Arabové znají fígl, jak vyhrabat snadno a rychle auto z písku. U nás to funguje také, na sněhu, v bahně nebo v lese.
Zapadnout s autem není nic příjemného, jde o frustrující záležitost a nezkušený řidič u toho může zažít velmi perné chvilky. Ten, kdo toto již někdy řešil ví, jak se v takové chvíli chovat. Nezmatkovat, nesnažit se vyjet pod plynem, protože to se auto ještě více zahrabe a je jedno, jestli je v písku, v bahně nebo ve sněhu. Prvním krokem, který je třeba udělat, je zkusit auto opatrně rozhoupat střídáním jízdy vpřed a na zpátečku.
Při zapadnutí s autem je důležité zachovat klid
Pokud ani to nepomůže, musí řidič z auta ven. Arabský styl vyprošťování funguje i u nás, v podmínkách střední Evropy. Arabové, jak je patrné z videa, jsou na podobné případy vybaveni a vozí s sebou odpovídající pomůcky. Tedy lopatu, pytel, kus lana a kurtu. Nic, co by zabíralo místo v zavazadlovém prostoru velkého offroadu nebo Toyoty Hilux. U nás se jezdí spíše menšími vozy, lopatu sebou řidič obvykle nevozí.
A ani nemusí, na rozdíl od Blízkého východu je oblastí s pískem v našem prostředí velmi málo. Naopak je zde řada stromů, svodidel, dopravních značek. Jak Arabové dostávají zapadlá auta ven? Pouštní cestovatelé vykopají dostatečně hlubokou jámu. Písek, který jde ven, ihned používají, plní s ním pevný pytel a to až po okraj. Pytel pak zavážou, připevní k němu kurtu a hodí do vykopané jámy až na dno.
Těžká noha na plynu nepomůže, lano ano
Pro jistotu jej ještě zahrabou, vše má sloužit jako bezpečná kotva a nesmí se pohnout. Závisí na tom úspěch celé akce. Kurta je natažena k automobilu, k hnací nápravě, u pevných čtyřkolek je to samozřejmě jedno. Konec kurty jde těsně pod kolo, k tomu je kurta připevněna lanem, aby se po otočení kola začala namotávat na pneumatiku. Po pár otočení kola s lehkou nohou na plynu je vše připraveno k akci.
Stačí pomalu přidávat plyn, namotávat kurtu na kolo a tím se vytáhnout ven z pasti. Auto je venku. Zásadní je pevnost kotvy a plynulost práce řidiče. U nás lze použít systém úplně stejně, navíc vzhledem členitosti terénu mnohdy bez lopaty. Díru a pytel nahradí jakýkoli dostatečně pevný a masivní bod. Patník. Svodidla. Značka, Strom. Jen pozor na bezpečnost, například u sloupu elektrického vedení či hydrantu.
Systém funguje téměř v každých podmínkách
Dá se obejít i bez kurty, ta sice svým plochým profilem vyhovuje více, lépe se namotává, ale klasické lano také v případě potřeby poslouží. A lopata? Když není na místě lopata, dá se použít hever. Ne ke kopání samozřejmě, ale pomocí heveru se dá auto přizvednout a připevnit kurtu či lano ke kolu. Řidič opatrně, protože je auto na heveru a nesmí spadnout, zařadí a s lehkou nohou na plnu protočí kolo tak, aby namotal lano.
To má být nataženo do napnutého stavu s mírným prověšením. Další krok? Opatrně z auta vystoupit, zkontrolovat, jestli je vše, jak má být a zase spustit auto dolů. Uklidit zvedák mimo trasu auta, aby při manévru nepřekážel. Pak už jen stačí pomalu přidávat plyn a auto pomalu vyjede ven. Dá se aplikovat jak dopředu, tak na zpátečku. Druhá skvělá věc, kterou nám po arabských číslicích východní svět dal.