palcová kola z Porsche a dopředu nové kotoučové brzdy.
Úpravy se dočkal i motor
Po všech těchto úpravách by byl hřích nechat výkon na sériových 49 koních. Původní motor byl tedy vyměněn za pohonnou jednotku z Favorita o objemu 1,3 litru. Ten v kombinaci s lepšími písty, vačkami i vylepšenou hlavou válce dosahuje výkonu 100 koňských sil. Na první pohled se toto číslo nezdá nijak ohromující, ale je důležité připomenout, že automobil váží přibližně 800 kg. V tomto případě tak dokáže i 100 koní s vozem dobře zacvičit.
Líbí se vám tato upravená verze Škody 120, nebo jste zastáncem originální verze?